קרן נאמנות במוקד || פסגות DJ Internet Composite ETF מנוטרלת מט"ח || תת-הסקטור החבול ביותר

קרן שמקומה נמצא לבטח בתיק המעקב בגלל העוצמה שקיבלו ההמניות הטובות בה

 

 

 
Mutual FundsMutual Funds
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/05/2022

זה די נדיר שאני מביא בפניכם קרנות מחקות. ובמיוחד קרנות מחקות נישתיות המטפלות בנושא מאוד ספציפי, דהיינו תת-סקטור של סקטור גדול יחסית. ועוד יותר נדיר למצוא בין הדפים של המדור הזה קרנות צעירות אשר מחזיקות קצת יותר משנה של נתונים. והנה, הקרן של השבוע היא בדיוק זו: קרן מחקה, מנוטרלת מט"ח, העוסקת במניות האינטרנט, שהוא תת-סקטור של מניות הטכנולוגיה, כאשר הקרן נולדה בסוף 2020. אז מדוע אני עושה את זה בכל זאת? כי אין ספק שהמכה החזקה ביותר שניחתה בשוקי המניות בכלל, והאמריקאי בפרט, הייתה זו אשר נפלה על מניות הרשת.

שם, היו שמות גדולים ומכובדים מאוד, אשר הגיעו לשווי שוק מאוד "נדיב" לפני תחילת הירידות. מהות הבעיה האינפלציונית, והניסיון הנוכחי להילחם בה, על ידי עלייה בריבית שיכולה להביא למיתון כלכלי, כל אלו התקבצו למעמסה כבדה על המניות מהסוג הזה. והן פשוט קרסו, ויצרו סה"כ של ירידות דומיננטי יותר מאשר בהרבה מאוד סקטורים, ותתי-סקטורים אחרים. הקרן שלפניכם עוקבת אחרי מדד בשם Dow Jones Internet Composite Index והנה לפניכם את 13 המניות המובילות בו. למה 13? כי אלו עם שווי השוק הגדול מ-20 מיליארדי דולר, עדיין:



בראש הרשימה נמצא את גוגל, אחריה אמזון, פייסבוק, סיסקו, סיילספורס, פייפל, נטפליקס, וכו... ובעמודה עם האחוזים האדומים אתם יכולים להיווכח במכה האיומה שחלק מהמניות האלו קיבלו עד ה-13-05-2022, מאז תחילת השנה. מירידה של קצת יותר מ-68% (!!) בנטפליקס, עבור במעל 58% בפייפל, ו-כ-41% בפייסבוק, ועד קצת פחות מ-20% בגוגל הגדולה. אגב, טוויטר, המציגה ירידה של 5.78%, אינה נחשבת עקב כל הבלגן הנובע מרכישתה האפשרית על ידי אלון מאסק. ומה אנו למדים מכל זה? שתי נקודות חשובות, לנקודת הזמן הזו:

מה שעולה הרבה, ומגיע לתמחור יתר גדול מדיי, סובל קשה כאשר הגלגל מתהפך, ושבזמן צורך בגיוס כספים לסגירת Margin Calls, מוכרים מה שאפשר, רצוי ברווח, ולא כל כך מה שפחות טוב. הפחות טוב לא עלה, ולכן אינו מכיל כל כך הרבה פוזיציות הדורשות "התאמה" מטה. ועוד דבר קטן: ברור שכתבה זו אינה מהווה המלצה לעשות שום פעילות פיננסית כלשהי, חלילה. מה שהיא מנסה לעשות היא להציג את עומק הבעיה שקרתה בתת-הסקטור הזה. ואולי, על ידי מעקב אחרי אותו תת-סקטור, בעזרת הקרן המחקה שלפניכם, תוכלו לקבל רמז לשינוי חיובי אפשרי בשוק כאשר זה יקרה.

אסטרטגית, אני חושב שהשינוי החיובי הזה יקרה כאשר הבעיה המקורית, של עלייה בריבית, וצמצום הנזילות על ידי מכירת אג"ח על ידי הפד, תיעצר, וזאת עקב דעיכה למינימום של האינפלציה המתחדשת. וזה, כמובן, ייקח קצת זמן. בינתיים, קרן מחקה כזו, בתיק המעקב, פשוט לא יכולה להזיק כל כך.... הבה נתחיל

פרטי הקרן



הקרן מגיעה מבית פסגות, וכאמור, עוקבת אחר מדד אמריקאי המכיל כ-42 מניות טכנולוגיה מכוונת Internet. זאת, מאספקט של תוכנה, שירותים שונים, חומרה, וכו... היא קרן די צעירה, ונולדה בתקופה של סוף 2020, כאשר ראינו מספר גדול מאד של קרנות מחקות ומנוהלות הנוצרות על מנת לאפשר השקעה מאוד נישתית ומדויקת. גם בעולם המניות, וגם בעולם האג"ח. כאן, מדובר בנישה של מניות הרשת. בתקופה ההיא ראינו הרחבה גדולה של אפשרויות ההשקעה כי הוחלט, בחלונות הגבוהים, שיש לתת כלים ליצירת גיוון רחב מאוד. גם על ידי קרנות מחקות, מנוהלות, וגם דרך קרנות סל. חלק מהקרנות האלו נהנו מהון סביר וטוב, כי הן היו פשוט מפופולאריות נושאית. לא כל מי שקנה עשה זאת מתוך רצה לגוון, אלא דווקא מהרצון להיכנס בצורה יחסית מאסיבית לנישה "חמה".

