בפנייתכם שבסימוכין ביקשתם את אישורנו לכך שמתן גישה ללקוחות כשירים של הבנק הבינלאומי לישראל בע"מ (להלן: "הבנק"), לקוחות שהם בעלי הבנה מעמיקה בשוק ההון ובעיקר מוסדיים, למערכות אינטרנטיות של חברות זרות (להלן: "האתרים") בהן מוצגות אנליזות על ניירות ערך זרים, שנערכו על ידי אנליסטים המועסקים על ידי חברות אלו (להלן: "אנליזות"), אינה בגדר ייעוץ השקעות לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות התשנ"ה – 1995 (להלן: "חוק הייעוץ") שנותן הבנק. או לחילופין כי לא תחול על הבנק ההוראה לבעלי רישיון בקשר לחובות גילוי בנוגע לעבודות אנליזה (נוסח חדש – 2014) (להלן: "הוראת האנליזה") בכל הנוגע לאנליזות.
עוד הנכם מבקשים כי מתן הגישה ללקוחות הכשירים לשיחות ועידה עם אנליסטים ולצפיה בתיקים וירטואליים המנוהלים על ידי אנליסטים, באתרים הנ"ל, לא תחיל על הבנק חובות על פי חוק הייעוץ.
לחילופין הנכם מבקשים כי הרשות לא תיזום נקיטת הליכי אכיפה (No Action) כנגד הבנק בגין הפעילות המתוארת.
להלן תמצית העובדות העולות מפנייתכם:
מדובר באתרים המופעלים על ידי חברות זרות שאינן בעלות רישיון לפי חוק הייעוץ והאנליזות המוצגות בהם אינן עומדות בהכרח בהוראת האנליזה.
בחירת ניירות הערך המסוקרים נעשית על-ידי החברות הזרות, בהתאם להחלטת צוות נרחב של אנליסטים, כלכלנים ומומחי ידע בכירים, אשר בוחנים את מצב השווקים בעולם ובוחרים את ניירות הערך שבגינם תבצענה החברות הזרות מחקר, וזאת בשים לב לנפח המסחר, לשווי השוק, לרווחיות ולסקטורים השונים בהם פועלות החברות המסוקרות.
החברות הזרות לא מקבלות כל תמורה מהחברות אותן הן מסקרות, והאנליסטים המסקרים את ניירות הערך עבור החברות הזרות מועסקים על-ידי החברות הזרות בלבד ואינם מורשים להחזיק בניירות הערך אותם הם מסקרים. כך נמנעות החברות הזרות מחשש לניגוד עניינים בביצוע האנליזות על ידן.
הצגת האנליזות באתרים תעשה ללא כל מעורבות של הבנק – הן בבחירת ניירות הערך המסוקרים על-ידי החברות הזרות, הן באופן הצגת האנליזות והן בתוכנן.
בחירת האנליזות להצגה תעשה על-ידי לקוחות כשירים בלבד שיקבלו הרשאת גישה למערכות האינטרנטיות של החברות הזרות או איזו מהן (להלן: "הלקוחות המורשים"), וללא התערבות של הבנק. כל חלקו של הבנק הוא במתן גישה ללקוחותיו המורשים לאתרי האינטרנט של החברות הזרות.
החברות הזרות או חלקן יכול שיספקו שירותים נוספים כמו השתתפות בשיחות ועידה עם אנליסטים מטעמן, וכן אפשרות לצפייה בתיקים וירטואליים שמפרסמים אנליסטים מטעם החברות הזרות.
להלן עמדתנו:
על פני הדברים, הפעילות באתרים המתוארת בפנייתכם הכוללת הנגשת אנליזות, שיחות ועידה עם אנליסטים וצפיה בתיקים וירטואליים של אנליסטים עולה כדי מתן שירותי ייעוץ השקעות לפי החוק ולפיכך חלות עליה החובות לפי חוק הייעוץ. יחד עם זאת כעולה מפניתכם, הבנק אינו עוסק בעצמו במתן הייעוץ אלא מפנה לאתרים שבהם שירותי הייעוץ כולם ניתנים למעשה במסגרת האתרים, על ידי אנליסטים המועסקים בחברות הזרות. פעילות הבנק בנוגע לאתרים מסתכמת בהנגשתם ללקוחות המורשים, שהם כאמור, לקוחות כשירים ובעיקר מוסדיים, ובנשיאה בעלות הגישה לאתרים. הבנק אינו מתוגמל מהחברות הזרות או ממי מטעמן.
בנסיבות פנייתכם, ניתן לראות בפעילות הבנק המסתכמת בהנגשת האתרים בלבד, כפעילות המוסדרת בסעיף 3א לחוק הייעוץ ומותרת, שכן הלקוחות המורשים המופנים לאתרים הם לקוחות כשירים (וכאמור, בעיקר מוסדיים). יחד עם זאת, גם בפעילותו זו חלות על הבנק חובות האמון על פי סעיף 11 לחוק הייעוץ. חובות האמון לפי חוק הייעוץ חלות גם בעיסוקו של תאגיד בנקאי במתן שירותים ללקוחותיו הכשירים ויש לראותן כחובות המתייחסות לכלל פעילותו של בעל רישיון בתחום עיסוקו ובמיוחד ביחסים שבינו ובין לקוחותיו.
לנוכח האמור, הבנק רשאי להנגיש את האתרים המתוארים בפנייתכם ללקוחותיו הכשירים, בנסיבות המתוארות בפנייתכם, בכפוף לכך שיציג בפני הלקוחות המורשים את זהות נותן השירות ומהות ההתקשרות בינו ובין הבנק. בפעילותו זאת, יחולו על הבנק חובות האמון החלות על פי חוק הייעוץ ביחסים שבין הבנק ללקוחותיו.
עמדתנו זו מבוססת על עובדות ומצגים שהוצגו בפנייתכם, ועל ההנחה כי פנייתכם כוללת את כל הפרטים והנתונים הדרושים לבחינת השאלה שהעליתם בה. כל שינוי בעובדות או בנסיבות שהובאו בפנינו עשויה להביא למסקנה שונה לגבי השאלות שהועלו בפנינו.
בנוסף, הרינו להודיעכם כי בהתאם לנוהל טיפול בפניות מקדמיות לרשות ניירות ערך (אשר פורסם באתר האינטרנט של הרשות בחודש יוני 2008), הפנייה המקדמית והתשובה לה עשויות להתפרסם באתר הרשות. ואולם הן לא יפורסמו לפני חלוף 90 יום מהיום ופרסומן לא יכלול את תמונת המסך שכללתם בפנייתכם וזאת במענה לבקשתכם ועל מנת שלא לגלות מידע עסקי.