שוק המניות || תודה לאל שיש גם הפתעות נעימות

נתוני האינפלציה בארה"ב היו להפתעה שקבעה אלמנטים חשובים של חיוב

 

 

 
DreamstimeDreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/08/2022

מה מזיז שווקים? הפתעות. והן מגיעות בהרבה בצורות. לעיתים, ואלו ההפתעות הפחות נעימות, אנו מקבלים "ברבור שחור" שלילי, בדמות אירוע גיאו-פוליטי (מלחמה, טרור, וכו...), או אירוע מסוג אחר, כמו מגפת הקורונה אשר הייתה ממש מפתיעה מהצד הניהולי שלה. זאת אומרת: זה שיש מחלות ומגפות בעולם כבר ידענו אבל, זה שקובעי המדיניות יכניסו את כולנו לסגרים עקב כך, זה היה החידוש כאן! חידוש שיצר אי וודאות. לא רק עבור בריאותנו אלא גם עבור הכלכלה המקומית והגלובלית.

למעשה, עד היום, אנו סובלים מה Long Covid שאחזה בשרשרת האספקה של חומרי הגלם והמוצרים המוגמרים, מהשינויים הדרמטיים בעולם התעסוקה, ומהצעדים שהבנקים המרכזיים צריכים לנקוט (עלייה בריבית וספיגת כספים), על מנת לדכא את האינפלציה המתחדשת. אבל, לעיתים, ההפתעות הן בתחום היותר נעים והפחות גרנדיוזי: הפתעה בנתונים.

על מנת שהפתעה כזו תתרחש, ההבדל בין הצפוי למצוי צריך להיות ממש משמעותי. וזה בדיוק מה שקרה ביום רביעי, כאשר נתוני ה-CPI האמריקאי יצאו בהפרש ניכר ממה שהאנליסטים ניבאו. לא שיש לנו אמון מלא באותם אנליסטים ודעתנים. לרוב, תחזיותיהם פשוט לא שוות הרבה אבל, כאשר חייבים לתת עוגן לסוג של צפי אין ברירה. והנה, האינפלציה יצאה עם 0% חודשית, מול ה-0.2% הצפוי. אבל, בעיקר מול ה-1.3% שקיבלנו בקריאה הקודמת. ומה עשו השווקים? נדהמו לכמה שניות, ומיד התאוששו וכיוונו מעלה בחוזקה.

הנה זוג גרפים מעניינים במיוחד בהקשר הזה:


בצד שמאל אתם רואים את התגובה של השוק לאותה הודעה מעניינת ומפתיעה. זהו גרף 5 דקות של החוזים העתידיים על מדד המניות העיקרי בעולם, מדד S&P500. קשה לטעות באסרטיביות של השחקנים. העלייה היא דרמטית מכמה כיוונים: עלייה מיידית של כ-70 נקודות מדד (!!) תוך נר אחד, ואח"כ התייצבות באזור הגבוה, ושמירה על הרמה הגבוהה לכל אורך אותו יום, וסירוב השוק לסגור את ה"פער" בפתיחה היומית.

כל אלו ממש Bullish.

ובצד ימין, יש לכם גרף יומי של הנסדק. מדד מניות היזמות, והטכנולוגיה של ארה"ב. מה שמעניין בו הוא שהאירוע של יום רביעי אפשר למדד לפרוץ, ברמה היומית, את קו המגמה העיקרי שחסם את המחיר מאז השיא של כל הזמנים. דהיינו, מאז שהתחיל השוק הדובי. וזו, לדעתי, התפתחות ממש חשובה מכמה בחינות: ראשית, יש כאן אישור לכך שהתיקון הטכני העולה הנוכחי עומד על רגליים חזקות ממש. יותר מאשר הרבה ציפו.

אחרי שלב כיסוי השורטים, יש כאן סיכוי למעבר שלב הכניסה של אנשי המומנטום, אשר ציפו לדחייה מול אותו קוו מגמה. עלינו לחכות לסיום השבוע אבל אני חושב שהחיוב כאן די בשליטה. בקיצור נאמר: הפתעות לטובה, המעידות על סיכוי של האטה, ואולי הפסקה קרובה, של העליות בריבית מצד הבנקים המרכזיים, מוזמנות לבוא תמיד. האחרונה שראינו ביום רביעי התקבלה בהתלהבות הראויה והצליחה, במקרה, להגיע בזמן כדי לייצר אירוע טכני חשוב מאוד של שבירת קוו המגמה השלילי שעוקבים אחריו רבים למדי. המון הצלחה לכולם!

x