מחירי החיטה צנחו בחודשים האחרונים בכ-40%

על רקע העלייה החדה הצפויה במחירי הלחם שבפיקוח והדיון הדחוף שמכנס ראש הממשלה מתברר כי מחירי החיטה דווקא צנחו בחודשים האחרונים בכ-40%

 

 

 
Image by Momentmal from PixabayImage by Momentmal from Pixabay
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/07/2022

מנתוני חברת ARK TRADE עולה כי לאחר זינוק חד במחירי החיטה, בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה, מחירי החיטה חזרו לרמתם מתחילת השנה # על פי נתוני הבינה המלאכותית של החברה, נראה כי השפעת המלחמה בין רוסיה ואוקראינה על מחירי החיטה, בטווח הקרוב, הולכת ופוחתת

על רקע העלייה החדה הצפויה במחירי הלחם שבפיקוח ודיון החירום בנושא אותו יכנס היום ראש הממשלה יאיר לפיד עם בכירים ממשרדי האוצר, הכלכלה, המשפטים והרווחה, מסתבר שעל אף הכוונה להעלות את מחירי הלחם,  הרי שמחירי החיטה דווקא רשמו בחודשים האחרונים ירידת מחירים חדה. מנתוני חברתARK TRADE עולה כי לאחר העליות החדות שנרשמו במחירי החיטה, בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה, המחירים רשמו ירידות משמעותיות של עד כ-40% ממחירי השיא. יתרה מכך, על פי החברה, מחיר החיטה בימים אלו חזר לרמה דומה לזו שהייתה בתחילת השנה.

החיטה הינה הסחורה המזוהה ביותר עם משבר הסחורות החקלאיות שפרץ בעקבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, מאחר ושתי המדינות הינן יצואניות החיטה הגדולות בעולם. בתחילת השנה נסחר בושל חיטה במחיר של כ-7.6 דולר (בושל הינה יחידת מידה המשמשת למדידת נפח של סחורות יבשות, כאשר 1 בושל אמריקאי שווה לכ-35 ליטר). רוחות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה הביאו לעליה במחירי החיטה לרמה של  כ-8.5 דולר לבושל, ערב הלחימה. במחצית חודש מאי נרשם השיא במחירי החיטה והוא עמד על 12.78 דולר לבושל. עם זאת מזהה החברה, כי מאז השיא שנרשם ב-17 במאי, החלה  ירידה תלולה במחירים, ומחיר החיטה איבד כ-40% לרמה של כ-7.9 דולר לבושל נכון לסוף השבוע. ב-ARK TRADE אומרים כי ניתן לייחס זאת להיערכות השוק למצב המתמשך באוקראינה.

ההערכה: השפעת מלחמת רוסיה-אוקראינה על מחירי החיטה פוחתת  

ARK TRADE שהוקמה על ידי היזמת הסדרתית אורית שיפמן, פיתחה פלטפורמה דיגיטלית לביצוע מסחר בינ"ל בכל סוגי הסחורות והמוצרים, המבוססת על בינה מלאכותית. הפלטפורמה סורקת ומנתחת בזמן אמת כמות אדירה של מקורות מידע המשפיעים על מחירי הסחורות השונים וזמינותם בשוק, וביניהם גם מקורות שאינם שמישים לאנליסטים. בכלל זה, נתונים פיננסיים, חדשות, רשתות חברתית, שינויי מזג אוויר, השפעת משברים עולמיים, התחממות גלובאלית, השפעות הקורונה במדינות השונות, שינויים פוליטיים, משברים פנים מדינתיים ובינלאומיים ועוד. מנתוני הבינה המלאכותית של הפלטפורמה ניתן להעריך כי השפעת מלחמת רוסיה אוקראינה על מחירי החיטה העתידיים הולכת ופוחתת. כן מעריכה הבינה המלאכותית כי פרמטר "משברים גלובליים" צפוי להשפיע בכ-28% על מחירי החיטה בטווח הקרוב. השפעתו של פרמטר זה בסוף יוני עמדה על כ-31%. פרמטר נוסף שעשוי להשפיע על מחיר החיטה בטווח הקרוב על פי הערכת הבינה המלאכותית הוא "מזג האוויר". השפעתו של פרמטר זה בפלטפורמה עלתה מכ-1% בסוף חודש יוני לרמה של 2.7% כיום.  


x