בואו לטייל בפארק אריאל שרון

8,400 דונם פארק טבע ומורשת עירוני עם מתחמים למגוון ביולוגי, אגם צפרות, חווה חקלאית, נחלים, שבילי רכיבה והליכה, פינות לפיקניק, בילוי, פנאי ותצפית

 

 

 
צילום: רשות מקרקעי ישראלצילום: רשות מקרקעי ישראל
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/06/2022

במסגרת פרויקט שיקום אקולוגי, סביבתי, ניקוי מאסיבי ופיתוח פארק טבע 'אריאל שרון' לאורך נחל איילון בוצעו עבודות במימון רשות מקרקעי ישראל בסכום מצטבר של כ-33 מיליון ₪ 

מאז 2013, בוצעו עבודות ניקוי, פיתוח, שיקום אקולוגי, ניקוז, שימור והנגשה לציבור, באמצעות שבילים, הסדרת כניסה, שתילות, ריהוט חוץ ותשתיות לקהל. כעת צפוי שלב ב' של עבודות מתחם הכניסה בהשקעה של 12 מיליון ₪ נוספים.

לינק לסרטון קצר על הפארק https://vimeo.com/713764728

פארק "אריאל שרון" הוא פרויקט סביבתי ומורשתי חשוב הממוקם לאורך נחל איילון ונתיבי איילון – כביש 1, בין הישובים אור יהודה, רמת גן, תל אביב, חולון ואזור על שטח של כ-8,400 דונם. ייעודו של הפארק הוא שיקום סביבתי רחב היקף של אתר הטמנת הפסולת חירייה, פיתוח שטחים פתוחים למטרות שימור טבע עירוני ומסדרון אקולוגי, שחזור מערכות אקולוגיות לחי ולצומח וריאה ירוקה לבילוי ופנאי לרווחת תושבי מטרופולין תל אביב וכלל הציבור.

מדובר בפארק טבע עירוני לסביבה, קיימות ופיתוח בר קיימא ובו פינות לשימושי פנאי נופש, פיקניק ומשחק, מתחם נחל כופר החוצה את הפארק, מתחם למגוון ביולוגי, הכולל גינת צמחי תבלין ומרפא, מתחם בריכת חורף, אגם צפרות, חוות שלם עם מבנים משוחזרים של האגודה החקלאית השיתופית "הזרע" שפעלה בעבר במקום. אתר ארכיאולוגי בני ברק העתיקה, שבילים, סיורים, שילוט הכוונה, חניה מסודרת ותאורה.

צילום: רשות מקרקעי ישראל

מנהל רשות מקרקעי ישראל ויו"ר הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, יעקב קוינט אומר, "פארק אריאל שרון הוא אתר טבע ומורשת יוצא דופן ופרויקט סביבתי רחב היקף, חשוב וייחודי שהשקענו בו עשרות מיליוני שקלים. במסגרתו בוצעו עבודות ניקיון מאסיביות והפיכת האזור שהיה בעבר מזבלה לריאה ירוקה בלב מטרופולין תל אביב. הפרויקט כלל גם שימור עתיקות, חווה אקולוגית, שימור מגוון ביולוגי ומסדרון אקולוגי ואף שיקום נחלים. אנו ברשות מקרקעי ישראל רואים חשיבות בשימור האיזון בין הקצאת שטחים לבניית אלפי יחידות דיור באזורי הביקוש ובמקביל לשמר ולפתח פינות טבע וריאות ירוקות שתהיינה נגישות לבילוי ופנאי לתושבי אותם האזורים ולכלל אזרחי ישראל ולכן נמשיך ללוות את הפרויקט גם השנה."

במסגרת הפרויקט אשר קודם ע"י רשות מקרקעי ישראל יחד עם חברת פארק אריאל שרון, הוקצו מאז 2013 כ-33 מיליון ש"ח לפיתוח הפארק, כולל טיפול בשטח, בניית שבילים ויצירת כניסות נוחות לאזור. העבודות בוצעו לצורך הנגשת האזור לציבור תוך שמירה על הסביבה, בדרך של קיימות,  שיקום הנחלים איילון ושפירים, שימור מסדרון אקולוגי ושחזור מערכות אקולוגיות יחודיות למקום של חי וצומח, לצד שדרוג תשתיות לציבור המבקרים. מדובר במימון קודם של כ-33 מיליון ₪ באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים. 

תקציב של 12 מיליון ₪ נוספים מהקרן אושר לשנת 2022 (כך שסכום ההשקעה המצטבר של הקרן עומד על כ-45 מיליון ₪) עבור שלב ב' של מבואת הכניסה הכולל הסדרת כניסות רכבים לחניות המערביות בכניסה לפארק, הסדרת כניסה להולכי רגל ורוכבי אופניים, תוך קירוב כל סוגי האוכלוסיות לטבע. בנוסף להכשרת משטחים נגישים לפיקניק ופעילות פנאי חופשית כולל ריהוט גן, חניות נכים, שביל נגיש לחיבור חוות שלם לכניסה, הצבת שילוט הכוונה ובטיחות, הסדרת ניקוז השטח, השלמת אזורי צמחיה ומדשאות, פיתוח מתחם רחבת הכניסה תוך יצירת מתחם ללא תנועת כלי רכב עם שבילים נגישים.

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) רואה חשיבות בשמירה על האיזון בין פיתוח לשימור השטחים הפתוחים בישראל, לטובת השמירה על המגוון הביולוגי, על המערכות האקולוגיות ועל רווחת הציבור והדורות הבאים. 

רמ"י הקצתה בשנים האחרונות באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים קרוב למיליארד ש"ח לסיוע במימון פרויקטים העוסקים בשמירה, פיתוח סביבתי וטיפוח של נחלים, פארקים ושטחים פתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים.

x