שער הדולר / יורו / שקל לאן ? הקלה על היורו וחולשה בוהקת בדולר המקומי

ההגעה ל-1:1 ביורו היא טראומה להרבה גורמי כלכלה באירופה.אבל, במיוחד, לאוכלוסיה.

 

 

 
Photo 139316897 Dollar motortion DreamstimePhoto 139316897 Dollar motortion Dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/07/2022

קריסתו של היורו לא ארכה הרבה זמן, ומאז הגעתו לאזור ה-Parity, ראינו חזרה בצורה של V. בינתיים, גם התבשרנו על העלאת הריבית באזור גוש היורו כך שיש כאן הגיון באותה חזרה מהירה. הבעיה היא שההגעה לאזור השוויון, בין הדולר ליורו, הכניס המון פסיכולוגיה שלילית בלתי ניתנת למחיקה כלפי המטבע האירופי.

יש לומר מיד: חולשתו של יורו נראית מבחינה עסקית חיביות מאוד עבור המגזר הייצוא. אבל, כאשר לוקחים בחשבון את האפקט של ירידת ערכו של היורו על האזרחים של היבשת המצב שונה לחלוטין. במונחי דולר, יש לנו אינפלציה משמעותית מאוד של סחורות ומצרכים. תוסיפו לכך את חולשת היורו מול הדולר, וקיבלתם עלייה די דרמטית באותה אינפלציה ממשית (ולא זו המדומה המדווחת) שמרגישים האנשים בשטח.

משהו קצת דומה להבדל בין העלייה בשכירות בארץ בפועל מול זו המדווחת על ידי הממשלה.

תוצאה ישירה של אותו מומנטום פוליטי קטסטרופאלי ראינו בבחירות לפרלמנט בצרפת, ועכשיו גם בנפילתו של "סופר" מריו דראגי באיטליה. המדינה השלישית בגודלה הכלכלי באירופה, וזו עם החוב הגדול ביותר. בקיצור: זו עם הסכנה הסיסטמית המשמעותית ביותר עבור גוש היורו, היבשת העתיקה כולה, ויורשה לי לומר, גם עבור העולם הפיננסי הגלובלי. איטליה היא מסוג הדברים המוגדרים "Too big to fail" ולכן אי יציבות שם מכניסה עכשיו כמה ויברציות במערכת.

בכל אופן, ולמרות הבעיה הסיסטמית האיטלקית המאיימת, הדולר אינדקס הצליח לחזור אחורה ולהתייצב נמוך יותר. זה מקל מאוד על הרבה מאוד קורלציות, ונותן לנו תחושה של חיוב אפשרי בזירות האחרות. במיוחד אלו של המניות. כמו בכל המטבעות שנסחרות מול הדולר, גם השקל הצליח להתחזק מאז הסקירה הקודמת.

מהשיא סביב 3.53-4, הדולר שלנו נמצא כרגע סביב 3.45 ומאיים לנוע נמוך יותר. האם הוא יכול היה להגיע הרבה יותר גבוה? בוודאי. אבל ככל שכבר הבנתם, אין מי שמעוניין, או יכול, לעשות את הדחיפה הנדרשת כאשר המגמה נמצאת בגבו של הדולר המקומי. לכן, השיאים נמוכים כל כך, וזו גם הסיבה שאנו חוזרים לרמות די נמוכות די מהר בחזרה.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...



EURUSD

הגעתו של היורו ל-1:1 היא אירוע היסטורי. אבל, מבחינה טכנית, זו פשוט עוד רמת תמיכה מינורית למדי. בחזרה מעלה מאותו שפל, היורו עלה מהר מאוד ונמצא כרגע במאבק להתגבר על הממוצע הנע 20 יום. האם הוא יצליח? אינני יודע, כי כל אפשרות טכנית הגיונית כאן:

הראשונה היא שהוא אכן יתגבר על הממוצע הזה ויגיע להתמודד עם ההתנגדות הקשיחה יותר סביב 1.04. זו באמת רמת מחיר שיש לה סיכוי לעצור את היורו במהלך המינורי העולה. שם, יש גם את קו המגמה היורד מאז השיא של תחילת יוני. לאחר מכן, מסלול מכשולים לא קטן: הממוצע הנע 50 יום, קוו המגמה היורד מהשיא של תחילת השנה (!), ורמת ההתנגדות ההיסטורית סביב 1.06. גם לא הזכרתי ולא הצגתי את רמות הפיבונצ"י כי זה היה מעמיס קצת.... בקיצור, מסלול טירונות לא קטן כלפי מעלה, כאשר ליורו יש עכשיו חולשה פסיכולוגית פנימית.

האופציה השנייה דוגלת בחזרה מטה לבחינה מחודשת של רמת ה-1:1. כדי לוודא שהעניין הזה מאחורינו באמת. לי, כהיסטוריון של מגמות, קשה לי להניח שלא נראה בדיקה כזו שוב... אגב, המילה בדיקה כוללת אפשרות של כשלון, וירידה מתחת, לאותו שוויון. וזה יהיה באמת דרמטי.



USDILS

כאשר ציינתי לעיל את חולשתו של הדולר-שקל, ביחס למה שהדולר העולמי עשה, הנחתי שאתם כבר מכירים את העניין הזה לא פחות ממני. לא אלאה אתכם בהשוואות אחוזית אבל זו פשוט עובדה שהדולר-שקל נע כצב כאשר אביו הרוחני העולמי נע כארנבת.

וכך, ומבלי להיות מופתעים יותר מדי, אנו נמצאים שוב באזור נמוך יחסית של השער. סביב 3.45. בין שתי רמות היסטוריות: 3.47 ו-3.41. קו המגמה העולה מהתחתית של אפריל 2022 עדיין תומך במחיר, וגם הממוצע הנע 50 נמצא תחתיו ותומך בו טכנית. כל זה כאשר הממוצע הנע 20 נחתך ללא רחמים ומהווה עכשיו התנגדות במקום תמיכה.

מה שמדאיג עוד יותר את מחזיקי הדולר המקומי היא ההכנה לסטייה השלילית הגדולה הקיימת בין המומנטום והמחיר. על פי הגדרה: "שיאים עולים במחיר-שיאים יורדים במומנטום". אין עדיין אישור של הסטייה הזו (זה יהיה כאשר המקדי יחצה את קו ה-0 מטה) אבל זהו פנס בוהק של שלילה. יהיה ממש נס אם כל הרקע הזה לא יגרום לנפילה חדה של הדולר שקל עד הרמה הברורה: 3.30-3.33. המון הצלחה לכולם!

x