האם זה הזמן לשנות את קופות הגמל שהושקעו ב S&P500 לת"א 125 ?

זה הזמן להחזיר את הכספים הביתה ? מבדיקה מקיפה שערכנו עולה כי מרבית בתי ההשקעות, חברות הביטוח וקרנות הפנסיה בישראל הזדרזו לפתוח מסלולים המחקים את מדד ה- S&P 500 אך הופתעתי לגלות שבמרביתם לא קיימים מסלולי השקעה המחקים את מדד ת"א 35 או מדד ת"א 125. למעשה, מרבית הגופים תרמו ותורמים במישרין ובעקיפין להוצאת כספים משוק ההון הישראלי ואינם תומכים בו באופן אקטיבי!

 

 

 
שמוליק קטלר, פתרונות עדיפיםשמוליק קטלר, פתרונות עדיפים
 

שמוליק קטלר, מנכ”ל ובעלים של פתרונות עדיפים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/10/2023

שנת 2023 התחילה במאבק מול הרפורמה המשפטית. חוסכים ומשקיעים רבים החליטו להעביר את החסכונות הפרטיים שלהם ואת החיסכון הפנסיוני שלהם למסלולי השקעה המתמקדים בהשקעות בארצות הברית. אחד המסלולים הפופולריים היה זה שמחקה את מדד ה-S&P500 בבורסה האמריקאית, שבו נסחרות 500 החברות הגדולות בעולם במונחי שווי שוק. 

בנוסף לכך, בתי השקעות רבים, חברות ביטוח וקרנות פנסיה העלו באופן משמעותי את שיעור האחזקה שלהם בנכסים הנסחרים בחו"ל. לצורך כך בוצע לאורך תקופה ארוכה תהליך מסיבי של המרת שקלים לדולרים. עניין זה השפיע על שער הדולר כאשר עוד בטרם פרוץ הלחימה עלה שער הדולר משער של כ-3.5 שקלים לדולר לשער של כ-3.84 שקלים לדולר, כלומר עליה בשיעור של כ-10%. 

נכון לרגעי כתיבת מאמר זה, כשבוע וחצי לאחר פרוץ המלחמה, שער הדולר עומד על כ-4.03 שקלים לדולר. כספים ממשיכים לצאת מהארץ גם על ידי ישראלים וגם על ידי גופי השקעות זרים, שמוכרים בבהלה ניירות ערך הנסחרים בשוק ההון הישראלי.

עליית שער הדולר לצד עלייתו של מדד ה-S&P500 בשיעור של כ-14% מתחילת השנה הניבה לחוסכים שהשקיעו במסלול זה תשואות פנומנליות בשיעור של כ-30% מתחילת השנה.

חשיבות התמיכה בכלכלה הישראלית

מבדיקה מקיפה שערכנו עולה כי מרבית בתי ההשקעות, חברות הביטוח וקרנות הפנסיה בישראל הזדרזו לפתוח מסלולים המחקים את מדד ה-S&P500 אך הופתעתי לגלות שבמרביתם לא קיימים מסלולי השקעה המחקים את מדד ת"א-35 או מדד ת"א-125. למעשה, מרבית הגופים תרמו ותורמים במישרין ובעקיפין להוצאת כספים משוק ההון הישראלי ואינם תומכים בו באופן אקטיבי!

דווקא בזמן הזה בחרתי לחזק את הכלכלה הישראלית ואת שוק ההון הישראלי ולבצע הסטה/ העברה של חלק מהכספים שלי גם הפרטיים וגם הפנסיוניים לבורסה בישראל. אני קורא לכם לעשות אותו הדבר: לקחת אחריות רחבה ו-"להחזיר את הכספים הביתה". 

אלו זמנים קשים בהם עלינו לתמוך במשק הישראלי. משקיעים וחוסכים שהעבירו כספים לחו"ל בשנה האחרונה נהנו מהתשואות היפות אך זה הזמן לממש ולהחזיר כספים לישראל על מנת לחזק ולייצב את הכלכלה הישראלית, שצפויים לה עוד זמנים קשים.

אני בטוח שלאחר הצלחתינו בלחימה בחמאס גופים מוסדיים וחוסכים פרטיים ייהנו מתשואות יפות מאוד בגין ההשקעה שלהם בשוק ההון הישראלי בתקופה זו.

אני פונה בהזדמנות זו גם לחברות הביטוח ולבתי ההשקעות להגדיל אחזקות בשוק ההון הישראלי: פנו באופן מיידי לרשות שוק ההון, על מנת לקבל אישור לפתיחת מסלולים ייעודיים בפנסיה, ביטוחי חיים ומנהלים, קרנות השתלמות וקופות גמל באופן מהיר ויעיל.

שמוליק קטלר, מנכ”ל ובעלים של פתרונות עדיפים – סוכנות לביטוח העוסקת בביטוח פנסיוני, ביטוח עסקי וביטוח כללי. האמור בכתבה נכתב על דעתי האישית בלבד. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות

x