מה הנרטיב של השוק היום ? וכיצד להקדים את הנרטיב הגדול הבא של השוק

כשיודעים מתי הנרטיב הקיים בשוק ההון עומד להשתנות, אפשר להיות צעד אחד קדימה ולייצר רווחים לפני שזה יקרה. אז הנה איך אתה יכול לעשות בדיוק את זה

 

 

 
הבורסה גרפים צילום פאנדרהבורסה גרפים צילום פאנדר
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/07/2022

בואו נודה בזה, משקיעים מנסים כל הזמן להסביר מדוע השווקים נעים כפי שהם. והם עושים את זה בחלקו בכך שהם מספרים לעצמם סיפורים חדשים מדי כמה חודשים: נרטיבים בשוק המאפשרים להם לעשות רציונליזציה בכל משמרת ולקבל החלטות בהתאם. 

אז תדע מתי הנרטיב עומד להשתנות, תוכל להיכנס לפוזיציות מתאימות ולהרוויח לפני שזה יקרה. הנה איך אתה יכול לעשות בדיוק את זה.

מה הנרטיב המרכזי בשוק כרגע?

לעתים קרובות ישנם מספר נרטיבים שונים בכל זמן נתון, שחלקם מתחרים זה בזה. אבל תמיד יש אחד שהוא דומיננטי. זה מתבהר כשמסתכלים על הנרטיבים שהמשקיעים עוקבים אחריהם מתחילת שנת 2020.

בתחילה, השוק התמקד בסיכוני המיתון המוגברים שנגרמו על ידי המגיפה, אך די מהר הוא הפנה את תשומת ליבו להתאוששות הכלכלית. זה הלך יד ביד עם ההתאוששות החזקה בצורת V במחירי המניות שראינו לאחר המגיפה. ואז, כאשר נכסים וסחורות מסוכנים התאוששו, הסביבה המכונה "רפלציה" (צמיחה גבוהה ואינפלציה גבוהה) הפכה לנושא הטרנדי ביותר. בהמשך, שוב התגבר הנרטיב של מיתון אופציונלי שבא לידי ביטוי בירידות בשווקים. 

כרגע נראה ששני נרטיבים דיי מתחרים זה בזה, השוריים טוענים שהתחתית כבר מאד קרובה והמצב הכלכלי שונה ממשברים קודמים, יש תקוות מחודשות שהאינפלציה והעלאות הריבית של הפד עשויות להיות קרובות לשיא. וכמו כן, מכירות קמעונאיות חזקות הדגישו כלכלה עמידה.

ולעומת זאת, יש דובים שלפחות כרגע, קולם נשמע חזק יותר, והם טוענים שעדיין לא ראינו את התחתית וירידות נוספות עדיין באופק כמו גם מיתון שממתין ממש מעבר לפינה עם תוצאות הרבעון הנכחי. למעשה, כשקוראים בין השורות, אפשר לומר שדיי שוררת פסימיות. על פי סקר מנהלי הקרנות האחרון של BofA המשקיעים נמצאים ב"כניעה מלאה" שכן התחזית לצמיחה ורווחים גלובליים נמצאים בשפל של כל הזמנים. רמות המזומנים גבוהות מאד והציפיות למיתון הן הגבוהות ביותר מאז מאי 2020.

USIRYY גרף שיעור האינפלציה בארצות הברית מקור TradingView

לכל נרטיב 7 מחזורים

רוב הנרטיבים נוטים לעקוב אחר מחזור חיים בן שבעה שלבים.

בשלב הראשון, נרטיב חדש מתחיל להיווצר: כמה משקיעים מדברים על נושא מסוים, אבל השווקים עדיין לא מתמחרים אותו.

בשלב השני, מומנטום מתחיל להיבנות: יותר ויותר משקיעים שמים לב לנרטיב, והם מתחילים להתאים את תיקי ההשקעות שלהם כדי לשקף אותו. זה "מאשר" את הנרטיב ומזין אותו עוד יותר.

בשלב השלישי, הנרטיב הופך לנרטיב המרכזי בשוק: התקשורת מדברת כעת על הנרטיב הזה, ורוב המשקיעים התאימו כעת את תיקי ההשקעות שלהם בהתאם. זה כאשר מגמת המחירים נוטה להיות החזקה ביותר.

ואז מגיע השלב הרביעי בו הסדקים הראשונים מתחילים להופיע: מופיעים נתונים ואירועים מסוימים המנוגדים לנרטיב הזה, ונרטיבים אלטרנטיביים בשוק צצים. בשלב זה, פעולת המחירים נוטה להיות תקועה ומשקיעים שהגיעו מוקדם לנושא עשויים לצאת.

בשלב החמישי, יש "גל של הייפ אחרון": סדקים או לא סדקים, השוק הכולל מחויב בשלב זה. יש תחושה כללית שדומה לאופוריה בקרב המשקיעים.

