סין פתאום הבינה שהיא מזניחה את תעשיית הרכב שלה

ממשלת סין אמורה להפעיל צעדים להגדלת ההוצאות על תעשיית הרכב במדינה בלא פחות מאשר סכום של 30 מיליארד דולר השנה

 

 

 
Photo: © Pirom yingdaichom, Dreamstime.comPhoto: © Pirom yingdaichom, Dreamstime.com
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/06/2022

מכירות הרכב בסין פחתו באופן משמעותי. מה זה אומר?

מכירות הרכב בסין, שזה שוק הרכב הגדול בעולם פחתו באופן משמעותי בחודשים האחרונים. אך לא קשה להבין מדוע.. במיוחד בהתחשב בעובדה שמאד קשה וגם לא כל כך רלוונטי לקנות מכונית כשאתה לכוד בתוך סגרים מתמשכים. 

אם כן, מכירות המכוניות בסין הפגינו האטה משמעותית בזמן שהמדינה נאבקה בהתפרצויות קוביד-19 שמלווים בסגרים קפדניים שפשוט פגעו בהוצאות הצרכנים. מכירות רכבי הנוסעים ירדו ב-17% במאי לעומת שנה קודם לכן.  ולמעשה, כשעוברים על הנתונים מוצאים שלא היה אפילו אדם אחד מאוכלוסיית שנגחאי על כל 25 מיליון תושביה שקנה רכב אחד בחודש אפריל.

וכשהממשלה מושכת כעת את הסובסידיות שנועדו לעודד נהגים לקנות רכבים חשמליים, הביקוש עלול לרדת אפילו עוד יותר. הסובסידיות הממשלתיות שהוכנסו ב-2009 כדי לסייע לתעשיית הרכבים החשמליים  כבר נמשכות והן אמורות להיפסק לחלוטין בשנה הבאה. הפטור על 10% מס רכישת רכבים חשמליים אמור לפוג בסוף 2022.

אבל בעוד שהרשויות לוקחות ביד אחת, הן נותנות ביד השנייה: 

הטלוויזיה הממלכתית דיווחה השבוע שהממשלה שוקלת להרחיב את הפטורים ממס לרוכשי רכבים חשמליים. היא עושה זאת בין השאר במטרה להגביר את ההוצאות של התושבים וגורמים שונים על מגזר הרכב בכ-200 מיליארד ין (שווה ערך ל-30 מיליארד דולר).

סין כבר אמרה בעבר שהיא תפחית במחצית את מס הקנייה על רכבי נוסעים עם פליטה נמוכה שלא עולים על תשעה מושבים ברכב, שנמכרו מיוני עד דצמבר תמורת 300,000 יואן או פחות מכך.

אם כן, מדיניות תומכת כמו ויתור על מיסים מכוונת לחזק את הביקוש לרכבי אנרגיה חדשים כביכול ועל הדרך גם לעורר את שוק המכוניות המשומשות.  

מיותר לציין שהחדשות הללו מבשרות טובות עבור חברות כמו Li Auto, Xpeng, Nio ו-BYD, שכולן ראו את המניות שלהם עולות מעלה לאחר פרסום החדשות.

XPEV ,GEELY, LI, NIO, BYD גרף שבועי משווה, מקור TradingView 

על רקע החדשות, האם הגיע הזמן של BMW לזרוח?

ב.מ.וו תשמח לשמוע את החדשות הללו. המכירות של יצרנית הרכב הגרמנית בסין ירדו ברבעון הראשון לעומת אותה תקופה ב-2021. היא הודיעה ביום חמישי כי הייצור מתחיל כעת במפעל החדש שלה בשווי 2.2 מיליארד דולר, כל זאת בתקווה להגדיל את מכירות הרכבים החשמליים השנתי שלה. 

BMW הגרמנית (סימול BMW): אמרה ביום חמישי כי הייצור החל רשמית במפעל חדש בסין בהשקעה של לא פחות מ-15 מיליארד יואן (2.24 מיליארד דולר) כך שהיא אכן מתכוונת להאיץ את ייצור הרכבים החשמליים (EV).

לדברי החברה, מפעל לידיה, שזה מתקן הרכבת המכוניות השלישי של BMW בסין הממוקם בעיר שניאנג שבצפון-מזרח מחוז ליאונינג, יגדיל את התפוקה השנתית של BMW בשוק הרכב הגדול בעולם ל-830,000 כלי רכב מ-700,000 ב-2021. נעקוב אחריה.

בנוסף, על פי הדיווח, המפעל מתוכנן להיות מסוגל לייצר מכוניות חשמליות המונעות על ידי סוללות רק על פי דרישת השוק בקווי הייצור הגמישים שלו.

כמעט רבע מהמכוניות שנמכרו בסין בחמשת החודשים הראשונים של השנה הונעו באמצעות סוללות, על פי נתונים של איגוד יצרני הרכב בסין. בינתיים ב.מ.וו מכרה 208,507 רכבים בסין, השוק הגדול ביותר שלה, ברבעון הראשון, ירידה של 9.2% מלפני שנה, לפי דו"ח שהגישה החברה.

מה לגבי טסלה וחברותיה? 

טסלה (טיקר: TSLA) ויצרניות רכב סיניות כמו BYD שולטות בשוק הרכבים החשמליים המשגשג בסין, עם מכירות של יותר מפי שניים מהכמות של שנה שעברה. ובינתיים המובילים של עידן מנועי הבעירה הפנימית כמו ג'נרל מוטורס (GM) ופולקסווגן (VOW) דיי מפגרים מאחור.

גרף שבועי VOW, GM מקור TradingView

התמונה הרחבה יותר עבור סין

הסגרים המתמשכים של סין אולי העבירו את הכלכלה שלה התעללות, אבל יש סיכוי דיי סביר באופק לסיכון גדול עוד יותר למדינה, וזה יבוא בצורה של שוק הנדל"ן הנמוך שלה. 

מגזר הנדל"ן מייצג כ-20% מהתפוקה של המדינה, והוא נותר לגמרי מרופט בגלל העמדה הנוקשה של ממשלת סין. למעשה, גולדמן זאקס צופה שהסקטור הזה יגרור את הצמיחה הכלכלית למטה ב-1.4 נקודות אחוז השנה.

7 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 1.68 מיליון ב-BAYERISCHE MOTOREN WERKE AG
קרנות נאמנות שמחזיקות את BAYERISCHE MOTOREN WERKE AG


27 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 26.12 מיליון ב-TESLA, INC.
קרנות נאמנות שמחזיקות את TESLA, INC. לרשימה המלאה
x