עליית הריבית: להרחיב את הסכומים הניתנים במסגרת הלוואות לזכאים בערבות מדינה

הזוגות הצעירים שעומדים בפני רכישת דירה חדשה מתקשים לעמוד בנטל הריבית, הפתרון טמון בהרחבת המשכנתאות לזכאים ממשרד השיכון

 

 

 
מאור אוחנה, מנכ״ל רשת ייעוץ המשכנתאות דרכנו, קרדיט: אדיר אסרףמאור אוחנה, מנכ״ל רשת ייעוץ המשכנתאות דרכנו, קרדיט: אדיר אסרף
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/04/2023

העלאת הריבית פוגעת קשות בנוטלי המשכנתאות ובזוגות המעוניינים ברכישת דירה חדשה. אלפי זוגות שזכו בתוכניות הממשלתיות כמו מחיר מטרה, דירה בהנחה וכדו... מגיעים לשלב המימוש ומתקשים לגייס את המימון.

מאור אוחנה, מנכ"ל רשת דרכנו לייעוץ משכנתאות מציין כי בממשלה עלו רעיונות כמו הקפאת הריבית רק לזוגות צעירים אבל זה לא יצא לפועל, אולם לממשלה יש כבר כלי יעיל להקל על הזוגות הצעירים במסגרת המשכנתאות לזכאים.

זוגות צעירים חסרי דירה יכולים לקבל חלק מהמשכנתא בהלוואה בערבות מדינה בריבית קבועה צמודה למדד הנמוכה בחצי אחוז מהריבית שנהוגה בשוק באותה תקופה ולא עולה על 3%, כלומר אם היום הבנקים מציעים מסלולים של ריבית קבועה צמודה סביב 3.6%  הם יכולים לקבל את ההלוואה בריבית קבועה צמודה של  3% . יתרון נוסף של ההלוואה לזכאים הוא היכולת לפרוע אותה בכל זמן ללא עמלת פירעון מוקדם.

היקף ההלוואה לזכאים נקבע לפי הקריטריונים של משרד השיכון, באתר המשרד יש מחשבון וככל שנצברות יותר נקודות זכאות ניתן לקחת הלוואה גדולה יותר , ככל שזוג נשוי יותר שנים, יש לו יותר ילדים, שני בני הזוג שירתו בצבא ויש לכל אחד מהם יותר אחים ואחיות הם יצברו יותר נקודות ויוכלו להגיע למקסימום של כ- 280,000 אלף ₪ הלוואה מהמדינה.

לדוגמא זוג שנוטל הלוואת משכנתא של  1 מיליון ₪ ל- 30 שנה הכוללת הלוואת זכאות מקסימלית של 278,000 ₪ , ישלם 124 ₪ פחות כל חודש על ההחזר החודשי וסה"כ כ- 70,000 ₪ פחות על כל תקופת ההלוואה, בהשוואה למשכנתא עם אותו תמהיל הכולל במקום הלוואת זכאות מסלול של ריבית קבועה צמודה.

כיום המימוש של הלוואות הזכאות הוא נמוך מאוד, הסיבה שלא הרבה זוגות מנצלים את ההטבה היא שאין לה מספיק מודעות בקרב הזוגות הצעירים ובנוסף היא כרוכה בלא מעט בירוקרטיה והמצאת מסמכים למשרד השיכון. 

אני חושב שבתקופה של ריביות עולות נכון היה להרחיב את היקפי ההלוואה שהמדינה נותנת, לבחון אפשרות להפחתת הריבית וכן להקל בקריטריונים לקבלת ההלוואה כך שיותר זוגות צעירים יוכלו להנות ממנה. כמו כן ניתן לשקול מהלך שיאפשר לזוגות שכבר יש להם משכנתא לבצע מיחזור משכנתא תוך שימוש בהלוואות הזכאות של המדינה.

x