יולי בתעשיית קרנות הנאמנות - חודש ראשון מאז ינואר של גיוס כולל חיובי

בכמה עלה סך נכסי התעשיה כולה החודש?

 

 

 
Image by aleksandra85foto from PixabayImage by aleksandra85foto from Pixabay
 

שון אשכנזי, מנהל קשרי יועצים במיטב בית השקעות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/08/2022

חודש יולי בתעשיית קרנות הנאמנות – גיוס כולל של כ-3 מיליארד ₪.

זהו הגיוס הראשון של תעשיית הקרנות מאז ינואר 2022.

המהפך בשוקי המניות ובשוקי האג"ח לא עצר את מגמת הפדיונות בתעשייה האקטיבית המסורתית אבל מיתן אותה מאוד, כשהחודש נרשם פדיון של כ-1.3 מיליארד ₪, לעומת 3.8 מיליארד ₪ ביוני.

בתעשייה הפסיבית, נרשם גיוס כולל של כ-2.15 מיליארד ₪. קרנות הסל ממשיכות לגייס גם החודש ומובילות את התעשייה הפסיבית עם גיוס של כ-1.48 מיליארד ₪. הקרנות המחקות סיימו את החודש עם גיוס של כ-0.67 מיליארד ₪, זאת לאחר חודשיים של פדיונות.

הגיוסים המשמעותיים ביותר נרשמו גם החודש בקטגוריית הקרנות הכספיות עם גיוס גדול מאוד של כ-2.2 מיליארד ₪.

סך נכסי התעשייה כולה עלה בחודש יולי בכ-13 מיליארד ₪, שמהווים עלייה של כ-3.6% מכ-359.2 מיליארד ₪ לכ-372 מיליארד ₪. עלייה שנובעת מתשואה חיובית של כ-2.7%  וגיוס של כ-3 מיליארד ₪.

יולי בשווקים הפיננסיים

לאחר ששוקי המניות בארה"ב סגרו את החצי הראשון של השנה עם התואר המפוקפק של חצי השנה הגרועה מאז 1970, חודש יולי מייצג מהפך לא רק בכל הקשור לשוק המניות אלא גם בשוקי איגרות החוב. המשך המלחמה בין רוסיה לבין אוקראינה, מתיחות סביב סין-טאיוואן, אינפלציה שהגיעה לשיא, העלאות ריבית בארה"ב, אירופה וישראל, דוחות כספיים מעורבים בארה"ב, כל אלה לא היה בכוחם למנוע את המהפך.

שוקי המניות בחו"ל סיימו את החודש במגמה חיובית חזקה כאשר מדד ה-S&P500 עלה בשיעור של כ-9.1%, מדד הנאסד"ק עלה בכ-12.3%, מדד הדאקס הגרמני עלה בשיעור של כ-3.7% ומדד הניקיי היפני עלה אף הוא באותו שיעור. 

שוק המניות הישראלי סיים גם הוא את חודש יולי במגמה חיובית מאוד, כאשר מדד ת"א 35 עלה בכ-6.5%, מדד ת"א 125 עלה בכ-6.8% ומדד ת"א 90 עלה בשיעור של כ-6.9%.

איגרות החוב הקונצרניות סיימו את החודש במגמה חיובית. מדדי התל בונד 60, 40, 20 עלו בשיעור שנע בין כ-1% ל-1.4%. מדד אג"ח קונצרני כללי עלה בכ-0.8%, ומדד אג"ח ממשלתי כללי עלה בשיעור של כ-1.2%.

התעשייה האקטיבית המסורתית בחתך של קטגוריות

הקטגוריות המגייסות היחידות בתעשייה האקטיבית המסורתית, קטגוריות מניות בארץ ואגד קרנות, גייסו סכום זעיר של כ-20 מיליון ₪ וכ-30 מיליון ₪ בהתאמה.

לעומת זאת, קטגוריית אג"ח כללי, הקטגוריה הגדולה ביותר בנכסיה, בהפרש ניכר משאר קטגוריות ההשקעה, רשמה גם החודש את הפדיון החודשי הגדול ביותר, אך מתון באופן ניכר מחודשים קודמים, פדיון של כ-720 מיליון ₪. 

קטגוריית אג"ח מדינה רשמה את הפדיון השני בגובהו, כשפדתה סכום של כ-360 מיליון ₪. 

קטגוריית מניות בחו"ל המשיכה במגמת הפדיונות עם פדיון דומה לחודשים קודמים, של כ-130 מיליון ₪.

קטגוריית חברות והמרה סיימה את חודש יולי עם פדיון זעיר של כ-40 מיליון ₪.

בקטגוריית אג"ח בחו"ל מגמת הפדיונות החזקה התמתנה, כשבחודש יולי נרשם פדיון של כ-70 מיליון ₪.

הקרנות הכספיות

הקרנות הכספיות גייסו החודש סכום גבוה במיוחד של כ-2.2 מיליארד ₪, כאשר הקרנות הכספיות השקליות גייסו כ-2.1 מיליארד ₪ והקרנות הכספיות הדולריות גייסו סכום קטן של כ-40 מיליון ₪. הגיוס לכספיות השקליות נובע מהעלאת הריבית, גם ממציאת חנייה לכספים שברחו מהקרנות המסורתיות וגם ממעבר כספים מפיקדונות שקליים בבנקים. יצוין גם, כי לקרנות הכספיות יש יתרון מיסויי ניכר מול השקעה בפיקדונות שקליים בפרק זמן זה של אינפלציה.

התעשייה הפסיבית – קרנות הסל והקרנות המחקות

חודש יולי בתעשייה הפסיבית התאפיין במגמה חיובית עם גיוס כולל של כ-2.15 מיליארד ₪, כשקרנות הסל מובילות את הגיוס עם כ-1.48 מיליארד ₪, והקרנות המחקות תרמו לגיוס כ-670 מיליון ₪.

גם החודש, קטגוריית מניות בארץ היוותה את רוב הגיוס בתעשייה הפסיבית, גיוס של כ-1.3 מיליארד ₪. קרנות הסל תרמו את רוב הגיוס כשגייסו כ-1.1 מיליארד ₪, בעוד שהקרנות המחקות סיימו את החודש עם תרומה קטנה לקטגוריה, תרומה של כ-200 מיליון ₪.

בקטגוריית מניות בחו"ל התמונה הייתה הפוכה. התעשייה הפסיבית רשמה גיוס של כ-700 מיליון ₪, כשסכום של כ-360 מיליון ₪ הגיע מקרנות הסל וגיוס של כ-340 מיליון ₪ נרשם בצד של הקרנות המחקות.

קטגוריית חברות והמרה סיימה את החודש במגמה חיובית, כשתעשיית קרנות הסל אמנם לא גייסה כלל, אך מנגד הקרנות המחקות סיימו את החודש עם גיוס של כ-220 מיליון ₪. 

קטגוריית אג"ח בחו"ל סיימה את החודש עם גיוס של כ-70 מיליון ₪. קרנות הסל תרמו את רוב הגיוס עם סכום של כ-50 מיליון ₪, בעוד שמהקרנות המחקות הגיעה תרומה קטנה משמעותית של כ-20 מיליון ₪.

קטגוריית אג"ח מדינה רשמה החודש פדיון של כ-70 מיליון ₪, כשנרשמה חלוקה שווה בפדיון בין קרנות הסל והקרנות המחקות.


x