שער הדולר לאן? מבט על הדולר-שקל והיורו-דולר - גם הדולר מרמז על תיקון עולה קרוב בשוקי המניות

תבנית של פסגה כפולה מצביעה על שיא, לפחות זמני, במטבע האמריקאי

 

 

 
Photo 139316897 Dollar motortion DreamstimePhoto 139316897 Dollar motortion Dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/06/2022

כמו תמיד, הנהנה הגדול מכל המהומה הוא הדולר האמריקאי. ובמקרה של המשבר הנוכחי, עוד כמה וכמה. אם נניח לרגע שיש אינפלציה גלובלית, לפחות בחלק המערבי של העולם (החלק הצרכני) אזי אין סיבה לחשוב שהדולר יישחק יותר מאשר המטבעות האחרות החשובות, בגלל האינפלציה. היורו, היין, הסטרלינג, וכו... יישחקו כמוהו ואולי יותר. אבל, מה שאנו כן יכולים  לומר, ממה שראינו לאחרונה, הוא שהבנק המרכזי האמריקאי הוא האגרסיבי והמקדים ביותר בצעדיו להילחם באותה אינפלציה.

תוסיפו לכך את אלמנט נכס המפלט הטבעי של הדולר, והיותו מטבע הרזרבות והסחורות, בזמנים כאלו של חוסר בסחורות, וקיבלתם "סערה מושלמת" לטובתו של המטבע האמריקאי. וזה בהחלט משתקף בגרף השבועי של הדולר-אינדקס, המאגד את הדולר מול אוסף מטבעות בעולם, והמהווה חיזיון חוזקו, או חולשתו, של הדולר בשוקי ההון. הנה אותו גרף, בעזרת אתר Investing.com:



מה שמופלא כאן הוא שהיציבות, ואחר כך העלייה, של הדולר, קרתה מאז תחילת 2021, כאשר הוא בנה תחתית קשיחה סביב 90. מעשה תבנית תחתית כפולה שכבר אישר לכולם שזהו המקום שממנו לא יורדים. ומאז, הדולר מטפס מעלה. זכרו: הירידות בשוק המניות קרו רק מתחילת 2022! כאשר האינדקס נשק לסביבה של 97-98. מה שנותר לו לעשות עכשיו הוא פשוט לעלות בקצב מהיר וחד יותר עד הגעתו לאזור הנוכחי של 104.

האם אנו חוזים כעת בבנייה של תבנית כפולה? כאן? המרמזת על יציבות, ואף ירידה מכאן, ועל יד כך על רמז לשינוי קצת חיובי בכל שוקי ההון האחרים? קשה לומר. עד חציית בסיס אותה תבנית של פסגה כפולה, סביב 102, לא נדע זאת בוודאות. בכל אופן, המגמות במניות, באג"ח הקונצרני והממשלתי הארוך, בזהב ובביטקוין, אמרו לנו שוב דבר אחד: כאשר המצב נהיה גרוע Cash Is King והדולר הוא ה Cash הטוב ביותר להחזיקו. בזירה המקומית, מפאת צרות אופקיה, אין זה תמיד נראה כך אבל, בעולם, המסר ברור ונהיר לכולם.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...



EURUSD

כאשר מסתכלים על היורו, בגרף היומי, רואים את מה שציינתי עבור הדולר-אינדקס ברמה השבועית: כאן, זו תחתית כפולה, שהשפלים שלה סביב 1.034 והבסיס שלה נמצא סביב 1.075. ואנו שוב בדילמה הגדולה של אמונה מול וודאות: האם השחקנים כאן מבינים משהו שאיננו יודעים עליו עדיין? מדוע שהדולר יעצור כאן, ולא ינוע לכיוון ה-Parity של 1 יורו ל-1 דולר?

והאמת היא שאני חושב שאין אף אחד שיודע מה שקורה באמת. הגורמים לפעולה סותרים ומסובכים: יש כוונה מוצהרת מצד הבנק המרכזי האירופי (ECB) לעלות את הריבית על היורו, וזה יהיה חיובי עבור המטבע הזה, אבל יש עדיין חוסר וודאות מוחלטת בשוקי ההון הגלובליים, והדולר עדיין נמצא בסטאטוס של מועדף בעיני כל. הליכה לשוויון בין הדולר והיורו ייעשה רק במידה והיורו ייקלע לצרה ממשית הנובעת מעצמו, וכרגע אין מדינה אירופית שיכולה להיות זירה מיוחדת למשבר סטייל יוון.

הבעיה האינפלציונית מאיימת על כולם באותה מידה וגוש היורו עדיין מהווה הגנה כרגע יותר מאשר צרה מוניטארית. זה יגיע, אבל לא עכשיו. מכאן הבהירות הבוהקת כשמש בצהריים לגבי הרמות: 1.03 לשליליים כשבירה הכרחית ו-1.08 לחיוביים לפריצה משמעותית. אם החיוביים יצליחו, ונקווה שכן, זה יאמר שיש לנו הקלה גם במניות ובאג"ח, ואזי, יעד התנועה יהיה 1.12.



USDILS

ושוב, למרות שזה די חוזר על עצמו, גם כאן המסר ברור ושקוף לכל מי שיש לו גרם של אמונה בניתוח טכני, או הבנה של מהות תבניות המגמה: פסגה כפולה! הרבה יותר גדולה ומשמעותית מאשר במטבע האירופי, ולכן בעלת משמעות הרבה יותר עמוקה אם היא תתקיים בסופו של דבר. השיאים שלה נמצאים כרגע סביב 3.48 והבסיס נמצא סביב 3.31. 17 אגורות הפרש!

למרות העומק הנדיר הזה העיקרון עדין זהה: ביטול התבנית ייעשה כאשר המחיר יפרוץ מעל השיאים, והתבנית תאושר אם המחיר יחצה מטה וישבור את 3.31 בסגירה. אזי, יעד התנועה יהיה 3.31 מינוס 0.17 וזה אומר 3.14...נשמע דמיוני? בכל אופן, זה החישוב שלימדונו ספרי הניתוח הטכני על התבנית הזו. בפועל, לא נראה לי הגיוני שהדולר יירד עד כדי כך אבל מי יודע?

תזכרו תמיד שיש בזירה הזו שורט אסטרטגי מאסיבי מצד הספקולנטים של הסיטי של תל-אביב וגם של זו של לונדון. הם תמיד יכולים לספוג תקופות של עלייה, וזה כואב להם, אבל בעיניהם העניין זמני. כמו שאנו זוכרים, הם יודעים לנצל מגמות שליליות בדולר הרבה יותר טוב מאשר הניצול שעושים הפקידים של בנק ישראל כאשר הדולר עולה. ממש מעניין לראות מה יקרה כאן, כי המהירות של ביצוע או ביטול תבנית הפסגה הכפולה תהיה מהירה וזריזה. המון הצלחה לכולם!

x