קרן נאמנות במוקד || מגדל סין || חוסר הקורצליה בין סין והשווקים האחרים מעוררת תקווה

מאז תחילת 2021 הם ירדו ודווקא עכשיו, כאשר האדום שולט בעולם המערבי, הם נראים כמיוצבים

 

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/06/2022

אחד המקרים הבודדים שניתן למצוא בו חוסר קורלציה כיוונית הוא המקרה של שוק המניות הסיני. זאת, מול השוק האמריקאי, והמגמה הכללית בשוקי המניות המערביים. הסיבה לכך די פשוטה: למרות הקשר הכלכלי ההדוק שיש בין המשק הסיני וזה המערבי (יצירת מוצרים – צריכת מוצרים) המשפיעים ביותר בשוק המניות הסיני הם הסינים. כמות ההשפעה הזרה שם קטנה ביותר, ולכן כל אירוע מקומי משנה הרבה יותר מאשר המגמה הכללית בעולם. ראינו זאת בירידות הגדולות של 2021, כאשר באותו זמן, שוקי העולם דווקא פרחו (תיכף נראה זאת בגרפים מטה).

מה הייתה אז הסיבה לשינוי השלילי ההוא? עניין פנימי סיני לחלוטין של העמדתם במקום הפוליטי של קברניטי התעשיות והכלכלה החדשה במדינה. אלו, כמו נשיא אליבאבא ג"ק מא, חשבו שבגלל השגשוג שלהם, העושר שלהם, וההשפעה שלהם בשוקי ההון בסין ובעולם, הם יכולים להביע דעתם על המשטר, ולומר לו איך להתנהל. די מהר אנשים נעלמו לתקופה, וחזרו עם מילים ברורות של כניעה לתכתיב המפלגה: שוק חופשי, אבל תחת הכללים והגג של המשטר הקומוניסטי הוותיק. אחרי הכול, הנוסחה הזו הצליחה להוציא את העם הסיני מתרדמתו הארוכה מבלי לגרום לו לזעזועים החברתיים שחוותה רוסיה בשנות ה-90 של המאה הקודמת.

ולמה שעניין כזה יגרום לירידות? כי, באותה הזדמנות, המשטר הבהיר לקברניטים שטובת המדינה והמפלגה מעל הרציונאל הכלכלי של החברות שלהם. ניהול על בסיס רווח והפסד זה מצוין אבל, כאשר המדינה צריכה משהו, או דורשת משהו, היא הקובעת. חוץ מזה, היה צריך לנקש כמה עשבים שוטים, ולנקות כמה אורוות, בעולם הפיננסי המקומי. וזו הייתה הזדמנות נאותה לעשות זאת. בקיצור: אחרי שהמשקיעים הבינו שלא רק שיקולים מיקרו-כלכליים ייקבעו את תוצאות החברות, הייתה לנו תצוגה של בריחה גדולה משוק המניות שם.

השאלה הגדולה הייתה: מתי זה ייגמר? האם תמצא התחתית לשוק הסיני הדואב והכואב, מהמכה הפוליטית שניחתה עליו. והאמת היא שאינני בקיא עד הסוף ברזי המפלגה של "ממלכת האמצע". מה שאני כן יודע הוא שיש שני דברים מעניינים שקורים: הגרף מראה סוג של סיכוי לתחתית, ושהמניות הסיניות אינן נעות דרומה, כמו כל השווקים המערביים (כולל אותנו) אלא מיוצבות ואף עולות. ההיצע של קרנות מנוהלות בתחום הזה די מצומצם, ומסתכם ב-3 קרנות, כאשר אחת מהן פשוט צעירה מדיי. לכן, בחרתי במגדל, ואנסה להסביר מדוע בהמשך. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



כאמור, הקרן מגיעה אלינו מבית מגדל, כאשר היא מאוד וותיקה על פי יום הקמתה, 25-10-1993,  וגם כאשר לוקחים בחשבון את תאריך שינוי המדיניות המשמעותי האחרון, ב 23-10-2003. המרחק בזמן מאז אותו שינוי מדיניות הוא כזה, שהשינוי אינו משמעותי עבורנו ואינו מהווה כבר מידה של שלילה ביחס לקרן ומנהליה. גודלה מזערי יחסית לקטגוריה הרשמית שלה "מניות גיאוגרפי אחר חשופת מט"ח" עם 6.2 מיליוני שקלים בלבד, ממקם אותה במקום ה-12 מבין 15 הקרנות שיש בה. אבל כאשר משווים לקרנות העוסקות ב"סין", כולל הקרנות המחקות, היא כבר במקום ה-4 מבין 7 הקרנות שיש בעניין הזה.

