קרן נאמנות במוקד || קסם הפניקס (!) אג"ח גלובלי נקוב $ || כאשר הסנטימנט כלפי האג"ח הארוך ישתנה, הקרן הזו יכולה להיות ממש מעניינת

שילוב של דולר ואג"ח פחות מדורג מקל על המימוש האחרון בנישה הזו של השקעה אג"חית

 

 

 
Pixabay ImagesPixabay Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/09/2023

אוקי, אז אנו רואים ירידות במניות, כפי שהיה צפוי על פי העונתיות ההיסטורית. יש לזכור שבכל תהליך עולה, ויורד, יימצא ההסבר המתאים לכך. כרגע, זהו השילוב הבלתי נסבל בין העמדה הקשיחה של הפד, מול הכלכלה האמיתית הנחלשת. דבר שמתבטא הכי טוב, ובצורה הכי נמרצת בתשואות האג"ח הארוך (יחד עם הדולר).

האג"ח הארוך הקונצרני גם הוא נחלש, אבל יש בו עניין של שווי עתידי. ככל שמתקרב הרגע שבו קובעי המדיניות יאמרו "די" לגבי העלייה החריפה של האג"ח הממשלתי, זה יתבטא בהחלט גם באג"ח הקונצרני, ובמיוחד בזה שיש בו "קצת בשר של סיכון", דהיינו זה עם דירוג נמוך יותר (סימן הקריאה...).

הקרן שלפניכם מייצגת שילוב מעניין שבו הדולר העולה כרגע מפצה (אם מודדים תנובה בשקלים...) על ההפסד בשווי האג"ח שבתיק. ולמה זו נבחרה? כי היא הייתה הבולטת ביותר בתקופות השונות. במקרה האחרון, היא הטובה מאז תחילת השנה, למרות הנזק שנגרם באג"ח, ובמיוחד, יש בה עניין חדש המתבטא בצד הגיוסים.

בכל מקרה, כבר אמרנו כאן פעמים רבות: קרן במוקד אינה המלצה לביצוע, אלא מחשבה להכנסה למעקב. יש תמיד לחשוב על כך שאין היגיון בבחירת קרן בבדידות, אם מחליטים על הסקטור. תמיד כדאי לגוון בקטגוריה, וזאת כאשר יודעים מה הגיוני לצפות מאופן הניהול של המנהלים בקרנות. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית קסם-פניקס, והיא נקובה ב-$. זה אומר שחשבון הדולרים שלכם יחויב  בקניה של הקרן הזו, או שתחויבו להמיר שקלים לדולרים לצורך העניין הזה. למעשה, חשבו על זה כאילו רכשתם קרן זו בחו"ל, אבל, על פי כל הכללים החלים על שוק קרנות הנאמנות הישראלי. הן מבחינת הסליקה, ובעיקר, הן מבחינת הניהול והעלויות.

בסיס הקרן די וותיק, עם תאריך הקמה של 05-2010, אבל הקרן שינתה מדיניות בתחילת 2017. אמנם, שינוי מדיניות אינו דבר חיובי כל כך, אבל, כאשר עובר מספיק זמן אנחנו פשוט נתעלם מכך. גודלה קטן, עם 8 מיליוני שקלים, הממקמים אותה במקום ה-18 מבין 19 הקרנות בקטגוריה (אג"ח נקובת מט"ח). יש בהחלט הרבה מה לעשות בנושא הזה, ונראה בהמשך שיש סימנים טובים בצד הגיוסים.

דמי הניהול שלה עומדים על 0.75%, הממקמים אותה במקום ה-7, מבין אותן 19 קרנות. סטיית התקן קצת גבוהה עבור קרן אג"חית, עם 1.11%, אבל יש לזכור שמדובר כאן באג"ח עם דירוג ממוצע של +BB. דירוג די נמוך, ומצביע על אג"ח תנודתי, וקצת יותר מסוכן מאחרים. התשואה השנתית של הקרן הייתה של 16.43% וזה בהחלט הישג לא קטן.

האם ה-9.22% של מניות בה הביאו הרבה מהתשואה הזו? האמת היא שאינני יודע, אבל יש לזכור שעיקר העניין של המנהלים, ושל המשקיעים, נתון כאן לאג"ח, ולא לחלק המנייתי של הקרן. שימו לב לחשיפות: כמעט 100% מט"ח (ברור, כי היא נקובה דולר...) אבל רק 72.58% אג"ח, כך שיש בה ריכוך בירידות מההפרש ביחס ל-90% שיכלו להיות.

ביצועי הקרן



אנו רואים בגרף השנתי את המסלול הפתלתל שעשתה הקרן כלפי מעלה. כמו כן, אנו רואים איך היא התייצבה ועומדת לה ומדשדשת לאחרונה. האמת היא שהביצועים די מרשימים עקב השלילה הקיימת במניות, ובאג"ח הארוך, לאחרונה. המח"מ הממוצע כאן הוא קצת פחות מ-5 שנים אבל זה מספיק כדי להיות בסוג הסובל.

במיוחד כאשר מדובר באג"ח פחות מדורג. לצורך השוואה הבאתי ארבעה גרפים המשווים בין הקרן לקרנות דומות לה: נקובות דולר, אג"חיות עם אג"ח מדורג פחות (!), עד 10% מניות, ומספיק וותיקות. ואלו הן: איילון, הראל, ילין-לפידות. ההשוואות מסתכלות על טווחים שונים: משלוש שנים ועד חודש:






הגרף של השלוש שנים מראה כמה הקרן של קסם אנרגטית יותר מכל האחרות: היא עולה הרבה בזמנים טובים, ופשוט סובלת הרבה בזמנים של ירידות. יש בזה יתרון ויש בזה חסרון אם לא אוהבים תנודתיות גדולה, כנגד סיכוי לתשואה טובה יותר. אבל, מהגרף של השנה והלאה, אנו רואים איך היא מובילה את אחיותיה. במיוחד כאשר בוחנים את הקרנות מאז תחילת השנה, דהיינו מאז השינוי החיובי שקרה בשווקים אחרי הנפילות הגדולות של 2022.

גיוסים ופדיונות



אור של תקווה מגיע מחזית הגיוסים. בארבעת החודשים האחרונים ראינו עצירה בפדיונות, ולאחר מכן, עלייה יפה בגיוסים. זו ממש התחלה קטנה, כאשר יש לקרן עוד מהלכים לעשות כדי לחזור לשיא של השלוש האחרונות, סביב 20 מיליוני השקלים. השוואה מול הקרנות שהבאתי לעיל מראה שילין לפידות עדיין מרכזת את רוב תשומת הלב של המשקיעים בסוג הזה של קרנות.



נראה אם קסם-פניקס יצליחו לקחת חלק מאותם כספים המיועדים לנישה הזו של השקעה דולרית.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5114848
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/140

המון הצלחה לכולם!

 
x