הושקה קהילת חדשנות בביוטכנולוגיה וחקלאות ימית בישראל - AquaculTech

הקהילה הארצית תפעל מהעיר אילת במטרה לקדם אקוסיסטם בתחום החקלאות הימית לצורך מיצוי הפוטנציאל הכלכלי הגלום בו תוך קידום פיתוח מוצרים מהים בשיטות ברות קיימא

 

 

 
מימין לשמאל: דר יונתן מנוחין מנכל המכון, השר עודד פורר, רוני זוסמן, מנכלית קהילת AquaculTech, דורון מלר, סמנכל המכון, קרדיט: יח״צמימין לשמאל: דר יונתן מנוחין מנכל המכון, השר עודד פורר, רוני זוסמן, מנכלית קהילת AquaculTech, דורון מלר, סמנכל המכון, קרדיט: יח״צ
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/06/2022

המכון הישראלי לחדשנות, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד החקלאות ורשות החדשנות, השיקו את קהילת החדשנות לפיתוח החקלאות הימית, בשם "AquaculTech". אירוע ההשקה התקיים במלון הרודס תל אביב במעמד שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר.

קהילת הביוטכנולוגיה והחקלאות הימית תפעל לקידום האקוסיסטם סביב החקלאות הימית לצורך מיצוי הפוטנציאל הכלכלי הגלום בתחום.

במסגרת פעילותה, הקהילה תרכז תוכניות ויוזמות בתחום החקלאות הימית ותפעל מהעיר אילת, תוך יצירת שיתופי פעולה בין כלל השחקנים הרלוונטיים בתחום. 

הקהילה קמה במסגרת החלטת הממשלה 4662 "תכנית רב שנתית לפיתוח העיר אילת וחבל אילות", בה הוחלט לקדם את תחום הביולוגיה והחקלאות הימית, בין היתר באמצעות הקמת פארק יבשתי לתעשיות מזון מן הים, חקלאות ימית וביוטכנולוגיה ימית, לצורך הפיכת אילת למרכז מחקרי בינלאומי מוביל בתחומים אלו. כחלק מן הצעדים שהוגדרו בהחלטה לקידום התחום ולצורך תכלול ותמיכה בכלל הפעולות השונות, הוחלט על הקמת קהילת חדשנות וידע בתחום הביוטכנולוגיה והחקלאות הימית.

חקלאות ימית בעולם צומחת בקצב של עד 10% בשנה כבר יותר מעשור, נותנת מענה לצורך גובר של מזון איכותי מן החי לאוכלוסייה הגדלה בעולם ומספקת חומרי גלם לרפואה ולתעשייה מאצות, אלמוגים, פירות ים וכמובן דגים. זו התעשיה בעלת יחס התמורה להזנה הטובה ביותר, כאשר ייצור עופות בערך כפולה ועד פי 7 יותר השקעת מזון בייצור קילו אחד של בשר בבקר. בנוסף לתעשייה זו תביעת רגל פחמנית נמוכה ביותר ואצות אף צורכות פחמן דו חמצני ופולטות חמצן ובכך מסייעות באתגר גלובלי נוסף של הפחתת פליטות גזי חממה. בישראל הקצב שונה מאשר בעולם ואף בנסיגה, הפער בין הידע האקדמי שיוצא מישראל לניצול בתעשייה המקומית הוא עצום וקהילה באה לשנות את המצב. הקהילה מחברת את כל הגורמים בתחום מתעשייה, לאקדמיה, סטרטאפים, יזמים, משקיעים וכל בעלי העניין ליצירת אקוסיסטם של שיתוף ידע והתמודדות עם אתגרים כאחד. 

הים מהווה כ-70% משטח כדור הארץ ועם זאת מרביתו טרם נחקר, דייג יתר גורם לנזק עצום לים, וחקלאות ימית חדשנית וברת קיימא תחליף את הצורך בדייג ובכך תשמור על הים.

קרדיט: מקסים גולובנוב 

המכון הישראלי לחדשנות נוסד בשנת 2011 כדי לתמוך ביזמים וחברות ישראליות המתמודדות עם אתגרים גלובליים, וליצור בסיס לצמיחה חברתית וכלכלית בישראל. המכון מתמקד בנושאים בעלי ההשפעה הציבורית הגדולה ביותר ומקדם נושאים אלו באמצעות מתודולוגיה ייחודית של בניית קהילות חדשנות ותוכניות חדשנות פתוחות. המכון תומך ביזמים וסטארטאפים במציאת משאבים, יצירת קשרים והחלפת ידע עם שחקנים בתעשייה. המכון גם יוזם תהליכי חדשנות פתוחים בארגונים המבוססים על זיהוי אתגרים וצרכים, והתאמה לפתרונות הרלוונטיים ביותר. בנוסף, המכון מלווה ותומך בארגונים בינלאומיים המצטרפים לאקוסיסטם החדשנות הישראלי. המכון פועל בשיתוף פעולה עם יזמים, גופים ארגוניים, אקדמיה, משקיעים, משרדי ממשלה, קובעי מדיניות, עיריות, עמותות ונותני שירותים. הדבר מאפשר לארגונים להאיץ תהליכי חדשנות פתוחים באמצעות כלים ייעודיים ולהתאים אותם לצרכים האמיתיים.

