האם הגרוע מכול כבר מאחורינו ? עד כמה הדברים עוד יכולים להידרדר?

האינפלציה בארה"ב הייתה גבוהה בהרבה מהתחזיות וכעת יותר משקיעים חוששים שהבנק המרכזי יגיב יתר על המידה

 

 

 
Image by Elchinator from PixabayImage by Elchinator from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/07/2022

האינפלציה בארה"ב הייתה גבוהה בהרבה ממה שציפו הכלכלנים, וכעת אנו רואים יותר ויותר משקיעים חוששים שהבנק המרכזי יגיב ביתר אגרסיביות ויעלה את הריבית עד כדי כך שזה בסופו של דבר יוביל את הכלכלה למיתון. הוויכוח הנכחי סובב סביב 0.75%-1% נקודות הבסיס. 

אז בנק ההשקעות גולדמן זאקס בחן את המשמעות של כל זה עבור המניות בארה"ב. בואו נראה לאן לדעתו הדברים הולכים.

עד כמה המצב נראה רע?

המשקיעים קיוו שהאינפלציה בארה"ב תלך ותשתפר ותתחיל להירגע בקיץ הזה, וזה עדיין יכול לקרות (אינדקס הסחורות של בלומברג (BCOMSP) שעוקב אחר מגוון חומרים הניזונים ליוקר המחיה היומי, מאנרגיה ועד קפה..מציע שזה עשוי להיות ממש בקרוב).

אבל בינתיים, זה רק התחמם בחודש יוני. כתוצאה מכך, מספר הולך וגדל של משקיעים מהמרים כעת שהפדרל ריזרב האמריקאי יעלה את הריבית בנקודת אחוז שלמה בשבוע הבא כדי להילחם באינפלציה. זאת למרות שמנגד, גם נשמעים קולות אחרים שמעריכים שההעלאה תעמוד על 0.75% בדומה לפעם הקודמת.

גרף USIRYY 9.1% מקור TradingView

כלכלת ארה"ב התכווצה בשיעור שנתי של 1.6% ברבעון הראשון של השנה ולמרות שהתחזיות הנוכחיות מצביעות על כך שהיא לא תתכווץ שוב ברבעון השני, תוך הימנעות לעת עתה מ"מיתון טכני", החשש של המשקיעים הוא שהריביות הגבוהות יותר הולכות לגרור הלוואות והוצאות, וממילא לדחוף את הכלכלה למיתון בסופו של דבר. במילים אחרות, מיתון נראה כמעט בלתי נמנע.

(ניישר קו לגבי המונח מיתון טכני - מבחינה טכנית, מיתון הוא כאשר התוצר המקומי הגולמי של הכלכלה מתכווץ במשך שני רבעונים רצופים. זה שונה מ"האטה בצמיחה כלכלית", שזה כלכלה שצומחת מתחילה לצמוח בקצב איטי יותר, אבל עדיין צומחת).

מה זה אומר על חברות אמריקאיות?

בהתבסס על ניתוח התרחישים של גולדמן זאקס, רווחי חברות S&P 500 כפי שנמדדו ברווח למניה (EPS) צפויים לרדת ב-11% בשנת 2023 בהשוואה לרמה של 2022 אם כלכלת ארה"ב תתכווץ בצורה מתונה בשנה הבאה, כלומר אם יהיה מיתון מתון. 

הבנק רואה סיכוי של 30% למיתון בארה"ב בשנה הקרובה וסיכוי של 50% למיתון כזה בשנתיים הקרובות. עם זאת, ניתן לטעון כי הפד מתכוון להגביר את ההסתברויות הללו.

לצורך העניין, בשמונה המיתונים בארה"ב מאז 1970, רווחי חברות S&P 500 ירדו ב-14% בממוצע, כך שירידה של 11% ברווחים תהיה עקבית עם התכווצות מתונה של הכלכלה. גולדמן זאקס מעריך שההכנסות של חברות S&P 500 למעשה יחזיקו מעמד באופן דיי יציב במיתון, אבל שהצמצום על שולי הרווח יהיה אחראי לירידה ב-EPS.

