"עליית הריבית מקשה על יזמי הנדל"ן לרכוש קרקעות חדשות. תהיה עליית מחירים"

מנכ"לית יזמית הנדל"ן זבולון צרפתי שמעון, התייחסה לעליית הריבית בכנס של היחידה ללימודי המשך בטכניון, והודתה שהגידול בריבית על ההלוואות עולה לחברות הגדולות עשרות מיליוני שקלים נוספים בשנה ופוגעת ביכולתן לרכוש קרקעות חדשות. יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר תקף את תכנית מחיר מטרה ואת שר השיכון אלקין: "הכי גרוע ב-10 השנים האחרונות"

 

 

 
מימין: אוהד דנוס, ורד צרפתי זבולון וגדעון אוקו, צילום: רמי שלושמימין: אוהד דנוס, ורד צרפתי זבולון וגדעון אוקו, צילום: רמי שלוש
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/07/2022

העלאת הריבית בידי בנק ישראל החלה להשפיע גם על חברות הנדל"ן הגדולות במשק. מנכ"לית משותפת בקבוצת צרפתי שמעון, ורד צרפתי זבולון, אמרה אמש בכנס נדל"ן של היחידה ללימודי המשך בטכניון, מול קהל של מאות סטודנטים, כי הקשחת התנאים על ידי הבנקים וגופי המימון יחד עם עליית הריבית מקשה על חברות  בתחום הנדל"ן לרכוש קרקעות חדשות והירידה במלאי הקרקעות  עלולה לגרום  בסופו של דבר לעליית מחירים. 

"עליית הריבית על המימון הבנקאי שלוקחות החברות הגדולות עולה לנו עשרות מיליוני שקלים ונוגסת לנו ביכולת לרכוש קרקעות חדשות", היא אמרה בכנס, שנערך באודיטוריום הטכניון במגדל עזריאלי שרונה בתל אביב' במסגרת לימודי הנדל"ן ביחידה ללימודי המשך, "יחד עם החוק החדש, שמטיל עלינו לשלם על איחורים במסירה, גם כשהם לא תלויים בנו – זה לא ניסיון לפתור את בעיית המחירים בנדל"ן. הכיוון נראה כיום כלפי מעלה".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, אמר בכנס ששר השיכון והבינוי הנוכחי, זאב אלקין, הוא השר הכי גרוע שהיה ב-10 השנים האחרונות. "זה שר שמדבר על כך שהוא נלחם בספסור הקרקעות בידי רמ"י ובפועל רק מעודד את הספסור בקרקעות. זה מה שגורם לעלייה במחירים. כל עוד המשק מתקדם ויש צמיחה וביקוש, אין סיבה שמחירי הדיור לא ימשיכו לעלות. כל דיבור עכשיו לפני בחירות יישמע פוליטי, אבל בקורונה בממשלה החליטו לא לעשות סגרים ולא לטפל וזה עבד, ובנדל"ן חוסר הטיפול לא עבד. נגיד בנק ישראל רואה אינפלציה בעולם ונכנס לפאניקה. אם נגיע לריבית של 5 אחוז זה יזעזע את שוק הנדל"ן. יזמים יתקשו מאוד. אם זה יתקדם לשם נראה עצירה בשוק. את הנגיד מעניינת רק יציבות הבנקים. פחות שוק הנדל"ן".

מנחה הכנס גדעון אוקו שאל את צרפתי זבולון איך תשפיע ההחלטה להוריד 40 אחוז מתשלום הרוכשים על מדד תשומות הבנייה, וזו תקפה את הממשלה. "החוק הזה פופוליסטי. עלות חומרי הבנייה בפועל עלתה בכ- 30% אחוזים ולא 6.6% כפי שעלה מדד תשומות הבניהאותו משלמים הרוכשים. זה יצמצם עוד יותר את הרווחים ויזמים יאלצו להעלות מחירים. "חוסר היציבות הפוליטית וחוסר התפקוד של השרים הם הגורמים לעליות המחירים. אף אחד לא מטפל בשורש הבעיה. כל שר חדש עושה תוכנית חדשה, אין המשכיות, מבלבלים את הציבור", אמרה צרפתי זבולון.

דנוס העביר בכנס ביקורת קשה על תוכנית מחיר בהנחה. "לא רק שהתוכנית הזאת לא תשפיע על מחירי הדיור", הוא אמר, "מדינה לא צריכה לתת מתנות ללא קריטריונים. איפה ההיגיון שלאם חד הורית לשלושה ילדים שמרוויחה שכר מינימום יהיה אותו סיכוי לזכות בדירה בהנחה כמו לרווק הייסטקיסט שמרוויח 40 אלף שקלים לחודש, ועוד מקבל הנחה נוספת כי הוא בן המקום".

צרפתי התייחסה להייטקיסטים מזווית אחרת כשנשאלה אם ירידת ההיי טק תשפיע על מחירי הדיור. "ההייטקיסטים היו בחלום בלי היגיון כלכלי. עשו אקזיטים וקנו דירות יוקרה בעשרות מיליוני שקלים. שוק היוקרה השפיע על כל השוק ומחירים עלו. הטירוף הזה נגמר", היא אמרה.

x