נהלים למתן הלוואות לדיור - עדכון

(הוראת ניהול בנקאי תקין מס' 451)

 

 
Image by Niek Verlaan from PixabayImage by Niek Verlaan from Pixabay
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/07/2022

מבוא

בחודש ינואר 2022 פרסם הפיקוח על הבנקים עדכון להוראה 451 בנושא "נהלים למתן הלוואות לדיור בו נקבעו שיפורים שונים לתהליך נטילת משכנתא במטרה להגביר את השקיפות ולסייע ללקוחות לקבל החלטה מושכלת.

אגב עבודת התאגידים הבנקאיים על יישום הדרישות שנקבעו בעדכון, עלו שאלות המתייחסות בין היתר לאופן שילוב הלוואות מוכוונות (הידועות בציבור הרחב כ"הלוואות זכאות") באישור העקרוני, שאלות לגבי המידע הניתן ללקוח לשם בחינת כדאיות פירעון מוקדם, ושאלות לגבי תוכנו של המחשבון המקוון. עדכון זה להוראה נועד לתת מענה לשאלות שעלו.

לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת בעניינים הנוגעים לעסקי בנקאות ובאישור הנגיד, קבעתי הוראה זו.

העדכונים להוראה

בסעיף 2 נוספה התייחסות לתחולת הוראת סעיף 15א(א)(13)(ב).

דברי הסבר

בסעיף 15א(א)(13)(ב) נוספה דרישה להוסיף מידע היסטורי אודות שיעור הריבית המתואמת בהלוואות בריבית משתנה. בסעיף התחולה נקבע כי דרישה זו, אשר הינה חלק מהמידע המוצג ללקוח לשם בחינת כדאיות פירעון מוקדם, תחול רק על הלוואות שיינתנו לאחר מועד כניסת העדכון הנוכחי של ההוראה לתוקפו, בשל היבטים תפעוליים שהועלו על ידי המערכת הבנקאית. למען הסר ספק, תאגיד בנקאי רשאי להציג נתונים אלה ככל שקיימים במערכותיו גם לגבי הלוואות שניתנו קודם למועד האמור.

בסעיף 3 נוספו הגדרות למונחים "הלוואת גרייס" ו-"הלוואת בולט/בלון"

דברי הסבר

המונחים התווספו לסעיף ההגדרות לצורך הבהרת גדרי התיקון שנערך בסעיף 4ג(ב)(10) להוראה, אשר מתייחס לסוגי הלוואות אלו.

בסעיף 4(א)(1) התווספה דרישה לפיה מידע אודות הלוואות מוכוונות יכלול הפנייה לאזור הרלבנטי באתר האינטרנט של הגורם מציע הסדר ההלוואה המוכוונת.

דברי הסבר

לאור חשיבות מתן מידע ללקוחות בנושא הלוואות מכוונות, נקבע כי התאגידים הבנקאים יפרסמו הפניות לגורמים הרלבנטיים, במסגרת המידע המקוון שהם נדרשים לפרסם לציבור.

להמשך לחצו כאן

x