בהסתכלות על תעשיות בודדות, מגזרים מחזוריים, אלה שלרוב רואים את הביקוש למוצרים ושירותים עולה ויורד עם הצמיחה הכלכלית, הם בדרך כלל חווים את הירידות הרווח הגדולות ביותר במיתון.

אז זה אומר שחברות שיקול דעת צרכניות, תעשייתיות וחומרים צפויות לחוות הפסדים. מהצד השני, רוב מה שמכונה הסקטורים ההגנתיים כנראה הולכים להצדיק את הכינוי שלהם ולהיות הגנתיים: תעשיות השירותים, שירותי הבריאות ומוצרי הצריכה הגדילו בדרך כלל את הרווחים שלהם במהלך מיתון. אם כי יתכן שהפעם, חלק מחברות מוצרי הצריכה האלה לא יהיו ברי מזל כל כך: כי האינפלציה הכל כך גבוהה פוגעת בעלויות שלהן, כלומר שולי הרווח ולכן הרווחים צפויים לרדת.

מה זה אומר על מניות בארה"ב?

בתרחיש המיתון של גולדמן, ה-S&P 500 יירד ל-3,150 עד סוף 2022, שזו ירידה של כ-17% מהרמה הנוכחית. אם הבנק צודק, המשמעות היא ירידת מחירים "משיא לשפל" של 34%. זה יותר גרוע מהירידה ההיסטורית במיתון של 30%, אבל עדיין תואם לירידה הממוצעת בשוק הדובי מאז מלחמת העולם השנייה. לצורך ההקשר, תחזית S&P 500 הנוכחית של גולדמן לסוף השנה היא 4,300, או כ-14% גבוה מהרמות הנוכחיות.

האם יש ההזדמנות כאן?

מה שברור הוא שבמיתון, סקטורים הגנתיים בדרך כלל נוטים לתת את הביצועים הטובים ביותר. ואם יותר ויותר משקיעים חושבים שמיתון מתקרב, אז יכול להיות שמבחינת השווקים הוא כבר ממש מעבר לפינה. 

אז אולי כמשקיע, תרצה לשקול להטות את אחזקות המניות שלך בארה"ב לכיוון תעשיות השירותים, שירותי הבריאות ומוצרי הצריכה. יש אינספור קרנות נסחרות בבורסה (ETF) שאפשר לקחת בחשבון כחלק מתהליך השיקולים אבל אלה בעלות נמוכה עשויות להיות מקום שכדאי להתחיל בו: Vanguard Utilities ETF (VPU), Vanguard Health Care ETF (VHT), ו-Vanguard Consumer Staples ETF (VDC).

גרף יומי תעודות סל VHT VPU VDC  מקור TradingView

דבר אחרון, כמובן שהביצועים היחסיים שהסקטורים הללו עשויים להציע לא נותנים לך הרגשה הכי מושלמת מכיוון שהם עלולים לרדת במונחים מוחלטים. אם כן, אחת הדרכים לנסות להשיג רווח מוחלט היא גם לקנות מניות או תעודות סל של חברות או מגזרים הגנתיים וגם לשקול לעשות שורט על ה-S&P 500. 

כך תוכל להרוויח מההבדל בביצועים בין השניים. רק אין לשכוח ששורט הוא תמיד מסוכן, שימו לב: תיאורטית, ההפסדים הפוטנציאליים הם אינסופיים.

סקירה זו מתבססת על ניתוח המצב הכלכלי של בנק ההשקעות גולדמן זאקס. בהחלט יתכן שהדברים לא יצאו אל הפועל ועל כן יש לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר עצמאי בהתייחס לכל ניירות הערך ורעיונות המסחר המוזכרים בכתבה. אף אחד מהם אינו בבחינת המלצה לקניה/מכירה/החזקה.

x