סקטור התשלומים הדיגיטליים - אחרי ירידה של רבע מהשווי, מה הכיוון בסקטור?

המשקיעים לא מוכנים לקבל הבטחות לצמיחה עתידית ומעוניינים לראות תוצאות

 

 

 
Image by 3D Animation Production Company from Pixabay Image by 3D Animation Production Company from Pixabay
 

פסטרנק שוהם
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/05/2022

התשלומים הדיגיטלים ממשיכים לתפוס תאוצה ברחבי העולם ואחת מהדרכים הנפוצות להיחשף לתחום היא קרן הסל האמריקאית IPAY.

בסקירה זו ננתח את קרן הסל.

אחזקות

הקרן מחזיקה חברות בתחום התשלומים הדיגיטליים והפינטק.

חברות כרטיסי האשראי המסורתיות מהוות כרבע מהקרן – בעיקר מאסטרקארד, ויזה ואמריקן אקספרס. החברות האלו אומנם ותיקות ועוסקות בתחום מסורתי אך הן מתאימות את עצמן לעולם החדש ומציעות ארנקים דיגיטליים, תשלומים במטבעות קריפטו וכו'.

שאר החברות הן מתחום הפינטק:

חברות תשלומים דיגיטליים (כדוגמת PayPal),

חברות תוכנות/מסופי סליקה (כדוגמת NCR, סקוור),

חברות BNPL – קנה עכשיו שלם אח"כ (כדוגמת Affirm)

וחברות שירותים פיננסים (כדוגמת Fidelity).

מרבית החברות בתעודת הסל הינן חברות צמיחה, כאשר חלקן גדולות וותיקות כמו מאסטרקארד בעוד אחרות חברות צעירות יחסית כמו בלוק.

תמחור

נראה שהמגמה של עלייה בתשלומים הדיגיטליים תלך ותתעצם והחברות בתחום יהנו מביקושים גבוהים. ומה עם התמחור?

תחום הפינטק, כמו כל תחום הטכנולוגיה עובר מהפכת תמחורים אגרסיבית. המשקיעים לא מוכנים לקבל הבטחות לצמיחה עתידית ומעוניינים לראות תוצאות (או לפחות תחזיות לטווח הקצר).

תעודת הסל איבדה כרבע משוויה מתחילת השנה כשחלק לא מבוטל מהחברות ירדו במעל 40%.

מכיוון שלא כל מה שיורד הוא באופן אוטומטי זול נבחן את התמחור לפי 2 קבוצות: חברות כרטיסי האשראי וחברות הפינטק.

חברות כרטיסי האשראי מתומחרות מתחת לממוצע שלהם ב-5 השנים האחרונות. ויזה, לדוגמא, נסחרת במכפיל עתידי של 25 לעומת ממוצע של כ-30. עפ"י רוייטרס, האנליסטים ממליצים על 3 חברות כרטיסי האשראי הגדולות בהמלצת קנייה עם אפסייד ממוצע של מעל ל-25% בכל אחת מהחברות.

חברות הפינטק מאתגרות יותר לתמחור – ישנן חברות שגם לאחר ירידה משמעותית עדין מתומחרות בנדיבות. דוגמא לכך היא בלוק (לשעבר סקוור) שגם אחרי שירדה ב-50% נסחרת כמעט פי 100 מהרווחים הצפויים לה בשנה הקרובה. יש לקחת בחשבון שהחברות בתחום חשופות גם לירידה (אולי זמנית) ברכישות המקוונות עקב היציאה מהקורונה – מגמה שניתן לראות בדוחות של חברות קמעונאיות בעולם.

לסיכום: התמחור של חברות האשראי מעניין לדעתנו, התמחור של חברות הפינטק כמובן נוח יותר מאשר לפני שנה אך עדיין ישנן חברות יקרות בתחום.

סיכונים

הסיכון הראשון בתחום הוא כמובן התמחור. כפי שכתבנו, ישנן חברות בתחום הפינטק שתמחורן מגלם המשך צמיחה משמעותית בשנים הקרובות. המשך עליית התשואות עלול לפגוע בתמחור החברות שכן המשקיעים מעדיפים כרגע חברות תזרימיות על פני חברות חלום ולא מוכנים לקנות מכפילים המגלמים צמיחה משמעותית ללא קבלות.

הסיכון השני הוא סיכון עסקי – חברות הטכנולוגיה הגדולות עלולות לשבש בצורה משמעותית את המודל העסקי של החברות בתחום.

2 דוגמאות מהתקופה האחרונה:

לאחר שאפל הטמיעה כרטיסי אשראי במכשירים שלה (דרך apple pay) היא נכנסת גם לתחום הסליקה ורוצה לנגוס בפעילות של בלוק. בניגוד לבלוק המצריכה חיבור של התקן לאייפון, אפל מטמיעה את האופציה במערכת ההפעלה שלה כך שהיתרון אצלה.

גוגל השיקה מספר מוצרים בשבוע שעבר החל משעון ועד אוזניות חדשות אבל אחת ההכרזות המעניינות הייתה דווקא בתחום התוכנה. גוגל הכריזה כי תוסיף שכבת הגנה לכרום שתספק מספר כרטיס אשראי וירטואלי לאתרים במקום נגישות למספר האמיתי. התוספת הזאת עלולה לפגוע ישירות בחברת פייפאל.

לסיכום – למשקיע השמרן המעוניין להיכנס לתחום אנו ממליצים על חשיפה לחברות כרטיסי האשראי המסורתיות. למשקיעים המעוניינים ליהנות מפוטנציאל הצמיחה המשמעותי בפינטק במחיר של סיכון גבוה ותנודתיות חזקה עדיף להיחשף לתחום דרך IPAY מאשר לנסות לאתר חברות ספציפיות בתחום.