איך הופכים אירו חלש להשקעה חזקה?

האירו קרס השנה ב-10% מול הדולר האמריקאי, על רקע כלכלה חלשה, משברי אנרגיה והפלישה הרוסית. אך החולשה הזו מגלמת בתוכה גם הזדמנויות, אם ניגשים לזה מהמקום הנכון

 

 

 
Image by Alexander Stein from PixabayImage by Alexander Stein from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/07/2022

האירו קרס השנה ב-10% מול הדולר האמריקאי, על רקע כלכלה חלשה, משברי אנרגיה והפלישה הרוסית.  בנוסף, הקמפיין האגרסיבי של הפדרל ריזרב להעלאת הריבית נתן לדולר ארה"ב הזדמנות להפוך שוב לפופולארי. זה העלה את רמת המטבעות בפעם הראשונה מזה 20 שנה בשבוע שעבר. וזה לגמרי עלול להשאיר אחריו שובל ארוך של ווינרים בבורסה (ולחילופין, מופסדים כמובן...)

מה המשמעות של האירו החלש על רווחי החברה?

חברות במדד שוק המניות המרכזי של אירופה, STOXX 600, עושות 24% מהמכירות המצטברות שלהן בצפון אמריקה. והמכירות האלה שהן בדולר ארה"ב, שוות יותר כשהן מומרות חזרה לאירו חלש, ולכן החולשה של האירו אמורה להיות בסופו של דבר דיי חיובי מבחינת הרווחים של אותן חברות אירופיות. למעשה, גולדמן זאקס מעריך שכל נפילה של 10% באירו מול הדולר מוסיפה כ-2.5 נקודות אחוז לרווחי החברה האירופית.

מה זה אומר על מחירי המניות?

למרבה הפלא, מניות אירופאיות השיגו בעבר ביצועים טובים יותר כאשר ערכו של האירו עלה ולא כשהוא ירד. הסיבה לכך היא שמשקיעים נוטים לראות בו מטבע "מסכן" – שזה בעצם ההיפך ממקלט בטוח* כמו הדולר. אז כאשר הצמיחה הכלכלית נמצאת בהאטה, הסיכון הזה גובר על התגמול הפוטנציאלי של שיפור ברווחי החברה. 

מקלט בטוח-השקעה שצפויה לשמור או להגדיל את ערכה בתקופות של סערות בשוק. מקלט בטוח מאפשר למשקיעים להגביל את ההפסדים שלהם במקרה של ירידה בשוק. זהב נחשב באופן מסורתי למקלט בטוח, שכן המתכת שמרה על ערכה במשך מאות שנים. איגרות חוב ממשלתיות של כלכלות גדולות (שצפויות להחזיר את חובותיהן גם בתקופות סוערות) כמו ארה"ב נתפסות גם הן כמקלט בטוח. בשוק המטבעות, הפרנק השוויצרי והין היפני נחשבים בדרך כלל למקלט בטוח. חשוב לציין שהשקעות הנחשבות למקלט בטוח משתנות עם הזמן ככל שתנאי השוק משתנים, ומה שנראה כהשקעה במקלט בטוח בנקודת זמן מסוימת יכול להיות הרבה יותר מסוכן באחרת).

אבל השנה היו כיסים של ביצועים טובים יותר עם ירידת ערכו של האירו: חברות אירופיות עם מכירות משמעותיות בארה"ב הצליחו יותר מ-10% על חברות מקומיות.

יחס ביצועי מחיר ו- EURUSD מקור: גולדמן זאקס

מניות של חברות שיש להן מיקוד מקומי מבחינת המכירות שלהן, נופלות בדרך כלל יחד עם האירו כי ירידת הערך של המטבע למעשה משקפת את אובדן האמון בצמיחה הכלכלית של האזור, מה שכמובן משפיע על המצב הפונדמנטלי של החברות האירופאיות. 

לעומת זאת, אלה שהעסקים שלהם מתנהלים מחוץ לאירופה, ראו את האנליסטים מגדילים את הערכות הרווח שלהם לשנה הבאה. כשאירו חלש יותר זה מייקר את עלות הסחורות המיובאות, אבל החברות שיכולות לקזז את העלויות שלהן באופן חלקי על ידי מכירות בעלות ערך גבוה יותר בחו"ל אמורות להיות ממוקמות במקום טוב יותר מהאחרות ולשפר את התוצאות הכספיות בשורה התחתונה שלהן.

אז מה ההזדמנות כאן?

