מיישמים את הסכמי אברהם

שלושה שיתופי פעולה חדשים נחתמו במסגרת ביקור משלחת עסקים ראשונה מאבו דאבי לתל אביב

 

 

 
קרדיט: קובי וולףקרדיט: קובי וולף
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/09/2022

בין התחומים: חדשנות, סייבר והגנה על פרטיות

הבורסה לניירות ערך בתל אביב (TASE) בשיתוף שגרירות האמירויות בישראל הזמינו משלחת רשמית מאבו דאבי לביקור ראשון בישראל, זאת במסגרת שיתוף פעולה מתמשך ובניית גשר כלכלי בין איחוד האמירויות לישראל.

המשלחת מאבו דאבי חתמה על מספר הסכמי שיתוף פעולה לקידום תחומים שונים בין שתי המדינות, בהמשך לחתימה ההיסטורית על הסכמי אברהם.

משלחת בכירים מאבו דאבי מבקרת השבוע בפעם הראשונה בתל אביב, זאת כחלק מיוזמה משותפת של הבורסה לניירות ערך ו- ADGM, המרכז הפיננסי הבינלאומי המוביל של אבו דאבי, ובשיתוף שגרירות איחוד האמירויות בישראל וכחלק מהיוזמות הרבות שנוצרו בעקבות הסכמי אברהם ההיסטוריים שכרתו שתי המדינות. 

שלושה מזכרי הבנות לבחינה ויישום של הזדמנויות עסקיות ושיתופי פעולה חדשים המקדמים שותפות עסקית הדוקה ונרחבת בין שני האזורים, נחתמו בפני הוד מעלתו מוחמד אל-חאג'ה, שגריר איחוד האמירויות בישראל והוד מעלתו אחמד ג'אסים אל-זהבי, יו"ר ADGM.

ADGM וסטארט-אפ ניישן סנטרל (SNC), ארגון שמטרתו חיזוק האקוסיסטם של החדשנות הישראלית וחיבורו להזדמנויות עסקיות בינלאומיות, חתמו על מזכר הבנות שמטרתו חיבור בין ישראל ואבו דאבי. מטרת הסכם ההבנות הוא קידום אקוסיסטם חדשנות באמצעות יוזמות מגוונות. במסגרת מזכר ההבנות תיבחן גם הקמת שותפויות ושיתופי פעולה עסקיים, לצורך קידום הזדמנויות עבור חברות ויצירת נוכחות מסחרית שלהן באבו דאבי ובישראל. שיתוף של אינפורמציה בנוגע למדיניות ומימון של שני הארגונים עשוי אף הוא לקדם את אותה מטרה, במקביל לקיומן של פעילויות משותפות, כגון אירועים וסדנאות. 

מזכר הבנות נוסף, בין ה- ADGM Academy וקבוצת אבנון המזרח התיכון, לבחינת הזדמנויות הנוגעות לעניינן המשותף בהקמתה של מסגרת לשיתוף פעולה ושיתוף מידע בנוגע לפיתוח Digital Asset Knowledge Hub של ADGM, המתמקד באבטחת סייבר, בינה מלאכותית, בלוקצ'יין ועוד וזאת לצורך הגברת המודעות וההיכרות עם אבטחת סייבר ותחומים דומים. הצדדים החתומים מתכננים לפתח תחומי שיתופי פעולה נוספים באמצעות מתן שירותי הדרכה, השלמת הידע של אנשי מקצוע עבור משרות עתידיות, סיוע בהקמת מיזמים ופיתוח של מוצרים ושירותים התורמים לכלכלת הידע של איחוד האמירויות. 

בנוסף, המשרד להגנת המידע של ADGM והרשות להגנת הפרטיות בישראל חתמו על מזכר הבנות שיקל על הבנתן של מסגרות חקיקה, נהלים וטכנולוגיות מידע בכל אחד מהאזורים, הנוגעות לנתונים והגנה על הפרטיות. תחומים אחרים שייבחנו במסגרת מזכר ההבנות כוללים פיתוח ושיתוף פרקטיקה מיטבית על מנת לסייע לכל אחת מהרשויות להמשיך ולשפר את היעילות והאפקטיביות של ביצוע תפקידן, החלפת דעות ושיתוף מידע אופרטיבי ביחס לאירועים ציבוריים המתקיימים בכל אחד מהאזורים והכשרה הדדית של עובדי הרשויות. 

מזכרי ההבנות נחתמו במסגרת ביקור ראשון מסוגו של משלחת מאבו דאבי לישראל, בה השתתפו בין היתר: המרכז הפיננסי הבינלאומי של אבו דאבי (ADGM), קרן אבו דאבי לפיתוח (ADFD), חברת Mubadala, חברת Mubadala Petroleum, חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי (ADNOC), הבורסה של אבו דאבי (ADX), רשות הבריאות של אבו דאבי, משרד ההשקעות של אבו דאבי, AIQ - חברת בינה מלאכותית ומחשוב ענן מאבו דאבי, משרד התרבות והתיירות של אבו דאבי, לשכת המסחר של אבו דאבי, חברת Hub71 ובנק אבו דאבי הראשון, ככוח המייצג גשר איתן המאפשר לגופים מאבו דאבי ולחברות הישראליות חשיפה להזדמנויות עסקיות נוספות וליצירת קשרים אסטרטגיים הדדיים בין שתי הערים המרכזיות.