נאמר מיד: הקרן הזו, ובכלל, מניות סין, הן לא למשקיעי הלב החלש. יש כאן סטיית תקן של 3.92% וזה גבוה מאוד בכל קנה מידה. כמו כן, נודה על האמת שדמי הניהול של 2.64%, הנגבים כאן, גבוהים גם הם בכל קנה מידה. נכון שהעבודה הזו קשה יותר מאשר בחירה של מניות בשוק האמריקאי, או האירופי, אבל באופן אבסולוטי, זה הרבה. והיא הקרן היקרה מבין שלושת המנוהלת המטפלות בסין (קסם, אי בי אי, ומגדל). כאמור, השוק הסיני הניב הרבה צער למתעניינים בו והתשואה השלילית של 25.13% בשנה האחרונה מוכיחה זאת היטב. על פי חשיפות, אין עניין מיוחד כאשר המנדט נשמר בדיוק כמצופה: עם 94% מניות שכולן חשופות מט"ח, וללא אג"ח כלל.

ביצועי הקרן



הגרף שלפניכם, של השנתיים האחרונות, מדבר בפני עצמו. וזאת, גם לפני שנסתכל על ההשוואות מול העקומות של המדדים האחרים. השוק הסיני יורד מאז תחילת 2021 וזאת, כאמור, עקב עניינים שאינם קשורים לצמיחה ושגשוג אלא יותר למהות השלטון במדינה. היה צריך להגיע לסוג של השלמה בין השוק והפוליטיקאים, בראשם של המשקיעים, כדי לקבל את ההתייצבות והחזרה מעלה. האם הניצנים האלו באמת מהווים חזרה מעלה אמיתית? או שלפניני תיקון טכני קטן וחולף? כמו כולם, אינני יודע בוודאות. אבל, כאשר כל שוקי העולם יורדים בצורה חריפה, והשוק הסיני מצליח להוסיף נקודות, וכאשר אנו ראינו את ה-Spike מטה במרץ 2022 זה נראה שיש כאן תחתית כלשהי. בכל אופן, יש כאן סיכוי טוב יותר לכך מאשר כל מה שראינו כבר יותר משנה. עכשיו נעבור להשוואות מול המדדים האחרים, וזאת בעזרת קרנות מחקות של תכלית ופסגות:




שני הגרפים האלו מראים את הקרן של מגדל כנגד מה שקרה בשוק המניות האמריקאי (מדד S&p500), השוק האירופי (STOXX600) והשווקים המתעוררים בכלל. כמו שציינתי לעיל, כאשר כולם עלו בצורה זו אחרת, ברוב שנת 2021, השוק הסיני פשוט קרס במהרה. מכולם, השוק האמריקאי הוביל את המגמה העולה, ואחריו אירופה, והמתעוררים. והנה, מאז תחילת 2022 הם עברו לירידות ובצורה הדרגתית לירידות חדות, כאשר הסינים החלו להתייצב ולעלות. הגרף העליון מראה זאת בטווח הארוך של שלוש שנים, והגרף התחתון בטווח הקצר של מתחילת השנה. אגב, שימו לב איך השווקים המתעוררים חטפו חזק הרבה יותר מאשר כל שוק אחר מאז תחילת השנה, כאשר סין מנותקת, ועולה דווקא. זוג הגרפים הבא מציג את שתי הקרנות המנוהלות בנושא הזה: זו של מגדל וזו של אי בי אי. גם כן בטווח הארוך של שנתיים, והקצר מתחילת השנה:




מהגרפים האלו אנו רואים שמנהלי הקרן של אי בי אי פשוט מחזיקים נכסים יותר מסוכנים ותנודתיים מאשר מנהלי מגדל. לכן, הם עלו יותר בזמן החיובי, וירדו חזק יותר בזמנים השליליים. זה ניכר בשני הטווחים. למרות שהתחום הזה מיועד למשקיעים האוהבים סיכונים, ושסטיית התקן בשתי הקרנות גבוהות מאוד, יש עדיין משהו לומר לטובת מגדל בנקודה הזו: הסבל בירידות קטן יותר. סיכום קצר כאן אומר כך: הירידות בשוק הסיני היו קשות אבל לא נבעו מהמצב הכלכלי אלא מעניין פנימי פוליטי ולכן לא היו מסונכרנים למה שקרה בעולם ה"רגיל". האם הם יצליחו לעמוד בלחץ הפסיכולוגי הכולל של עליות ריביות בעולם המערבי והאינפלציה הגבוהה? וימשיכו לנוע הפוך? זה ממש מעניין. בכל מקרה, הקרן של מגדל מהווה יעד למעקב עבור השוק הזה ואני מעדיף אותה כי היא ה"סולידית" יותר.

גיוסים ופדיונות



מבחינת הגיוסים קשה לומר משהו חכם על המצב כאן חוץ מעניין מיוחד שמצאתי בתקופה האחרונה, מאז תחילת השנה. שימו לב שהיו לנו מאז שלושה חודשי גיוסים, מהם שניים גדולים במיוחד, ורק שני חודשי פדיונות, וגם אלו קטנים. זה די מתלבש על עניין של התנועה, בערך נכסי הקרן, המשקפת את מה שראינו במחיר הקרן. בקיצור, מישהו מנסה להריח כאן תחתית. האם יצליח? כמו כולנו, מקווים לטוב.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5131438
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/302

המון הצלחה לכולם!

x