התפרקות הקואליציה מעמידה את הרפורמות הפיסקליות בסיכון

ישראל בדרך לבחירות חמישיות ב-3 השנים האחרונות עם התפרקות הקואליציה

 

 

 
Photo: Bank © Franz1212, Dreamstime.comPhoto: Bank © Franz1212, Dreamstime.com
 

דויטשה בנק
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/06/2022

ישראל בדרך לבחירות חמישיות ב-3 השנים האחרונות עם התפרקות הקואליציה. יאיר לפיד ייקח מנפתלי בנט את תפקיד ראש הממשלה הזמני, כאשר הבחירות החדשות צפויות להתרחש בחודש אוקטובר. עם איבוד הרוב של הממשלה במהלך חודש אפריל, החשש להתפרקות הקואליציה עלה בחודשים האחרונים. יחד עם זאת, ההתפרקות הייתה מהירה מן הצפוי. אנו צופים כי התגובה המיידית בשווקים תהיה מוגבלת לאור העובדה כי השקל ושוק האגח לא מובלים על ידי אירועים פוליטיים בדרך כלל. אנו כן מאמינים כי התפרקות הקואליציה מעמידה בסכנה את הרפורמות הפיסקליות והמשמעת התקציבית בטווח הבינוני.

הסיבה להתפרקות הקואליציה הייתה חוסר היכולת של הממשלה לאשר מחדש תקנות ביהודה ושומרון. המפלגה הערבית רע"ם וגם מפלגת הליכוד של ראש הממשלה לשעבר נתניהו התנגדו לחידוש התקנות ביהודה ושומרון.

מה הלאה?

הסקרים האחרונים מצביעים על כך שמפלגת הליכוד של ראש הממשלה לשעבר נתניהו מובילה בסקרים אך היא לא צפויה להשיג רוב על מנת להרכיב ממשלה. למרות שקשה לחזות מה צפוי בהמשך, אנו מאמינים כי הקיפאון הפוליטי בישראל צפוי לחזור לאחר הפסקה של שנה.

תחת ממשלתו של בנט, שר האוצר ליברמן נקט במשמעת פיסקלית והוא הצליח להוריד משמעותית את התמיכה הפיסקלית במהלך 12 החודשים האחרונים. הגירעון התקציבי ב-12 החודשים האחרונים ירד מרמה של 12.2% מהתוצר בחודש פברואר 2021, לרמה של 0.04% מהתוצר בחודש מאי 2022, הודות לגידול חזק בהכנסות ממיסים והירידה ההדרגתית של תמיכה פיסקלית לאור הקורונה. אנו מאמינים כי הקריסה של הממשלה תידחה רפורמות פיסקליות כמו הגדלת התחרותיות בשוק המזון, אישור התקציב לשנת 2023 ופרויקטים בתחום התשתיות. בעוד שייתכן שההתפתחויות האחרונות יקטינו את הגירעון הממשלתי בטווח הקצר, התפרקות הקואליציה העלתה את הסיכון לטווח הבינוני בישראל.
 
x