גפני "מבקש שהבנקים יוותרו גם על תשלומי הריבית"

שר האוצר ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת לא מרוצים ממתווה הנגיד. סמוטריץ` וגפני מבקשים לסגור חשבון עם הבנקים. סמטוריץ`: "הם נכנסו למצב עם כיסים מלאים, והם יצטרכו להיכנס תחת האלונקה". גפני: "נגיד בנק ישראל הכין תוכנית שאני לא מרוצה ממנה"

 

 
תמונה מהדיון הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסתתמונה מהדיון הבוקר / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/10/2023

מתווה הנגיד שפורסם אמש (ראשון) במטרת סיוע לעשרות אלפי תושבים בדרום ולחיילי מילואים שגויסו בצו 8, מאלץ את הבנקים להעניק להם הטבות שיקלו על מצבם הכלכלי, כשליתר האוכלוסייה בישראל יינתנו הקלות מופחתות.

בוועדת הכספים שהתקיימה הבוקר (שני) בראשות ח"כ משה גפני, וערכה דיון בנושא 'חרבות ברזל והערכות הממשלה למתן פיצוי בעקבות הלחימה', ניכר כי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ויו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אינם מסכימים עם מתווה הנגיד במתכונתו הנוכחית, וקוראים להרחיב את הקלת אי תשלום ריבית על דחיית ההלוואות לכלל האוכלוסייה, כמו כן, מבקשים מהנגיד, אמיר ירון, להוריד את הריבית.

שר האוצר, סמוטריץ': "הבנקים נכנסו למצב עם כיסים מלאים"

שר האוצר, סמוטריץ' שהשתתף בדיון הבוקר, אמר כי "בקו ההגנה הראשון של ההגנה הפיזית נכשלנו" והוסיף כי כעת הממשלה עוברת לקו השני, כאשר לאחר המענה הדחוף ביותר לצה"ל וכוחות הביטחון, ולתושבי הישובים המותקפים בעוטף עזה: "בתוך עד 48 שעות נעמיד מתווה ארצי לעסקים בישראל, שיהיה דומה מאוד למעגל הקורונה האחרון", בנוגע לבנקים ציין: "הם נכנסו למצב עם כיסים מלאים, והם יצטרכו להיכנס תחת האלונקה".

שר האוצר, ציין לעניין תמיכה במשק: "בצוק איתן חודש אל תוך המלחמה הביאו לוועדה תקנות, שאלות של פיצוי, עכשיו בגלל שהאירוע הוא גדול ומשמעותי יותר, אנחנו כבר מאמצע שבוע שעבר עובדים, יש מודלים שמשרד האוצר עובד איתם, יקח 24-48 שעות עד שיגבשו ויהיה מתווה ארצי לכל העסקים בארץ, זה יהיה מאוד דומה למעגל האחרון בקורונה, על בסיס השוואת מחזורים, שיתן מענה על הוצאות קבועות, לשכר עובדים, אנחנו יושבים עם משרד הכלכלה, מול המגזר העסקי, נצא למתווה עוד השבוע הזה, היתרון שיש מנגנונים, צריך לדייק אותם". 

"צריך תיאום מלא במישורים הכלכליים השונים, ואני בתיאום מלא עם הנגיד, הכלכלה הישראלית יכולה לתמוך את המצב עד לניצחון גם בזירה הצבאית וגם האזרחית, נכנסו לאירוע בצורה טובה מאוד. יש לנו עתודות מזומנים גדולים, החשב מנהל את זה בצורה טובה מאוד. אנחנו נערכים לתרחישים הכי קשים, שיהיה הכל, כולל רכבות שיסעו, ואוניות, עם כל עניין הביטוחים"

"הסיוע המיידי שנתנו בדרום פועל: תזרימית דחייה של תשלומי מע"מ, של ביטוח לאומי, של תשלומי ביטוח, אנחנו עובדים על דחיית כל המועדים, אין אף אדם שלא יסתבך עם ביטוח לאומי, מע"מ או משהו אחר, כי הוא בצו 8 או מפונה, או מסיבה דומה".

"הבנקים נכנסו למצב עם כיסים מלאים, והם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה בהקשר הזה, ואני לא רוצה להגיד מה אם לא. אם זה לא יעבוד בטוב, זה יעבוד בחקיקה".

