שאלת מיליון הדולר: האם מתקרב מיתון בארה"ב?

המניות בארה"ב נמצאות על סף שוק דובי ויש עוד כמה אינדיקטורים טכניים שיש להם מה לומר בנושא

 

 

 
Image by Gerd Altmann from PixabayImage by Gerd Altmann from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/05/2022

זו הייתה תנועה לא קלה עבור ה-S&P 500: המדד נמצא ברצף הפסדים של שישה שבועות, הוא איבד יותר מ-10 טריליון דולר בשווי שוק, והוא על סף שוק דובי. ואם זה לא מספיק, יש שני אינדיקטורים שמצביעים על ירידה נוספת, מה שעשוי להצביע על כך שמיתון קרוב. אז בואו ננסה לראות על מה מדובר.

מה האינדיקטורים הטכניים מראים לנו?

ראשית, עד כמה שהדברים נראים כבר גרועים, נקודה שיכולה להיתפס כחיובית היא העובדה שה-S&P עדיין נסחר בכ-15% מעל הממוצע הנע של 200 השבועות (הקו הכתום על הגרף בהמשך), רמה שהיוותה סוג של תמיכה בשווקי הדובים הקודמים, למעט התרסקות הדוטקום בשנים 2000-2002 והמשבר הפיננסי בשנים 2008-2009. מצד שני,  זה מצביע על כך שהמדד עשוי לרדת בעוד 13% לפני שהוא יפגוש התנגדות משמעותית כלשהי.

ה-S&P 500 נסחר מעל הממוצע הנע שלו ל-200 שבועות. מקור TradingView

שנית, קיים אינדיקטור 'מתח מרכזי' שמודד כמה חברים ב S&P 500 הגיעו לאחרונה לשפל חדש של 52 שבועות. כרגע, זה לא נמצא ברמות שנראו במהלך נפילות אחרות שהיו בשוק בעבר: פחות מ-30% מהחברים ב-S&P 500 הגיעו לשפל חדש של 52 שבועות, לעומת כמעט 50% במהלך ב-2018 ו-82% במהלך המשבר הפיננסי העולמי ב-2008. 

מה שקורה זה שמניות טכנולוגיה מייצגות נתח נכבד מה-S&P, ואכן, המגזר הזה נפגע מאד קשה לאחרונה. אבל יש את כל המניות האחרות האלה שעדיין יש להן עוד מקום לרדת (אמרנו שרק כ30% מחברי ה-S&P נמצאים בשפל של שנה אחת) והן עלולות לגרור איתם את המדד הרחב יותר.

האם השוק יכול לחזות מיתון?

חשוב לציין שאמנם רוב האנליסטים צופים שכלכלת ארה"ב תחזור לעצמה ותצליח להימנע ממיתון, אך המניות עצמן הופכות לאינדיקטורים של אזהרת מיתון כשהן לאט לאט נכנסות לשוק דובי. זה נובע בחלקו בגלל מה שהן מאותתת, לגבי העתיד (למשל, רווחי תאגידים חלשים יותר עקב ירידה בצמיחה הכלכלית), ובאופן חלקי גם בגלל מה שחשבונות השקעות שמתכווצים עושים לסנטימנט הצרכנים ולהוצאות (מה שנקרא אפקט העושר).

למעשה, מחקר מעניין אחד מצא כי על כל עלייה בדולר של מניה בבורסה, הוצאות הצרכנים שזה המניע הגדול ביותר של כלכלת ארה"ב, עולות ב-3.2 סנט. כפי שאפשר להבין... זה עובד גם הפוך.

האם תמיד יש שוק דובי לפני מיתון?

אפשר להסתכל לאחור מבחינה היסטורית כדי לראות אם שוקי הדובים תמיד אכן מקדימים מיתון. ה-S&P 500 השלים את הירידה הנדרשת של 20% שמגדירה שוק דובי 14 פעמים ב-95 השנים האחרונות. ב-12 מאותם המקרים, תוך שנה, הכלכלה האמריקאית המשיכה להתכווץ במשך שני רבעונים רצופים (שזו ההגדרה של מיתון). שתי הפעמים היחידות שזה לא קרה היו בשנת 1966 ואחרי התרסקות הבזק הידועה לשמצה בשנת 1987 הידועה בשם "יום שני השחור".

מהצד השני של המדד הזה: מבין 15 המיתונים שהתרחשו ב-95 השנים האחרונות, 12 לוו בשוק דובי. מסקנה: שוקי דובים ומיתונים הולכים ברוב הפעמים דיי יד ביד. 

אז לאחר שעברנו על כמה נתונים מעניינים, אפשר לומר שאם כלכלת ארה"ב נכנסת למיתון יש לכך השלכות כלכליות ברורות ויש לכך גם השלכות על המניות. זה הגיוני: מיתון לא רק מפחית את הסנטימנט, אלא גם מוביל לירידה גדולה בהוצאות הצרכנים, פעילות הייצור וכו', וכל אלו מחריפים את המכירות בבורסה.

ואם בהיסטוריה עסקינן, גם בנקודה זו ההיסטוריה נותנת גיבוי.  על פי נתונים של ג'ון הנקוק השקעות מנג'מנט משנת 1950, הירידה הממוצעת בשוק המניות בשוק דובי ללא מיתון הייתה 27.4% בהשוואה ל-37.6% במצב של מיתון.

אז האם כלכלת ארה"ב לקראת מיתון?

זו שאלת מיליון הדולר, אך אם התשובה היא כן, אז ההיסטוריה מצביעה על כך שלמניות יש עוד מקום לרדת.

אם נסתכל על כל המיתונים מאז מלחמת העולם השנייה, לרובם היו ארבעה דברים משותפים. ורוב הדברים האלה קיימים היום: מחזור העלאת ריבית על ידי הפד, עקומת תשואה הפוכה, מתחים גיאופוליטיים, ושוק דובי (כמעט).

לסיום, למרות שלשווקים ולכלכלה יש דרכים משלהם להפתיע, בכל זאת, אחת הדרכים לגדר את תיק השקעות מפני אפשרות של שוק דובי מיתון היא רכישת אופציות מכר מחוץ לכסף Out of the Money (OTM) על תעודות סל, כמו SPDR S&P 500 ETF Trust.

הנ"ל מהווה סקירה כללית על מאפייני שווקים דוביים לצד מיתון בראי ההיסטוריה והשפעתם הפוטנציאלית על מצב השווקים הנכחי ואין בכתוב כל המלצה או הנעה לפעולה כלשהי. ככלל, תמיד יש לעשות מחקר עצמאי מעמיק על מנת לקבל החלטות באופן מבוסס ומושכל.

x