קרן נאמנות במוקד || ילין לפידות (!) אג"ח פוטנציאל חברות בסיכון גבוה || קרן מצויינת אשר עלתה כצפוי אבל ירדה פחות מהצפוי

בעולם האג"ח הקוצרני הלא מדורג, הנה קרן מילין לפידות המצדיקה בהחלט את מקומה בתיק המעקב

 

 

 
b/Mutual Funds.jpgb/Mutual Funds.jpg
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/06/2022

כאשר מדברים על השקעה בחברות ציבוריות, האינסטינקט הראשוני הוא לחשוב על מניות. ובאמת, יש קצת הגיון בזה: כאשר רוכשים מניה של חברה, בעצם רוכשים חלק ממנה, והופכים להיות "שותף בה". וזה קשר הרבה יותר רגשי ואמיתי מאשר קשר אחר. אבל, יש כמובן עוד דרכים להיות קשורים פיננסית לחברות, כאשר הדרך השנייה המקובלת מאוד היא פשוט לתת להן "הלוואה", לתקופה קצובה, באמצעות קנייה של אגרות חוב שלה.

שוק האג"ח הקונצרני בנוי על שני דברים: הראשון, רצון הציבור לקבל תשואה טובה, בטוחה, וידועה מראש. ורצון החברות לקבל הון לתפקוד ולהתפתחות החברה. כאשר שני המרכיבים נפגשים, זה ממש טוב למשק הישראלי. אין כאן עניין של שיתוף ברווחים, ורצון להבין אם ההנהלה טובה או לא (כשיקול מיידי לתשואה). המשקיעים רוצים כאן לקבל הכי מהר תשואה, בהכי פחות סיכון.

ואיפה הסיכון כאן? שהחברה תיכנס לחדלות פירעון ולא תוכל לכבד את התחייבויותיה. זהו. וכאן נכנס העניין של הדירוג, ובכלל, הערכת הסיכון כלפי כל חברה וחברה: כמה תשואה אנו יכול לדרוש כפקטור של הסיכון שאני לוקח, כאשר אני נותן לחברה הזו כסף לתקופה מסוימת. לא ניכנס כאן לעולם העצום הזה אבל נאמר כאן את המובן מאליו: ככל שהסיכון גבוה, כך התשואה צריכה להיות. ולמרות שבשנים האחרונות מנגנון גילוי המחירים קצת שובש על ידי הבנקים המרכזיים, יש עדיין מדרג יחסי של סיכון בין החברות השונות. וכתוצאה מזה, גודל התשואה שהן מציעות בהנפקה של האג"ח.

ולמה אני מקדים את כל זה לניתוח הקרן של הפעם? כי הקרן שלפניכם עוסקת בחברות מדורגות פחות, הרבה פחות, אבל עם פוטנציאל גדול של הגעה לסיום טוב של ההתחייבויות שלהן. אגב, בסיכום, אתן כמה מילים על היתרונות שבהשקעה דרך קרנות בנושא הזה. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית ילין לפידות, והיא מספיק וותיקה כדי לתת לנו ניתוח טוב על המהלכים בה. אגב, כאשר אני אומר זאת, אני, בדרך כלל מתכוון לטווח של שלוש שנים ומעלה. והקרן עומדת בקריטריון הזה היטב כאשר היא הוקמה בסוף 2016 ולא שינתה מדיניות מאז ועד היום.

היא לא קטנה, עם הון מנוהל של 446.7 מיליוני שקלים, כאשר זה ממקם אותה במקום השני מבין 10 הקרנות שבקטגוריה שלה. למרות האופי היותר מסוכן של האג"ח שהיא מחזיקה, הקרן הזו מציגה סטיית תקן מאוד נמוכה, של 0.28% בלבד! וזה ממש מפתיע לטובה, כאשר אנו חושבים על התקופה הקשה שעברנו לאחרונה. אגב, נראה את זה ויזואלית בגרפים גם כן.

גם בדמי הניהול, אנשי ילין לפידות אינם Greedy כל כך, וגובים רק 1.55% הממקמים אותם במקום השביעי מבין 10 הקרנות, מהיקרה ומטה. תאמרו: זה קצת יקר לקרן אג"חית? נכון אבל הקטגוריה הזו מיוחדת בכך שיש צורך במחקר אקטיבי יחסית מסובך, של בחירת החברות, כאילו היינו בוחרים מניות. לכן, אין להשוות את דמי ניהול כאן לכאלו של קרנות אג"ח מדורגות ובטוחות, אלא לכאלו של קרנות מנוהלות בעולם המנייתי.

החשיפות אינן אומרות לנו משהו שאיננו יודעים חוץ משתי נקודות: יש הסתכלות לחו"ל עם כ-11% חשיפת מט"ח (אולי אג"ח ישראלי נקוב דולר?) והמח"מ הקצר יחסית: פחות מ-3 שנים. לכן, הסיכון היחסי הקטן יותר מאג"ח ארוך יותר (זמן = סיכוי לחדלות פירעון).