יו"ר ועדת הכספים, גפני: "נגיד בנק ישראל הכין תוכנית שאני לא מרוצה ממנה. אני מבקש שהבנקים יוותרו גם על תשלומי הריבית"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, קרא לביטול הריביות בתקופת המלחמה לתושבי העוטף, אנשי המילואים וכוחות הביטחון וההצלה הפועלים בשטח. בנוסף סיכם יו"ר הוועדה עם שר האוצר כי יקים צוות מצומצם, שיכלול חברי ועדה מהקואליציה ואופוזיציה שיעמדו בקשר שותף עם האוצר לעניין האתגרים הכלכליים השונים.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ציין בפתח הדיון: "הוועדה משתתפת בצער המשפחות, אנחנו מתפללים לרפואת הפצועים ולכך שהחטופים יחזרו במהרה הבייתה. התפללנו וקיווינו שמה שהיה לפני שנים לעם היהודי לא יהיה כאן, התנסנו במבצעים ודברים שנעשו עם השנים, אבל לא במצב כזה, אנחנו מדברים על תהליך די ארוך, אנחנו יודעים שכאשר בעלי עסקים, שמשלמים את השכירות על החודש שעבר, בעל עסק עושה חשבון שבסוף החודש יהיה לו פדיון ורווחים, ומתוך כך הוא יוכל לשלם גם את ההוצאות. במצב הנוכחי יהיו רק הוצאות ולא הכנסות. המדינה לא תוכל לעמוד מהצד במצב הזה".

עוד הוסיף גפני כי הם שוחחו עם מנהלי הבנקים ויש להם תוכנית אחרת: "דיברנו עם מנהלי הבנקים, בנק ישראל גם הודיע על צעד, במציאות לכל אחד מהבנקים יש תוכנית אחרת. נגיד בנק ישראל הכין תוכנית שאני לא מרוצה ממנה. אני מבקש שהבנקים יוותרו גם על תשלומי הריבית. העלאת הריבית הייתה בגלל האינפלציה, והמציאות השתנתה, אני פונה לנגיד, פשוט להוריד את הריבית".

שר האוצר הוסיף ואמר: "אני רוצה לומר בצורה חד משמעית, הפגה התרעננות, זה לא אנשי הישובים, הם ניצולי הטבח בעוטף עזה. זה אירוע מורכב, יש את רחל, פיקוד העורף, משרד הפנים וההיבט התקציבי במשרד האוצר. אנחנו רוצים עכשיו שזה ילך אחרת. יש וואצרים, ונכון הם תחומים בזמן, יש אנשים שיהיו בבתי המלון קבוע והם לא צריכים להיות עם וואצרים. אי אפשר לפנות את כל מדינת ישראל, אם תפתח חזית צפונית בעוד יומיים יש לנו אירוע אחר. יש לנו את ניצולי הטבח שיש להם טיפול אחר לחלוטין, נתתי הוראה כמה שפחות ישהו במלונות, עובדים על זה כבר, יש טיפול מידי. המענה המיידי זה המלונות, יש שלב ביניים, ושלב קבע. זה טיפול מאוד מורכב, קהילתי, משפחתי, אישי. משה אדרי תת אלוף במיל', הוא פרוייקטור לדבר הזה, הוא מקים מנהלת לשלב הביניים. להעביר אותם למבנים זמניים, צריך הליכי תכנון, אולי נחוקק חקיקה עוקפת. אנחנו לומדים מניסיונות העבר ולעשות זאת הכי מהר שאפשר".

לבקשה כי שר האוצר יקרא לנגיד בנק ישראל להוריד את הריבית, השיב השר: "אני מדבר איתו בשיחות, הוא עצמאי, אני לא קורא לו, יש לי שיח איתו, יש 3 צוותים משותפים למשרד האוצר ובנק ישראל, שעובדים ב-3 וקטורים של הכלכלה, מעבר לתיאום האישי ביננו. מערכת לא קורסת בשבוע, אתם שואלים אותי מה הכי דחוף, בשבוע שעבר כוחות הביטחון היה הכי דחוף, דבר שני זה ניצולי הטבח, המערכת נרתמה קודם כל למאמצי הלחימה, אח"כ לניצולים, אח"כ למעגל הרחב יותר של עוטף עזה, זה לא יכל לחכות, ועכשיו היא נרתמת למעגל הרחב יותר, אף אחד במעגל הרחב לא קורס בשבוע, עכשיו אנחנו מתעסקים עם כל המשק. תהייה כנראה שגרת חירום שתיקח זמן, נתמוך ביד רחבה, אבל עם קצת סבלנות". 

יו"ר הוועדה הגיב לדברים "אני קורא לנגיד הבנק להוריד את הריבית. בנוסף במה שהיה עם הבנקים, כפי שתיארה ח"כ דבי ביטון, אני הולך לטפל. לא יכולה להיות המציאות הזו של מה שקורה עם הבנקים, שהם לא מתחשבים במצב. אני בעד המתווה של בנק ישראל, אבל שזה יהיה עם פטור מהריבית, לא של דחייה ולא של הקפאה, פטור לתושבי העוטף, משרתי המילואים וכוחות הביטחון וההצלה שפועלים בשטח".  
 

x