שער הדולר עולה - האם הפעם הדולר יחצה את ה 3.85 וישאר שם?

היחלשות נוספת של השקל מול הדולר: מדד הדולר מזנק היום ב- 0.5% ל-107.06 נקודות ושובר שיא של שנה תוך שהוא מחליש את השקל, היורו ומטבעות נוספים בעולם

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/10/2023

השקל הולך ונחלש מול הדולר, כאשר הדולר מזנק הבוקר ב- 0.5% ונסחר בשער של 3.847 שקלים. מדובר בשיא של שנה, מאז נובמבר 2022, כשהצפי הוא המשך מגמת עלייה של הדולר. היורו אף הוא נחלש ב-0.1% מול הדולר ונסחר ברמה של 1.0469 דולר ליורו, וכך גם הרובל הרוסי שנחלש ב-0.5% הבוקר לרמה של 100.255 רובל מול הדולר.

על אף שהפד החליט להותיר את הריבית ללא שינוי בספטמבר האחרון ושומר אותה בטווח של 5.25%-5.50%, רוב הפקידים צופים העלאת ריבית אחת נוספת השנה, לטווח שיא של 5.50%-5.75%. צפי הפקידים לריבית בסוף 2024 סומנה ל-5.1%.

על פי תחזיות רבעוניות שפרסם הבנק המרכזי של ארה"ב,  ההערכות הן שגם כאשר האינפלציה תרד במהלך שנת 2023 ובשנים הקרובות, הפד יבצע הפחתות ריבית מתונות מאוד.

בנאומו השנתי בסימפוזיון הכלכלי של ג'קסון הול בקנזס שנערך באוגוסט, הצהיר יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול, על פי הפרסומים, כי המטרה האיתנה של הפד היא להוריד את האינפלציה ליעד של 2%.

"למרות שהאינפלציה ירדה משיאה - התפתחות מבורכת - היא נותרה גבוהה מדי", פאוול אמר, והוסיף: "אנחנו מוכנים להעלות את הריבית עוד יותר במידת הצורך, ומתכוונים להחזיק במדיניות ברמה מגבילה עד שנהיה בטוחים שהאינפלציה צועדת למטה לעבר המטרה שלנו. אנחנו הולכים להמשיך בכך עד שנסיים את העבודה".

"בהינתן התנאים הנוכחיים, קשה לראות את השקל מתחזק"

לדברי אודי אלוני, מנכ״ל פאנדר: ״כאשר הריביות על הדולר גבוהות יותר מהריביות על השקל, ואג״ח ממשלת ארה״ב ל- 10 שנים נותנת יותר מאג״ח ממשלת ישראל לטווח דומה, קשה לראות את השקל מתחזק. זאת בעיקר נוכח חוסר הפתרון למשבר הפוליטי-חברתי המעודד יותר ויותר אנשים להעביר ההשקעות לחו״ל. 
להערכתי, כל עוד הממשלה נשארת בהרכבה הנוכחי אין הרבה סיכוי לראות שינוי במגמה העולה של הדולר". 

האינפלציה בישראל מטפסת – האם בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית פעם נוספת בקרוב?

האינפלציה באוגוסט האחרון הייתה גבוהה מהציפיות ועלתה ב- 4.1%, בשנים עשר החודשים שבין אוגוסט 2022 לאוגוסט 2023. מתחילת השנה, עלה מדד המחירים לצרכן ב-3.0%. על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו ב- 15 בספטמבר.

קו העלייה של האינפלציה והיחלשות השקל לעומת הדולר יגרור ככל הנראה, פעולות אקטיביות נוספות מצד בנק ישראל, בין אם העלאת ריבית המשק פעם נוספת, מכירת מט"ח או פעולות נוספות. 

מבנק ישראל נמסר, כי הנגיד יתייחס ככל הנראה לאפשרויות אלו במסיבת העיתונאים הקרובה שתיערך לקראת סוף החודש. 
 

x