רוני זוסמן – מנכ"לית AquaculTech: "לאור הדרישה הגוברת לחלבון מן החי בעולם, תוך הבנה גדולה יותר של תפקיד החקלאות הימית וגם מתן המשקל על היבטי הקיימות באוקיינוסים וניהול המים בעולם, אנחנו רואים הזדמנות משמעותית למדינת ישראל. הזדמנות להיות בצד שמייצר פתרונות, באמצעות קידום הידע והיכולות הטכנולוגיות, לטובת מערכות המזון המקיימות של העתיד. האתגר שלנו הוא לפתח פתרונות לאתגריים הייחודים של התחום, להביא את הידע המחקרי לטובת יישום, ליצור שיתופי פעולה וחיבורים, ולהאיר זרקור בינלאומי על ישראל ועל העיר אילת כמוקד של עשייה ופיתוח"
 
מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ד"ר רון מלכא: "אני מברך על הקמת קהילת AquaCulTech, קהילת חדשנות בתחום ביוטכנולוגיה וחקלאות ימית.  לצד התמיכה באקוסיסטם היזמי, נרצה לוודא שבחדשנות הישראלית והטכנולוגיות יעשה שימוש גם במוצרים המגיעים לאזרחים. היישום המסחרי בתחום הביוטכנולוגיה והחקלאות הימית, ייעשה בין היתר באמצעות הקמת פארק יבשתי לתעשיות מזון מן הים באזור אילת אילות. פרויקטים אלו מגלמים את היכולת המו"פית המתקדמת של ישראל בשילוב יכולות ייצור תעשייתי וייצוא. מבחינה עסקית התחום בעל פוטנציאל משמעותי ואני משוכנע כי הוא יהפוך למנוע צמיחה נוסף למשק הישראלי."

נעמה קאופמן-פס, מנכ"לית משרד החקלאות ופיתוח הכפר: "כחלק מצעדי משרד החקלאות ופיתוח הכפר לקידום תכנית רב שנתית לפיתוח העיר אילת וחבל אילות, שמנו דגש בין היתר על חיבור תחום החקלאות הימית לחדשנות וטכנולוגיה. הדאגה לחלבון איכותי מן הים והמדבר עבור הצרכנים, חשובה היום יותר מתמיד כחלק ממציאת פתרונות חדשניים לאור התחממות האקלים והצורך לספק חלבון איכותי וביטחון מזון לצרכנים. גידול האוכלוסייה והטכנולוגיה המתפתחת מחייבת כל אחת ואחד מאיתנו לשנות את כיוון המחשבה בשורה של ענפים, ובפרט בחקלאות, לקידום ביטחון מזון של מדינת ישראל המהווה מטרה מקודשת במציאות של משבר אקולוגי מתמשך. קהילת AquaculTech היא בשורה של ממש לקידום החקלאות המקומית ולפיתוח אזור העיר אילת וחבל אילות למרכז בתחום החקלאות הימית בישראל ובים התיכון".

ד"ר יונתן מנוחין – מנכ"ל המכון הישראלי לחדשנות: "קהילתAquaculTech היא הקהילה השביעית של המכון, שמצטרפת לקהילות השונות שלנו שעוסקות באתגרים גלובליים שונים, ואנו גאים להיות ולהוביל אקוסיסטמים שונים של חדשנות לצמיחה. לצד ההתרגשות שבהקמת קהילה חדשה,  קיים האתגר לחדד את הצעת הערך שלנו ליזמים, לחברות, לחוקרים, למשקיעים ועוד. הקהילה הזו יוצאת לדרך עם שתי משימות עיקריות: לקדם פיתוח של פתרונות ייחודים שעונים לאתגר בתחום החקלאות הימית ולתת הבמה לאילת כמרכז לאומי וגלובלי של התחום. אנו שמחים על האתגר ומודים לשותפינו בהקמת הקהילה: משרד הכלכלה, משרד החקלאות ורשות החדשנות, על ההזדמנות לעשות כן."

אלי לנקרי, אשר הוביל את התחום בעשור האחרון במסגרת תפקידו כסגן וממלא מקום ראש העירייה, אמר: ״בזכות משאבי הטבע של אילת ומכוני מחקר ואקדמיה הפועלים בתחומה, אנו פועלים להפוך את אזור אילת-אילות למרכז עולמי לביוטכנולוגיה ימית, כחלק מפעולות לגיוון והרחבת מקורות התעסוקה בעיר. הקמת קהילת חדשנות על ידי המכון הישראלי תסייע בידינו לקדם את התחום ולחזק את מעמדה של אילת גם בתחום זה״.

x