ביצועי הקרן



מהגרף השנתי הזה אנו רואים כמה סבלו הקרנות מהתקופה האחרונה. למעשה, חוץ מקרנות ענפיות שהיו בנויות סביב אנרגיה ודולר קשה למצוא קרנות שלא הראו למשקיעים שלהן אדום. אבל, למרות התנועה האלימה, העומק המספרי אינו גדול כך כל ובסה"כ היה הפסד של 0.46% בשנה האחרונה. וזה הישג.

כדי להכניס את העניין לפרופורציות אני אעשה שתי השוואות: אחת מול שוק האג"ח הקונצרני בכלל, ואחת מול שוקי המניות. האחת כדי לראות איך הקרן של ילין עומדת בנושא הניהול האקטיבי של בחירת הנכסים, והשני כדי להדגים את השוני בתנודתיות. נתחיל בשלושה גרפים מול שוק האג"ח הקונצרני בכלל, המיוצג כאן על ידי קרן מחקה של תכלית העוקבת אחרי מדד תל בונד 60:





שימו לב לעניין הפשוט והמפתיע הבא: למרות שהקרן של ילין מכילה אגרות חוב של חברות לא מדורגות היא עולה יותר מהמדד הכללי שמכיל את כל סוגי הדירוגים (לרוב טובים יותר), וזה נורמאלי, אבל, וזה האבל הגדול, היא ירדה פחות (!) כאשר השוק התהפך לכיוון השלילי.

לכאורה, אנו מצפים מאג"ח מסוכן יותר לתת תשואה טובה בעליות, ולסבול יותר בירידות. וכאן, יש רק את החלק הראשון כנכון. בטווח הארוך של שלוש שנים, ובמיוחד בתקומה מהקורונה, בגרף השנתיים, רואים את העניין של העליות. ובגרף מתחילת השנה רואים את הירידה המתונה יותר. ומה עם המניות? בגדול, יש צורך בלבחון את הירידות, ופחות את העליות מולן, כי ברור ששוק המניות עלה הרבה מעבר לקרן הזו. הנה השוואה מתחילת השנה, מול שתי קרנות מחקות מתכלית, על מדד הנסדק האמריקאי ומדד המניות שלנו, תל אביב 125:



כצפוי התמונה מדברת בעד עצמה כאשר אנו רואים איך הקרן של ילין רגועה ואצילית מול התנודתיות הכואבת של שוקי המניות. ברור שצפי התשואות משוקי המניות שונה לגמרי מאשר שוק האג"ח אבל, שוב, מדובר פה בקרן העוסקת בחברות עם פוטנציאל עתידי, ועם סיכון יחסי גבוה, אשר צריכות להיות מניבות יותר מאשר עולם האג"ח הקונצרני הרגיל.

גיוסים ופדיונות



ואחרי שאמרנו את כל זה, אנו פונים לעניין של הגיוסים-פדיונות, עם הגרף הסטנדרטי של שלוש שנים אחורה. מה שמפתיע מאוד היא התקופה מסוף השנה והלאה. בגדול, הקרן הזו הייתה תמיד פופולארית בעיני המשקיעים. איך אני יודע? חוץ מחודשיים של קורונה, בהם כולם חטפו פדיונות גדולים, הקרן הזו נהנתה מכניסות יפות של גיוסים. והנה, כאשר אנו מתקרבים לחודשים האחרונים, הירידות במחיר היחידות פשוט לא שינה דבר בהרגלי הלקוחות. הם המשיכו להזרים לתוך הקרן מזומנים. ניתן לראות זאת היטב גם בגרף ערך נכסי הקרן אשר עולה מאז אמצע 2021! ומה נראה אם נשווה מול התחרות בקטגוריה?



בגרף ההשוואתי בין שלושת הקרנות הגדולות אנו רואים שזה כבר זמן מה שהקרן של ילין פשוט עולה מעל שתי האחרות מבית אלטשולר-שחם, הפודה כל הזמן, ומבית מיטב, הנמצאת על קו ה-0.

לסיכום נאמר: הקרן הזו של ילין לפידות, בנישה שלה, פשוט מצוינת, כאשר מסתכלים על התמונה כולה. היא מניבה טוב יותר מאשר מדד האג"ח הקונצרני, היא מאוד לא תנודתית, והיא מאוד פופולארית. אבל, אני חייב לכם כמה מילים על נושא השקעה באג"ח קונצרני לא מדורג ישירות או בעזרת קרנות:

ברור, שבמקרה הזה, כאשר אנו ממש לא רוצים להיות חשופים לסכנה של פשיטת רגל של חברה זו אחרת, השקעה דרך קרנות עדיפה, וזאת למרות העניין שאיננו יכולים להישאר לפקיעה. מה גם, שבסוג זה של חברות, עניין המחקר אחרי החברות המדוברות הרבה יותר קשה מאשר לחקור חברות מבוססות וידועות. בכל אופן, כמו בכל דבר בחיים: לעשות שיעורי בית, ולא לשים את כל הביצים בסל אחד.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5123757
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/105

המון הצלחה לכולם!

x