בכל אופן, הקרן נולדה אז, ב-25-11-2020 ומאז לא שינתה מדיניות השקעה משמעותית. היא לא מכילה הרבה הון: 48.2 מיליוני שקלים. אבל זכרו: אלו סכומים של תת-סקטור. דמי הניהול של 0.8% די סטנדרטים בסוג זה של קרנות מחקות, כאשר סטיית התקן, דהיינו מדד התנודתיות של הקרן מציג ערך גבוה מאוד של 4.01%. ואין ספק שהמינוס 36.28% תשואה בשנה האחרונה מעביר היטב את המסר של הסבל אותו עברו המשקיעים בתחום הזה של מניות הטכנולוגיה.

חשיפות? הן מציגות את מה שאנו כבר יודעים: מניות, ללא השפעת הדולר (0.46%), כאשר החלק האג"חי הוא כנראה מדינתי (AAA) ובעל מח"מ קצר מאוד של 0.29 שנה. בקיצור, משהו לצורך ניהול הקרן, ולא השקעה בפני עצמה.

ביצועי הקרן

[[[10]]]

הגרף השנתי של הקרן פשוט אומר את כל מה שאנו צריכים לדעת על אופי הירידות של תת-הסקטור. זה של מניות האינטרנט בבורסה של ארה"ב. לא רק זאת, העקומה היורדת מאוד לא ישרה, אלא תזזיתית מאוד, ולכן קיבלנו את סטיית התקן הכול כך גבוהה שהזכרתי לעיל. כהשוואה ראשונה שנעשה נביא את הקרן של פסגות מול שלוש קרנות אחרות: אחת מנוהלת, האמורה להכיל את אותן מניות ככלל, וזו מגיעה מבית פסגות גם כן, ושתי קרנות מחקות של מדד הטכנולוגיה האמריקאי: מדד נסדק 100. שתיהן מתכלית, כאשר הראשונה מגיעה עם נטרול מט"ח והשנייה לא:



על פי השנה האחרונה, אנו רואים כבר את הקורלציה הכללית הקיימת בים כל הקרנות האלו אבל הסדר גם הוא ברור: קרנות הנסדק עלו הרבה (קצת מעל ה-20%) כאשר הירידות הביאו אותן לסביבת המינוס 10 עבור זו שהייתה מנוטרלת מט"ח. תזכורת: בעליות, הדולר הזיק אבל בירידות, הדולר היה לטובה, כמובן. אחרי שתי אלו, מגיעה הקרן המנוהלת, שאינה מנוטרלת מט"ח, עם ירידה של 15%, ואחריהן, קריסה של ממש של הקרן של פסגות, שאני מציג כאן, עם ירידה של כמעט 40%. ומה קורה כאשר מסתכלים בטווח הקצר יותר, מתחילת השנה?



כאן המרווח ממשיך להיות כפי שראינו קודם אבל כולו מתנהל מתחת ל-0: קרן הנסדק עם דולר: מינוס 19.45%, אחריה הקרן המנוהלת שאינה מנוטרלת עם מינוס 23.05%, ואז הקרן של הנסדק שהיא מנוטרלת מט"ח עם מינוס 28.61%, ולבסוף: הקרן של פסגות, המנוטרלת, עם מינוס 40.42%. אין ספק שזו התמונה הברורה ביותר למצב הביש שבו נקלע תת-הסקטור הטכנולוגי הזה. במיוחד כאשר מנטרלים את ההשפעה לטובה של התחזקות הדולר. ההשוואה האחרונה תעשה בין הקרן של פסגות, ואוסף של קרנות מחקות מנוטרלות מט"ח כולן, בטווח של חצי שנה:



לא אלאה אתכם במספרים שאתם יכולים לראות בתצוגה אבל רק נאמר שהקרן שירדה הכי פחות היא זו אשר עוקבת אחר תת-סקטור הטכנולוגי של מדד אס.אן.פי.500, מבית פסגות, עם מינוס 23.09%, כאשר הגרועה מכולן היא הקרן שאנו סוקרים כאן, בתחום מניות האינטרנט, עם ירידה של מינוס 46.29% בחצי שנה.

גיוסים ופדיונות



בחזית הגיוסים אין הפתעות: הסקטור גרם, וגורם, לפדיונות גדולים של כספים, כאשר מאז שנוצרה הקרן, עברה מניהול הון של כמעט 100 מיליוני שקלים, ועד המצב הנוכחי סביב 48 מיליונים בלבד. אבל, כאשר מסתכלים על מה שקורה בגיוסים, באוסף הקרנות של התחום, בקרנות אשר הצגתי בהשוואה האחרונה בסעיף הקודם, שימו לב שאנו רואים בקרן של פסגות דווקא התייצבות בפדיונות, ואף עלייה לכיוון אזור ה-0:



האם המשקיעים מריחים משהו כאן? שאולי כבר לא כל כך כדאי לצאת, ואולי אף להיכנס? נראה זאת, כנראה, בעתיד הקרוב.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5132071
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/247

המון הצלחה לכולם!

x