יש סכנה לביטוחי הבריאות של העובדים במשק - כך לפי שלמה אייזיק במכתב ליו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד

פרק י"ט (בריאות), סעיפים 73-75 (בעניין כפל ביטוחי בריאות), מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023

 

 

 
שלמה אייזיק, קרדיט: רמי זרנגרשלמה אייזיק, קרדיט: רמי זרנגר
 

סו״ב שלמה אייזיק
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/05/2023

בהמשך לשיחתנו ולקראת הצבעת חברי ועדת הבריאות בהתייחס לתיקון המוצע שבנדון (להלן-"הצעת החוק") מצאתי לנכון להפנות את תשומת ליבך הדחופה לסוגיה ספציפית בהצעת החוק שעניינה בהחלת הוראות הצעת החוק רטרואקטיבית לגבי מבוטחים קיימים בעלי פוליסת קיימות.

על-פי הצעת החוק, מבוטחים קיימים בפוליסת בריאות מסוג "שקל ראשון" שרכשו פוליסה זו (החל משנת 2016) יועברו במועד החידוש הראשון של הפוליסה באופן אוטומטי לפוליסה שונה ונחותה בהיקף הכיסויים מסוג משלים שב"ן, זאת מבלי שדעתם תישמע ומבלי שרצונם החופשי יבוא לידי ביטוי טרם המהלך.

עוד אסב את תשומת ליבך במיוחד להוראה במסגרת הצעת החוק הרלוונטית לאוכלוסייה רחבה של עובדים שכירים המבוטחים במסגרת ביטוח קבוצתי, וכך עולה מתוך הצעת החוק בסעיף 78לב(ז1):

"מבוטח שמבוטח בפוליסה קבוצתית לביטוח ניתוחים "השקל הראשון", שזכאי לפי הפוליסה לעבור לפוליסת פרט לפי תנאי הפוליסה, יחולו במועד מימוש זכותו למעבר לפוליסת פרט כאמור, כל ההוראות לפי סעיף זה כאילו הועבר במועד החידוש הראשון מפוליסה מקורית לפוליסת ביטוח ניתוחים משלים שב"ן".

אבהיר בהרחבה, נהוג לערוך פוליסה קבוצתית לתקופות ביטוח קצרות יחסית. לקראת תום תקופת הביטוח הקבוצתי בוחר הקולקטיב באם להמשיך הביטוח לתקופת ביטוח נוספת או לסיים את ההתקשרות עם המבטחת. הכיסוי הביטוחי בפוליסה הקבוצתית בא לסיומו גם בעת עזיבת המבוטח את הקבוצה המבוטחת, למשל, בעת עזיבת העובד את מקום העבודה; וחשוב להדגיש, סיום הכיסוי הביטוחי מתייחס הן עבור העובד והן עבור בני משפחתו. ואולם, במצב זה, שמורה לעובד הזכות להמשיך את הכיסוי הביטוחי בו היה מבוטח עד אותה עת באופן פרטי באותו היקף כיסויים בו היה מבוטח במסגרת הביטוח הקבוצתי.

אך לא עוד... על פי המוצע בהצעת החוק, ההמשכיות לגבי כיסוי ביטוחי בפוליסה מסוג "שקל ראשון" בביטוח הקבוצתי שהגיע לסיומו לא ימשך ובעת מימוש זכותו למעבר לפוליסה פרטית מסוג "שקל ראשון" יועבר לביטוח שונה מסוג "משלים שב"ן" (כאמור, בעל היקף כיסויים נחות ביחס ל"שקל ראשון").

1. מתוך דאגה כנה לציבור המבוטחים הקיימים, יש למנוע מהלך של העברה אוטומטית למוצר ביטוחי שהיקף הכיסוי בו נחות ביחס למוצר הביטוחי בו מחזיק המבוטח - אין כל סיבה והגיון בריא להטיל דופי בבחירתו החופשית של אדם שבחר להתקשר בחוזה ביטוח במטרה להקיף עצמו בכיסוי ביטוחי מסוים.

2. קיים חשש כי אוכלוסיות מיוחדות עלולות להיפגע ממהלך של העברה אוטומטית למוצר "משלים שב"ן" בדגש על ילדים (פער דמי הביטוח בהתייחס אליהם זניח יחסית); בעלי מוגבלויות שאינם ברי ביטוח וכאלו שאינם ברי חיתום רפואי "נקי", זאת לאור העובדה שמצבם הרפואי השתנה מאז הצטרפו לביטוח המקיף מסוג "שקל ראשון" (ויתכן מאוד שכבר עשו שימוש בפוליסה לשם תביעת פרוצדורה ניתוחית).

3. הימנעות מחקיקה רטרואקטיבית - עיקרון בסיסי הוא כי נורמות חדשות שקובע המחוקק הן פרוספקטיביות - מכאן ולהבא. ניתן למצוא לכך סימוכין בפסיקות שונות וחשובות כאשר הכלל שצריך להנחות את המחוקק להימנע מחקיקה רטרואקטיבית הוא ההגנה על אינטרס ההסתמכות של הפרט שהוכרה כבעלת חשיבות רבה וכערך מערכי היסוד של שיטת המשפט.

לטובת אזרחי המדינה, ביניהם כמות גדולה מאוד של עובדים שכירים המבוטחים כיום בביטוחי בריאות, אודה להירתמותך בבלימת כניסת הוראות הצעת החוק לתוקף בדגש על החלתן רטרואקטיבית, כאמור.

מלשכת סוכני הביטוח
: צהריים טובים, מצ"ב מכתב ששלח נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בו הוא מתריע בפניו על הנזק האדיר שעלול להיגרם לעשרות אלפי עובדים המבוטחים בביטוחי בריאות קבוצתיים במקומות העבודה אם הרפורמה בביטוחי הבריאות תכנס לתוקף רטרואקטיבית, כלומר תשפיע על פוליסות קיימות.


x