היזמים כבר לא מסתירים: יש האטה מסויימת בשוק

"מגבלת האשראי של הבנקים לצד הימשכות ההליכים בהתחדשות עירונית עלולה להכניס את היזמים לסחרור"

 

 

 
זיו יעקובי, מנכ״ל אקרו, צלם: דרור סיתהכלזיו יעקובי, מנכ״ל אקרו, צלם: דרור סיתהכל
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/07/2022

"אין ספק שקורה משהו, יש האטה מסוימת במשרדי המכירות, הריבית עולה, משכנתאות מתייקרות, המחירים עולים. דברים אלו אמר היום זיו יעקובי – מנכ"ל אקרו נדל"ן בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים הנערך במלון רמדה בירושלים. לדבריו, מצד שני  צריך להבין את הסביבה שבה אנו פועלים, כמות המלאים מצומצמת, ובסופו של דבר גם  אם יש רגיעה מסוימת, הביקושים קשיחים. אני חושב שאנו נמצאים במשבר תכנוני, ברמות הביצוע והירידה לשטח המצב לא טוב. לקדם תכנית בניין בישראל נהיה דבר בלתי אפשרי – שנים על גבי שנים. במיוחד במרכזי הערים. לא סתם ראינו פה את העלייה המופרזת במחירי הדיור. יש לכך סיבה. כרגע אנו בסביבה מאקרו כלכלית יותר קשה, אבל דווקא בהקשר הזה חובה על ראשי הרשויות והערים, להבין שהפתרון הוא לא להטיל גזרות על גזרות, כי זה מייצר בסופו של דבר עלויות יותר גבוהות.


ארנון פרידמן, מנכ״ל אשדר, צילום: דרור סיתהכל

ארנון פרידמן – מנכ"ל אשדר ציין בפאנל כי אני לא בטוח שיש משבר כלכלי. המחירים עולים, איך זה קורה בתקופה שלציבור אין כסף? יש הרבה כסף בשוק עדיין, העלייה במחירים לא נובעת מכך שכוח הקנייה של הציבור הגיע לאיזושהי תקרה. הממשלה החליטה שוב לצאת בהגרלות לדירות לפני הזמן, זה נועד למטרה אחת – לקחת את אותם זכאים חסרי דיור ולשים אותם ברשימת המתנה של שנתיים שלוש, והם לא יוכלו לחפש דירה אחרת בזמן הזה. זו הסיבה העיקרית לירידה במכירות,  כמובן שגם עליית הריבית משפיעה, וגם הציפיות שהירידה בקצב המכירות תגרום לירידת מחירים. אבל אני מזכיר את 2018 שהייתה עצירת מחירים, אני גם מזכיר את גם מה שקרה אחרי זה. הענף שלנו צריך תוכניות ארוכות טווח, ולצערי לא חושבים לטווח ארוך. חשבנו שיש התייצבות, אבל אנו נכנסים לתקופת בחירות נוספת. בעוד שנה יש בחירות לרשויות המקומיות. גם זה יעכב.

רון אבידן מנכ"ל חברת אזורים ציין כי "אומרים הרבה "משבר נדלן", אם זה לא רק כותרת בעיתון אלא באמת מאמינים שיש משבר אז צריך להתנהג ולהגיב כמו במשבר. הבעיה במדינת ישראל היא שהמדינה מגיבה רק למצבי קיצון. כמו למשל במשבר הקורונה. הריבית עולה ותמשיך לעלות, מחירי הדירות לא יורדים וממשיכים לעלות וזה מצב שמלמד על שוק שלא מתפקד. אם מבינים את זה צריך למנות פרויקטור ולתת לו סמכויות – שיראה את התמונה המלאה, לא רק את האינטרס של האוצר או של המסים או של השיכון או של ראשי הרשויות, פרויקטור שיוכל להוריד את ההחלטות שלו כגזירה"


עמוס דבוש, מנכ״ל קרדן, צילום: דרור סיתהכל

עמוס דבוש מנכ"ל קרדן נדל"ן ציין כי – בהתחדשות עירונית אתה לא יכול לעשות שום דבר בלי הרשות המקומית. זה נחמד ונוח לקדם פרויקט והתושבים מוחאים לך כפיים ואתה שורף כסף, אבל בסוף אתה מגיע לעירייה ואומרים לך הפרויקט קטן מדי או גדול מדי. ואז מגיע היטל השבחה ואז אומרים לך לעצור – הרכבת רוצה לבדוק היתכנות, והדיירים לא מבינים את זה. אין להם סבלנות לזה יותר. אתה מחכה שנה שלמה שיגיבו להערות שלך על התכניות. לך תסביר לגב' כהן שגרה בקומה שלישית בלי מעלית כבר 40 שנה שאני לא מקבל תשובות מהעירייה. אני מראה לה את המיילים ואין לה מה לעשות עם זה. זה עניין שאין בעל הבית במדינה שמנהל את העסק הזה. 

ארז סגמן, מנכ"ל קרן פינססיה הכשרה המתמחה בהעמדת אשראי וערבויות ליווי ליזמים בתחום המגורים ציין כי התמשכות ההליכים והבירוקרטיה עליה מדברים פה היזמים עולה הרבה כסף והיום זה יותר מוקצן מתקופות אחרות. מגבלת האשראי הבנקים היום בעצם מעצימה את הסיטואציה שנוצרה. חלק מהבנקים יצאו מהמשחק וזה יצר ואקום, שאליו נכנסו חברות המימון החוץ בנקאיות, אבל אנחנו עדיין צופים שיש יזמים שהולכים להיכנס למחנק תזרימי בגלל הפרויקטים שממתינים לאישור וטרם קיבלו מימון. פרויקט מתנהל  3–7 שנים עד לקבלת היתר עוד לפני שהוא מגיע למימון, וזה השלב הבעייתי והמסוכן שהפרויקטים הלא ממומנים שיוצרים ליזמים בור תקציבי, יכניסו את היזמים לסוג של סחרור גם בפרויקטים האחרים.

x