אנרג׳ין מדווחת על הסכם - האם זה מה שיעזור להוציא את המניה מהשפל ? המשקיעים לא מתרגשים

אנרג׳ין מדווחת על הסכם אסטרטגי ראשון במודל מכירות מוצרי קצה לשוק הגלובלי. אנרג'ין וקבוצת גרנות חתמו על הסכם שיתוף פעולה לפיתוח זני עילית לשימוש במתקני גידול ורטיקלי ולהקמת חברה משותפת למכירת מוצרי חקלאות מתקדמים ברחבי העולם

 

 

 
גיל רונן, קרדיט: רמי זרנגרגיל רונן, קרדיט: רמי זרנגר
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/08/2022

הפרויקט הראשון במסגרת השת"פ יהיה פיתוח נבטי חיטה למספוא המיועדים למזון לפרות; גרנות תממן סך של 2 מיליון דולר לטובת הפרויקט ולאחר סיום הפיתוח תוקם חברה משותפת לייצור ושיווק גרעיני החיטה ברחבי העולם משנת 2024

גרנות הנה התשלובת החקלאית הגדולה בישראל האחראית, באמצעות חברת "אמבר" ל-33% מייצור המזון לבעלי חיים בארץ.

לאנרג'ין מערכת בינה מלאכותית (AI) ייחודית שביכולתה לנתח מידע גנטי נרחב על אלפי זנים פוטנציאליים של חיטה, אשר נצבר במשך שנים ויסייע להאיץ את תהליך הפיתוח לתקופה קצרה של בין שנה עד שנתיים בלבד.

חברת אנרג'ין טכנולוגיות בע"מ (TASE: NRGN), העוסקת בתחום הבינה המלאכותית (AI) ומספקת פתרונות חדשניים להאצת תהליכי פיתוח זני עילית בגידולים חקלאיים ובעלי חיים, התקשרה, באמצעות חברת הבת בקנדה, בהסכם עם קבוצת גרנות, לפיתוח זני עילית של נבטי חיטה למספוא אשר יגודלו בחקלאות ורטיקלית ומיועדים למזון פרות. מזון הפרות מהווה את עיקר העלות של ייצור החלב, ושימוש נרחב בזני עילית מושבחים, שיניבו יבול רב יותר ויהיו בעלי ערך תזונתי גבוה, יאפשר הורדה של עלויות החלב לצד עליה באיכותו. כמו כן, השימוש בנבטים בגידול ורטיקלי יפחית את הזיהום הסביבתי הכרוך בייצור החלב וצפוי לשפר את בריאות הפרה.

במסגרת ההסכם, גרנות תממן סך של 2 מיליון דולר לטובת הפרויקט ובנוסף תביא לשיתוף הפעולה את הניסיון והידע הרב שצברה בייצור מזון לפרות. ככל שיידרש, אנרג'ין, תהייה אחראית למימון נוסף של הפרויקט מעבר לסכום המימון האמור. 

בשלב ראשון, אנרג'ין באמצעות חברת הבת בקנדה, תיישם את כלי הבינה המלאכותית שלה לשם איתור זני החיטה המתאימים לגידול נבטים ופיתוח זני עילית על בסיס הזנים הנבחרים. ייצור הנבטים מהזנים החדשים שיפותחו צפוי להתחיל בשנת 2024. לאנרג'ין היכולות והידע לנתח אלפי זנים פוטנציאליים של חיטה, באמצעות הידע שנצבר במשך שנים שיסייע להאיץ את תהליך הפיתוח לתקופה קצרה של שנה עד שנתיים בלבד. כזכור, אנרג'ין הובילה מחקר פורץ דרך שפורסם ב-2017 לפיצוח הקוד הגנטי של החיטה אשר זיהה את הגנים האחראיים לתירבות של חיטה. לאחר סיום הפיתוח, החברות יקימו חברה בבעלות משותפת (50%-50%) שתחזיק בקניין הרוחני שיפותח במסגרת שיתוף הפעולה, ותהיה אחראית לייצור גרעיני החיטה ולשיווקם למתקנים ברחבי העולם לשם גידול הנבטים.

שוק המזון לפרות לחלב נאמד ב-65.8 מיליארד דולר וצפוי לגדול ל-78.3 מיליארד דולר עד שנת 2026*. להערכת החברות, בשלב זה, הפעילות תתמקד בשווקים האירופאי והצפון אמריקאי, המונים יחד כ-30 מיליון פרות לחלב. בהתאם, 1% משוק זה, המהווה כ-300,000 פרות, מסתכם בפוטנציאל הכנסות של כ-110 מ' דולר בשנה מהפרויקט (בהינתן ושווי הגרעינים לנבטים לפרה ביום הוא כ-1 דולר). 

כאמור, גידול המספוא הראשון בו יתמקדו החברות הוא חיטה, אשר נפוצה מאד כמאכל לפרות הן כתחמיץ (המיוצר מחלקי הצמח הירוקים) והן כגרעינים. נבטי החיטה צפויים לשמש תחליף לשניהם. שימוש בזנים החדשים יאפשר מחד להוזיל את עלות ייצור הנבטים, כך שמחירם יהיה נמוך ממחיר הגרעינים והתחמיץ המקובלים כיום, ומאידך יאפשר לייצר יחס מיטבי בין עלות ההזנה לתנובת החלב של הפרה, במטרה להוריד את עלות ייצור החלב ומוצריו.

