בנק מזרחי: דווקא העלאות הריבית החדות מבשרות שהתהליך ייבלם מוקדם מהצפוי

לקראת שבוע המסחר בארה"ב - אלו הגורמים שישפיעו על השווקים השבוע: הריבית, הצמיחה והדוחות הכספיים בארה"ב ישפיעו מאוד על השווקים השבוע

 

 

 
רונן מנחם, כלכלן ראשי מזרחי טפחות, צילום: פאנדר, עמי ארליךרונן מנחם, כלכלן ראשי מזרחי טפחות, צילום: פאנדר, עמי ארליך
 

רונן מנחם, מזרחי טפחות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/07/2022

תשואות הפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב ממשיכות לרדת.

בתוך כך, העקום "התהפך" וכעת תשואות הפדיון הקצרות גבוהות יותר מתשואות הפדיון הארוכות.

השוק משקף בכך שתי הערכות חזקות:

הפד  (וכעת גם הבנק המרכזי של אירופה) ממהרים להעלות ריבית עכשיו כדי לחנוק את האינפלציה המשתוללת

חלון ההזדמנויות שלהם נסגר במהירות (יותר משחשבו) ויש כבר אינדיקציות לירידה של ממש בפעילות העסקית, כגון מדד מנהלי הרכש, שעבר להצביע על התכווצות של הפעילות העסקית.

לכן, דווקא העלאות הריבית החדות כיום (באירופה בחצי אחוז בשבוע שעבר ובארה"ב בעוד שלושה רבעים השבוע) מבשרות על כך שהתהליך ייבלם מוקדם יותר מכפי שהבנקים המרכזיים עצמם צופים.

לא זו בלבד, הריבית עשויה אף לעשות חלק מהדרך בחזרה, אם וככל שסימני החולשה יתחזקו. כל הסקירות של גופי המחקר המובילים צופות זאת בבירור.

מבחינת שוקי המניות, לכל נתון כלכלי חלש יש השפעה דואלית: נסיגה כלכלית כמובן פועלת לרעת החברות, אך אם וככל שהדבר ימתן את העלאות הריבית, הן תצאנה נשכרות.

השבוע תהיינה שתי התפתחויות חשובות מאוד מבחינת לאן השווקים הולכים.

ביום חמישי יפורסם נתון צמיחת התוצר לרבע השני. התוצר ירד 1.6% ברבע הראשון וכלכלנים צופים שיעלה כחצי אחוז בלבד ברבע השני.

בפעם הקודמת הנתון אכזב מאוד ואם יקרה כך גם הפעם, הדבר יערער את גישת הפד שכלכלת ארה"ב חזקה דיה להתמודד עם תוואי קשוח של העלאות ריבית.

יום קודם לכן תפורסם הודעת הריבית ולפי רוב המומחים וגם השווקים היא תעלה בשלושה רבעים ל-¼2 עד ½2 אחוזים.

אומנם לא תפורסם תחזית כלכלית חדשה, אך הפד יצטרך לחזור על גישתו הבוטחת כלפי כלכלת ארה"ב אם ירצה לשדר למשקיעים שבשלב זה לא יסטה מתוואי ההעלאות המהיר שצפה רק בחודש שעבר.

כל סימן בניסוח ההודעה או באופן אחר שהפד שוקל להוריד קצת את הרגל מהגז יבחן היטב את הסנטימנט בשווקים. האם יגיבו בירידות, עקב החשש שהדבר יעלה לגבי מצב הכלכלה, או בעליות, בשל ההתמתנות שתיגזר מכך במסלול העלאות הריבית.

למען האמת, הפד היה מעדיף אולי שההודעה תהייה יום לאחר נתון התוצר ולא לפניו, אך זה המצב.

בתווך, יפורסמו עשרות דוחות כספיים לסיכום הרבע השני ותתקבל תמונה ברורה יותר על מצב הסקטור העסקי בארה"ב. מן הסתם הפד יתייחס גם לכך.

בהקשר זה, חברות הטכנולוגיה הגדולות תפרסמנה את דוחותיהן השבוע ומזומן להן מבחן חשוב. הן בלטו בירידות לנוכח רגישותן הגבוהה, יחסית, לעליית הריבית, וכעת יבחנו המשקיעים את מצבן העסקי ואת האיתותים שיפזר הפד לגבי העלאות הריבית בהמשך הדרך.

בשורה התחתונה, הימים רביעי – שישי מסתמנים חשובים ביותר מבחינת הפד והשווקים ועוד קודם לכן ריבוי הדוחות הכספיים עשוי להיות מורגש היטב בתנודתיות של השווקים.
 
x