במהלך שני ימי הביקור בישראל, המשלחת פתחה את המסחר בבורסה בתל אביב ולקחה חלק בפורום עסקי משותף שהוקם כיוזמה משותפת של הבורסה לניירות ערך ו- ADGM, המרכז הפיננסי הבינלאומי (IFC) המוביל של אבו דאבי, ובשיתוף שגרירות איחוד האמירויות בישראל. לצד בכירים מחברות וארגונים שונים מדובאי, לקחו חלק בכנס בכירים בחברות ציבוריות, משקיעים מוסדיים גדולים ופעילי שוק ההון.

הביקור הנוכחי, נעשה בהמשך לביקורה המוצלח של משלחת הבורסה לני"ע באיחוד האמירויות ובמרכז הפיננסי הבינלאומי של אבו דאבי (ADGM) בחודש מרס 2022, במסגרתו בכירים משתי המדינות זיהו את עמודי התווך ליצירת קשרים עסקיים ענפים. לעמודי תווך אלה התווספו מזכרי הבנות חדשים בתחומים בעלי תועלת הדדית לשתי האומות במהלך השנה, כהעמקה נוספת של יסודות שיתוף הפעולה הכלכלי. 

במעמד טקס פתיחת המסחר הבוקר, אמר הוד מעלתו מוחמד אל חאג'ה, שגריר איחוד האמירויות בישראל: "יצקנו יסודות איתנים, בין היתר באמצעות הסכם השותפות הכלכלית המקיפה (CEPA), שיאפשרו לחברות מובילות משתי המדינות לבנות שיתופי פעולה וקשרים עסקיים ולייצר יוזמות חדשניות שימריאו לשווקים חדשים. אלו יהוו בסיס ליצירת מקומות עבודה ולתנופה של צמיחה כלכלית, אשר יניבו תועלת לישראלים ולאמירתים כאחד".

יו"ר ADGM, הוד מעלתו אחמד ג'אסים אל-זהבי, התייחס להצלחת המשלחת ואמר: "המשלחת לתל אביב מעידה על המחוייבות ארוכת הטווח של אבו דאבי לחיזוק הקשרים בין שתי האומות ולבניית גשרים בין ישראל לאיחוד האמירויות. בזכות המגוון הרחב של ההזדמנויות העסקיות הזמינות, המסדרון הכלכלי הקיים בין איחוד האמירויות לישראל עולה כבר על מיליארד דולר, לפי הערכות המועצה העסקית איחוד האמירויות-ישראל. הצמיחה החזויה לשנת 2022 עומדת על 2 מיליארד דולר".

עוד הוסיף כי "המשלחת, הנטוורקינג בין בכירים ומזכרי ההבנות שנחתמו במסגרת הפורום מהווים את אבני הפינה של הצמיחה חסרת התקדים הצפויה. אנו נרגשים לקחת חלק בקידום צמיחה הדדית והזדמנויות השקעה באמצעות מאמצים משותפים של המגזרים שלנו. אנו סמוכים ובטוחים כי העבודה המשותפת תעזור במימוש הפוטנציאל האמיתי של שני השווקים בבואם לפעול יחד."

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך בתל אביב אמר היום: "עלינו לפתוח את המשק הישראלי גם לצד המזרחי של העולם. ככל שישראל תהיה מגוונת יותר בקשרים הכלכליים שלה, כך נצליח להילחם טוב יותר ביוקר המחיה. אנחנו פועלים כל העת להגדלה וגיוון המשקיעים הבינלאומיים בשוק ההון הישראלי. המשלחת שהגיעה לראשונה לישראל, נועדה לחשוף את הקהילה העסקית של אבו דאבי לחברות ישראליות מובילות בבורסה ומהווה הזדמנות להיכרותם של גופי ממשל מאבו דאבי עם חוסנה של הכלכלה הישראלית וחשיפתם לענפים הבולטים בבורסה בתל אביב".

הסכם אברהם היה אחד מהצעדים הראשונים שאפשרו גישה להזדמנויות מסחריות באיחוד האמירויות. בהמשך לשותפות בין ADGM ורשות החברות בישראל בתחום רישומים עסקיים וקיומן של משלחות של נכבדים מובילים עסקיים מישראל, נרשם הרישוי הראשון של חברת הון סיכון ישראלית, OurCrowd Arabia, המתמקדת בפינטק, כחברה באקוסיסטם של ADGM.

ממשלות איחוד האמירויות וישראל חתמו אף הן על הסכם המהווה אבן דרך נוספת ביחסיהן, הסכם השותפות הכלכלית המקיפה (CEPA) בחודש מאי 2022, המתמקד בקידום הסחר ההדדי אל מעבר ל- 10 מיליארד דולר בחמש השנים הבאות והגדלת התוצר של איחוד האמירויות ב- 1.9 מיליארד דולר עד שנת 2030.

ADGM תמשיך למנף את הסינרגיות בין האזורים בתחומים בעלי פוטנציאל גבוה, כגון פינטק ויזמות, כמו גם את מסגרות הרגולציה הפרוגרסיביות של כל אחד מהאזורים, לטובת צמיחה הדדית.

בתמונה מימין לשמאל: הוד מעלתו מוחמד אל חאג'ה, שגריר איחוד האמירויות בישראל; הוד מעלתו אחמד ג'אסים אל-זהבי, יו"ר ADGM ואיתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לני"ע בת"א. 

x