בשלב השישי, הנרטיב מתחיל להתהפך: שיא המומנטום הנרטיבי חלף, אבל המחירים מגיעים לשיאים חדשים. בנקודה זו משקיעים הצופים תפנית בנרטיב עושים עסקאות גדולות כדי לשקף זאת.

בשלב השביעי, הנרטיב דועך: השוק מוצא נרטיב חדש וכל התהליך מתחיל מחדש.

המחזור הנרטיבי הטיפוסי. מקור אלפא טריידר

מה הנרטיב הנכחי ובאיזה שלב אנו נמצאים עכשיו?

ישנן מספר דרכים שבעזרתן אפשר להעריך היכן אנו נמצאים בכל מחזור נתון.

ראשית, כדי להעריך היכן אנו נמצאים, צריך לשים לב כיצד המחירים מגיבים לחדשות סביב הנרטיב הראשי, ועד כמה נרטיבים אלטרנטיביים זוכים לסיקור בעיתונות. אם אף אחד לא נוקט עמדה מנוגדת, סביר יותר שאנו נמצאים איפשהו באמצע המחזור. אולי כדאי גם להסתכל על כיוון השינויים במה שהמשקיעים מצפים. שאל את עצמך, למשל, אם הם הופכים פחות או יותר חיוביים לגבי התחזית לשולי הרווח של חברות.

אך יחד עם זאת, אחרי הכל זה בסופו של דבר יותר אמנות מאשר מדע. במילים אחרות, זה תמיד יהיה סובייקטיבי, וההימור הטוב ביותר שלך הוא להסתכל על מה שקורה בשווקים ולבצע הערכה על סמך מה שאתה רואה במו עיניך. כרגע נראה שנרטיב הסיכון והחשש מפני מיתון נמצא בשלב השני-שלישי.

הנה למה. ראשית, המחירים עדיין מתחבטים בשאלה האם שוק המניות יכול להתמודד עם העלאות ריבית וסיכון גיאופוליטי מוגבר, וזו הסיבה שהוא עדיין נסחר ברמות נמוכות ובעיקר מדשדש בחודש האחרון בטווח של 370-400 דולר, מה שמצביע על אי וודאות וחשש ממיתון. 

שיעורי הריבית ולחצי האינפלציה ממשיכים לעלות לרמות מדאיגות, שכן ממש לא מזמן התבשרנו בנתון גבוה מהצפי של 9.1%,  ולמרות ששוק המניות שואף להיות חיובי לגבי העתיד, ניכר שהוא עדיין לא מחוייב לכיוון מסוים. כלומר, האם ממשיך למטה או מתחיל דרכו מעלה.

בנוסף, אנחנו עדיין לא רואים יותר מידי סדקים מתחת לפני השטח והתחזית הכוללת עדיין לא השתפרה פה אחד. התוכנית האגרסיבית של הפדרל ריזרב להעלאות ריבית עדיין בעיצומה כשהפד נחוש ולהוריד את הריבית עד 2023. בנוסף על כך, מספר הולך וגדל של בנקי השקעות, מנהלי נכסים עדיין זהירים לגבי תחזית המאקרו. ולסיום, בהתאם לשלב השלישי, אנחנו עדיין לא רואים יותר מידי נרטיבים אלטרנטיביים חדשים שמשמיעים את קולם בעוצמה...

אם כן, ההערכה כרגע היא שהנרטיב הזה ימשיך לשלוט במהלך החודשים הקרובים והמשקיעים נערכים בהתאם. במילים אחרות, אם הייתי צריכה להמר איזה נרטיב יהיה מגמתי בחודשים הקרובים כאמור, הייתי שמה את הכסף על "מיתון". ההאטה בצמיחה הנגרמת כתוצאה מהעלייה באינפלציה ובריבית תוביל בסופו של דבר לאינפלציה נמוכה יותר וזה משהו שאמור להשאיר את ארה"ב עם האטה.

אך שוב, זו רק דעה, ואולי אתה לא מסכים איתה. אם אתה חושב שאחד מהנרטיבים האלטרנטיביים האחרים בחוץ סבירים יותר, עליך לעקוב אחר האינסטינקטים שלך ולהתאים את תיק ההשקעות שלך בהתאם. העצה הטובה ביותר שתוכל לקבל היא לבחון מקרוב את ההתפתחויות הגיאופוליטיות או נתונים כלכליים מרכזיים שיכולים להשפיע על הנרטיב השולט, ולעבוד משם.

אבל אם אתה שותף לדעה שכרגע הנרטיב השולט הוא של מיתון באופק, יש כמה שינויים שאתה יכול לבצע מבחינת ההקצאות בתיק ההשקעות כדי להתכונן למקרה של מיתון: מגזרים הגנתיים כמו שירותי בריאות וחלק ממוצרי צריכה אמורים להצליח יותר מהשוק הכולל, כמו גם שמירה על מזומנים עשויה להיות גם רעיון טוב בזמן שאתה ממתין להזדמנות מתאימה להחזירם בזמן המתאים לשווקים.

x