חקלאות ורטיקלית נעשית במתקנים סגורים המסודרים בקומות, ובכך היא מצמצמת משמעותית את המשאבים הדרושים לקיומה – קרקעות, מים, דשנים וחומרי הדברה. שיטה זו מפחיתה את ההשפעה השלילית על הסביבה תוך השבחת איכות המזון. יתרון נוסף לשיטה זו הוא בכך שמתקני הגידול הסגורים ממוקמים קרוב לצרכנים ובכך נחסך הצורך בשינוע התוצרת החקלאית, הכרוך בהוצאות דלק וזיהום סביבתי. החקלאות הוורטיקלית אינה תלויה בשינויי האקלים, מאחר שמתקניה סגורים, מבודדים ובעלי בקרת סביבה מלאה, ולכן ניתן לייצר בהם 365 ימים בשנה. כדי להפחית עוד יותר את ההשפעה הסביבתית, ניתן להפעיל את המתקנים באנרגיה ירוקה (סולארית, רוח). 

במקביל לפיתוח מזון חדשני לבעלי חיים, החברות בוחנות השבחת זנים נוספים של גידולים טריים לבני אדם. ההשבחה של מגוון מוצרים במהירות וביעילות מתאפשרת הודות לטכנולוגיית הבינה המלאכותית של אנרג'ין המזהה את ההרכב הגנטי של הזנים, כך שהתהליך בפועל מדויק, קצר וזול. פיתוח הזנים הוא טבעי לחלוטין, ללא שימוש בהנדסה גנטית או עריכה גנטית ועל כן אין מגבלה רגולטורית בייצורם או שיווקם בכל העולם. 

אורן סקוט, סמנכ"ל חדשנות ופיתוח עסקי בקבוצת גרנות: "בחקלאות המסורתית ישנם אתגרים אשר משפיעים על הסביבה כגון שימוש בקרקעות, מים, כוח אדם ומרחק בין השדה ללקוח - החקלאות הוורטיקלית נותנת מענה על אתגרים אלו, אבל טומנת בתוכה אתגרים אחרים כמו הגנטיקה, לדוגמה: עלות הגנטיקה בגידולי מספוא יכולה להגיע ל- 75% מעלות הגידול. שיתוף הפעולה יאפשר לרתום את הגנטיקה להתמודד עם אתגרי המחר תוך שמירה על הסביבה." 

הוא הוסיף כי "קבוצת  גרנות  שמה לעצמה מטרה לקדם את החקלאות הישראלית בכלל, וטכנולוגיות חקלאיות מקומיות בפרט. באמצעות שיתוף פעולה עם חברות בעלות טכנולוגיות פורצות דרך כדוגמת אנרג'ין וחברות נוספות עימן אנו משתפים פעולה אנו נמשיך להימצא בחזית החקלאות הישראלית". 

מייסד ומנכ"ל אנרג'ין, ד"ר גיל רונן: "אנו שמחים מאוד על שיתוף הפעולה עם חברת גרנות. הכרת השוק ונוכחותה של גרנות בכל שרשרת הייצור והאספקה הופכת אותה לשותפה אסטרטגית חשובה, וביחד עם היכולת לנתח את המידע הגנטי באנרג'ין נוכל להביא תוך תקופה קצרה מוצרים ראשונים בהיקפים מסחריים לשוק הבינ"ל הגדול של מזון לפרות. כל זאת, כשאנו משנים את הפרדיגמה כולה ובפרט את הנקודה הקריטית של העלות המסורתית של המזון לפרות ושבירת בסיס הפירמידה של עלות חומרי הגלם למזון. התוצאה הצפויה של פיתוח זני העלית תהיה מוצרי חלב זולים יותר, בריאים יותר, ובעלי השפעה סביבתית נמוכה יותר."   

"הפוטנציאל העסקי הרב בשיתוף פעולה מסוג זה נובע מיכולתה של אנרג'ין ליצור שינוי מהותי בשוק ענק למוצר הסופי באמצעות מימוש המידע הגנטי החשוב שצברנו במשך שנים בתחום החיטה. זהו פרויקט ראשון מתוך מסגרת רחבה של מוצרים מתקדמים נוספים שנוכל לייצר להם יתרונות תחרותיים מובהקים בשווקים גלובליים. הסכם זה מהווה אבן דרך חשובה בפיתוח העסקי של אנרג'ין והיכולת לתרגם את הטכנולוגיה והידע של החברה ליצירת ערך לטובת לקוחותינו, בעלי המניות, והציבור הרחב."

לגרף אנרג׳ין לחצו כאן

22 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 5.99 מיליון באנרג׳ין טכנו
קרנות נאמנות שמחזיקות את אנרג׳ין טכנו. לרשימה המלאה

שם קרן

אחוז מהקרן

בשקלים

קסם אקטיב יתר

3.29%

1454811.67

קסם אקטיב מניות

1.53%

2027276.78

קסם אקטיב גמישה

1.08%

206063.05

דולפין גמישה

0.47%

136519.96

MTF מחקה ת"א צמיחה 

0.23%

51870.21

ילין לפידות יתר 

0.23%

760727.68

מור יתר 

0.18%

283560

דולפין 25/75

0.13%

8620.22

סלע מניות

0.1%

103790.05

הראל מחקה ת"א טכנולוגיה

0.09%

58640.21


x