מתוך כל האמור לעיל, יכול להיות הגיוני לשקול להגדיל את האחזקות בחברות אירופיות עם הכנסות גדולות שמקורן לא באירופה, ולהתרחק מאלה שמנהלות את העסקים שלהן בעיקר באופן מקומי צר. 

למשל, שימו לב: בעניין חברות שעסקיהן מתנהלות באופן ממוקד באירופה, תעשיות הנסיעות והפנאי והקמעונאות באירופה עושות כ-60% מהמכירות שלהן בממוצע לאזור. הן ממשלות בדולרים, ובהתחשב בכך שהעלויות שלהם, כמו דלק וקניות של האופנה העדכנית ביותר ועוד... נוטות להיות כאמור נקובות בדולרים, הם כנראה ירגישו את הכאב של אירו חלש בצורה חריפה יותר מרובם. 

אז אם אתה מתאים את תיק ההשקעות שלך כדי להפיק תועלת מתנודות במטבע, אולי כדאי להימנע ממגזרים אלה.

לגבי חברות שההכנסות שלהן ממוקדות מחוץ לאירופה, אמצעי התקשורת, שירותי הבריאות והצרכנים (בעיקר מזון ומשקאות וטבק) להן יש את החשיפה הגבוהה ביותר למכירות לצפון אמריקה, ב-51%, 39% ו-31% מסך המכירות שלהם בהתאמה. יש להם גם חשיפת מכירות מקומית אירופית מתחת לממוצע בין 26-29% (הממוצע הוא 42%). 

יש בלי סוף קרנות שנסחרות בבורסה (ETF) שעוקבות אחר תעשיות אלו, והקרנות הללו עשויות להיות מקום טוב להתחיל בו: iShares STOXX Europe 600 Media UCITS (טיקר: EXH6), iShares STOXX Europe 600 Food & Beverage UCITS ETF (EXH3), ו-iShares STOXX Europe 600 Health Care UCITS ETF (EXV4).

EXH6, EXH3, EXV4 תעודות סל גרף יומי מקור TradingView

מה לגבי חברות בודדות?

ייתכן שכדאי לבדוק גם חברות בודדות עם החשיפה הגבוהה ביותר למכירות לארה"ב והנמוכה ביותר במכירות לגוש האירו. אבל חשוב להדגיש: קנייה ומכירה בהתבסס על מהלכי מטבע בלבד היא מסוכנת: ככל שיש פחות מניות בסל ההשקעות שלך, כך יכולה להיות יותר השפעה ל"מיוחדות" הזו של חברה בודדת על תיק ההשקעות שלך (לטוב ולרע). 

ובואו נודה בזה, בנוסף על שהמידה שבה הן חשופות מבחינת המכירות שלהן לארה"ב ולגוש האירו יכולות להניע את מחיר המניה של החברה... יש עוד המון התנהגויות מיוחדות למניות בודדות ולכן זהירות נדרשת.

לכן, לא יזיק לסנן את כל המניות הקיימות של החברות הבודדות שבהן אתה מושקע, פשוט כדי שלא תמצא את עצמך יום אחד מופתע כשהן מכריזות על עדכוני הרווחים האחרונים שלהן. ואז אולי גם תחליט שאתה רוצה להתאים את שקלול ההשקעות שלך על סמך מה שאתה מגלה.

מציאת חשיפת המכירות של חברה היא פשוטה. כל מה שצריך לעשות הוא לחפש בגוגל את שם החברה ולאחר מכן "קשרי משקיעים" כדי למצוא את האתר הארגוני שלה, עבור אל הדו"ח השנתי האחרון של החברה (כנראה בסעיף המסומן "הגשות", "פרסום רווחים" או "שנתי". דוחות"), וחפש "גיאוגרפיה" בדוח. לא פעם, תמצא את עצמך מסתכל על פירוט המכירות של החברה לפי אזור, אם לא מדינה.

זוהי סקירה על רעיונות להשקעה שמגלמות בתוכן חברות אירופאיות המנהלות את עיקר עסקיהן מחוץ לאיזור אירופה. בהחלט יתכן שהדברים לא יצאו אל הפועל מסיבות כאלה ואחרות ועל כן יש לנקוט בגישה ביקורתית ולעשות מחקר עצמאי בהתייחס לכל ניירות הערך ורעיונות המסחר המוזכרים בכתבה. אף אחד מהם אינו בבחינת המלצה לקניה/מכירה/החזקה.

x