ניתוח העלייה במדד הנאסד"ק 100

האם העלייה האחרונה הייתה מורחבת יותר מאשר ב-7 המופלאות?

 

 

 
איור אילוסטרציה פאנדר איור אילוסטרציה פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/11/2023

ברוב הכתבות שאני מפרסם, אני מתייחס למדד העיקרי בבורסה האמריקאית: מדד ה-S&P500. והאמת היא שהוא המצוטט ביותר, והנסחר ביותר, מבין כל המדדים. לא רק ישירות, על ידי חוזים, אופציות, ועל ידי סלי המניות שבו, אלא גם על ידי תעודות הסל שמייצגות אותו. בסה"כ, זהו המדד הקובע את המגמה ה"רשמית" בשוק המניות האמריקאי.

זאת, למרות שכולנו יודעים שיש מדד שעשה הרבה יותר טוב ממנו מבחינה תשואתית, והוא מדד הנסדק, ובמיוחד הנסדק-100. עובדה היא שזה האחרון מכיל את המניות שמשכו את תשומת ליבם של המשקיעים הכי הרבה: מניות הטכנולוגיה, ובמיוחד אלו סביב ענייני הבינה המלאכותית, ובמיוחד מה שאנו למדנו לכנות: 7 המופלאות: מייקרוסופט, אפל, גוגל, מטא, אמזון, נווידיה, וטסלה. אלו היו המובילות בצורה חריגה בתקומה אחרי הנפילות של 2022.

לכן, היה מעניין לראות אם ממשיך תהליך זה עכשיו, אחרי התיקון היורד המשמעותי שקרה מאז אוגוסט השנה. ועוד נקודה: האם העליות מאז ה-10 לנובמבר 2023 שינו מצב צבירה? במובן זה שהן כבר לא מתרכזות סביב אותן מניות בודדות, אלא מתרחשות על השוק הכולל יותר. לצורך מתן התשובה לשאלות שלנו, הנה שני גרפים מפלטפורמת TradingView. שני הגרפים הינם גרפים של שעתיים (כל נר מייצג פעילות של שעתיים מסחר), ושניהם על תעודות הסל המייצגות את המדדים, ולא מדדי שוק ישירות.

נתחיל בתעודה QQQ, המייצגת את מדד נסדק-100, על מנת לקבל מושג על מה שקרה מתחתית:



ראשית, הדבר המדהים הראשון הוא העוצמה של החזרה מעלה, מהנקודה שבה החלה העלייה האחרונה. שימו לב שמאז 342, הנרות הכחולים (החיוביים) פשוט אדירים ברצף שלהם, באורך של חלק מהם, ובזווית העלייה שלהם. שנית, כמעט ולא הייתה התייחסות לאזורי ההתנגדות ההיסטוריים בדרך מעלה. 352, 362 נעברו ביעף. רק 372 נפרצה ונבדקה במהירות והמשיכו משם הלאה.

שלישית, שימו לב שלמרות המהות שמשדרת תנועת המחיר, תאוצת המומנטום קטנה מאז ההגעה ל-362, ורק עכשיו (ביום שישי האחרון) היא חוזרת לעלות. וזה סימן אדיר של חוזק. מסקנה ישירה מהגרף הזה? הירידה ל-342 הייתה שבירת שווא שמטרתה הייתה לסיים מהלך יורד כואב. שם חיכתה כמות אדירה של כסף שנכנסה, ונכנסת עדיין, בצורה מהירה ואסרטיבית כחלק ממה שהמשקיעים רואים עכשיו כהתחלתו של ראלי סוף השנה.

תאמרו: מה עם כל הצרות הכלכליות והגיאו-פוליטיות, והריביות הגבוהות? האיומים לעוד העלאה ביריבת, והתשואות המתחרות של האג"ח? כל זה נכון. אבל, העובדה היא פשוטה: השוק אומר את שלו, ואנו תמיד חייבים לכבד את גזר הדין של תנועת המחיר, לפני כל מחשבה או שיקול "הגיוני" אחר.

השאלה השנייה שהעליתי הייתה: האם אנו עדיין ב-mode של 7 המופלאות? או, שהשוק התרחב? הגרף הבא, המציג את היחס של ה-QQQ עם תעודת הסל על מדד Russell2000 (המניות הקטנות) בשם IWM, ייתן לנו את התשובה.



הייתה תקווה גדולה כאשר ראינו את ההתייצבות של היחס בין שתי הרמות שבין 0.465 ו-0.48, וזאת במשך הרבה זמן. אבל, המהלך האחרון הפך את העניין לברור וסגור לחלוטין: אין שינוי! המהלך האחרון עדיין מובל על ידי המניות הגדולות, החזקות, הטכנולוגיות, ובעיקר על ידי 7-10 שדחפו את רוב התקומה מאז אוקטובר 2022.

למה זה כך? ובעצם, מדוע שזה ישתנה? הזכרתי כבר את המכשלות של הכלכלה האמיתית, ואין ספק שהן משפיעות יותר על החברות הקטנות מאשר על החברות הבינלאומיות הטכנולוגיות הגדולות. חוץ מזה, למה שיחליפו עכשיו המשקיעים את מה שעבד כל כך טוב במשהו אחר? משהו שנמצא בקשיים ובפשיטות רגל? אני בטוח, שמתישהו, גם המניות הקטנות יגיעו לאזורי הערך שלהן, ואז נראה עניין בהן. זה פשוט עדיין לא קרה. המון הצלחה לכולם.

x