בנק ישראל - ירידה של 50% בנוטלי משכנתאות בפברואר

תגובת התעשייה - משבר במשכנתאות ומשבר הדיור חד הם

 

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/03/2023

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו": "הכתובת על הקיר. משבר בשוק המשכנתאות ומשבר בשוק הדיור אחד הם. מדיניות העלאות הריבית של בנק ישראל נכשלה כשלון חרוץ. מקסימים אינפלציה. מקסימום עליות מחירים . מינימום עסקאות. מינימום מצב רוח בשוק הדיור. הפתרונות לפתחם של הנגיד ושל יתר מקבלי ההחלטות בשוק הדיור, ובראש וראשונה יש להפסיק לאלתר את הפיאסקו של העלאות הריבית!"

דני סויסה, יו"ר צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות: "זהו בדיוק הזמן הנכון להתניע מחדש את שוק הדיור, על ידי מנועי צמיחה שישימו דגש על התחדשות עירונית, יאריכו את תוקף תמ"א 38 שאמור להסתיים באוקטובר השנה ובמסגרת חוק ההסדרים יקטינו ויקצרו את הביורוקרטיה ויגדילו באופן משמעותי את התחלות הבנייה. רק כך ניתן יהיה לעצור את סיר הלחץ המבעבע של העדר היצע לעומת ביקושים הולכים וגדלים שהביאו בשנים האחרונות לגידול חסר תקדים בהיקף נטילת משכנתאות!"

צאלה רוזנבלום-עמור, משנה למנכ"ל מ. אביב: "אין ספק שהגורם העיקרי להאטה בשוק המשכנתאות הינן 8 העלאות הריבית הרצופות שהיו במהלך השנה האחרונה. הצעתי בעבר, והנני מציעה כעת ביתר שאת, ללכת על ריבית דיפרנציאלית קבועה לנוטלי המשכנתאות, זאת על מנת למנוע חלילה משבר של העדר יכולת החזר של רבבות לווים. בסופו של דבר זהו אינטרס עליון לא רק של נוטלי המשכנתאות ושוק הדיור, אלא גם של יציבות כלכלת  מדינת ישראל!"
 
עו"ד שיר טורם-הספרי, ממתגת ערים ונדל"ן: "על מקבלי ההחלטות בשוק הדיור לבצע חישוב מסלול מחדש ולקדם מאות אלפי יחידות דיור בפריפריה, משולבות במתחמי תעסוקה גדולים ומערכת היסעים המונית משולבת וברמות מחירים שלא יאלצו נטילת משכנתאות ענק של מיליון וחצי שקלים ויותר למשפחה. רק כך ניתן יהיה לעצור את תיבת הפנדורה שמאיימת לצערי על יותר ויותר משפחות שנטלו משכנתאות מעל ומעבר ליכולתן!"
x