מי שמצפה שתיקון שיחליף תמ"א 38 יביא לקיצור בירוקרטיה, טועה

כך ענת קריספין על תיקון 136 | נשיא לשכת הקבלנים - למה צריך להתגאות בצינון הביקושים לדיור?

 

 

 
לילך רז, קרדיט: דורון קדלץלילך רז, קרדיט: דורון קדלץ
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/07/2022


רוני מזרחי, קרדיט: עזרא לוי

מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו": "נתוני סוף השבוע מעידים כאלף עדים אודות הפרדוקס: מחד גיסא האוצר ומקבלי ההחלטות מבושמים בצינון הביקושים בשוק הדיור ומאידך גיסא שרת הפנים "מגלה את אמריקה" בתכנית אלטרנטיבית, כביכול לתמ"א 38. 

ובכן, תמ"א 38 המקורית היתה ועודנה תכנית טובה והיתה בזינוק עד 2019 ודווקא מקבלי ההחלטות הם, הם שעצרו אותה במו ידיהם בגמגום האם להמשיך אותה או לא. ולמה בכלל להתגאות בצינון הביקושים שעה שהמחסור בדיור רק עולה ורמות המחירים, ללא ספק, ימשיכו לזנק?"


ענת קריספין, קרדיט: אינגה אבשלום שיליאן

ענת קריספין, TLV TOP, מומחים לרישוי בנייה ועסקים: "מי שמצפה שתיקון 136, החלופה לתמ"א 38, יביא לקיצור בביורוקרטיה של רישוי ווהיתרים טועה טעות מרה. התכנית אינה מתייחסת כלל לוועדות המקומיות העירוניות אלא למחוזיות ותכניות ימשיכו להתקע כמימים ימימה. צוואר הבקבוק אין זה  סוד, לא  רק בתמ"א 38, אלא בכל התכניות, הינם הגורם המרכזי להעדר היצע ולזינוק ברמות המחירים. כמו כן, כך אני מעריכה כי הירידה בעסקות במאי הינה זמנית וקשורה גם להמתנה להגרלות בתכניות מחיר מטרה ודירה בהנחה!"

אדריכלית לילך רז, מבעלי גרינר קיימות ובנייה ירוקה: "לצערי לא בתכנית הדיור שהוצגה במהלך יוני ולא בתיקון 136 של שקד, לא ראיתי כלל התייחסות לתקן 5281 של בנייה ירוקה, שאושר במרץ האחרון כמחייב את כל הקבלנים. לטעמי מדובר בפריצת דרך משמעותית בתפיסת ענף הבנייה לא רק ב"הגדלת היצע התחלות בנייה", אלא גם ובעיקר ב"איזו איכות חיים תהיה לרוכשי הדירות, כלכלית, סביבתית ובריאותית". הייתי מצפה ממקבלי ההחלטות שיתייחסו גם למרכיב זה ולא רק ישתעשעו באריתמטיקה של כמה התחלות בנייה"!
x