חרף ההבטחה של נתניהו: אין ודאות להארכת כהונתו של נגיד בנק ישראל

בניגוד להבטחות של ראש הממשלה כי כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה, המשך כהונתו של נגיד בנק ישראל פרופ` אמיר ירון מוטל בספק כפי שנשמע מדיון בוועדת החוקה של הכנסת. חברי פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה בפנייה לגנץ:"עצור לאלתר את ההתנהלות השערורייתית של הממשלה בכל הנוגע לכלכלת ישראל"

 

 
נגיד בנק ישראל פרופ` אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראלנגיד בנק ישראל פרופ` אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/11/2023

בניגוד להבטחות של ראש הממשלה נתניהו, כי כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה, בדיון בנושא המשך מינויי הבכירים בוועדת החוקה של הכנסת שהתקיים ביום חמישי האחרון, לא נידון המשך כהונתו של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. 

נזכיר כי ההבטחה של ראש הממשלה לכך שכהונתם של המינויים הבכירים תיארך באופן אוטומטי עד לתום המלחמה, היא זו שתרמה לכניסתו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לממשלת החירום הלאומית.

עם זאת, כפי שנראה בדיון המצולם של וועדת החוקה של הכנסת אשר עסק בנושא המשך כהונתם של הבכירים, יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן משיב למשתתפים בדיון בעניין המשך כהונתו של הנגיד: "אז אני רואה שזה לא חל על הנגיד בעצם, הנגיד לא יוארך". 

הדיון בוועדת החוקה של הכנסת. יום חמישי ה- 16.11.23 (החל מדקה: 1:56 בסרטון)

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "כהונתו של הנגיד ירון מסתיימת ב-23 בדצמבר 2023 בתום 5 שנים. בהתאם לחוק, אפשר למנות את הנגיד לתקופת כהונה נוספת אחת של 5 שנים  על פי  המלצת הממשלה לנשיא המדינה".

פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה: "גנץ חייב לוודא שכהונת נגיד בנק ישראל שפוקעת בחודש הבא, תוארך בחמש שנים נוספות"

חברי פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה, בפנייה לראשי הקואליציה ולחבר הקבינט, ח״כ בני גנץ, מפצירים בו לעצור לאלתר את ההתנהלות השערורייתית של הממשלה בכל הנוגע לכלכלת ישראל, ולוודא שהממשלה תקבל החלטות מקצועיות ואחראיות. אחרת נגיע בקרוב לשוקת שבורה, והנזק שיגרם לכלכלת ישראל יהיה לא ׳רק׳ כבד אלא בלתי הפיך. 

לדברי פורום הכלכלנים: "ח״כ בני גנץ, חבר הקבינט, חייב לוודא שכהונת נגיד בנק ישראל שפוקעת בחודש הבא, תוארך בחמש שנים נוספות. המחדל הכלכלי בפתח והכרחי להיערך אליו עם אנשי המקצוע הטובים ביותר".

"ח״כ בני גנץ צריך לוודא שכהונת  נגיד בנק ישראל, שהוא המבוגר האחראי בניהול כלכלת ישראל, תוארך לכהונה מלאה. מינוי כזה יבטיח יציבות והמשכיות, ויסייע לשיקום הכלכלה ואמון המשקיעים. זה איננו הזמן לפוליטיקה קטנה ומשחקי אגו. זה הזמן לחשוב על טובתה של מדינת ישראל ועתידה כמדינה מתקדמת.

בין חברי פורום הכלכלנים למען הדמקורטיה:

פרופ׳ איתי אטר, מוביל פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה, הפקולטה לניהול באוניברסיטת ת״א, עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה. 

יאיר אבידן, לשעבר המפקח על הבנקים.

פרופ' ליאו ליידרמן, אונ' תל אביב, הכלכלן הראשי של בנק ישראל.

פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, אוניברסיטה עברית, לשעבר ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל.

פרופ' אורלי שדה, האוניברסיטה העברית.

פרופ' יוסי שפיגל, אוניברסיטת תל אביב, נשיא האגודה הישראלית לכלכלה.

פרופ' צביקה אקשטיין, ראש מכון אהרן, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל.

רוני חזקיהו, לשעבר המפקח על הבנקים והחשב הכללי.

פורום העסקים קורא לראש הממשלה להודיע לאלתר על הארכת כהונתו של הנגיד

פורום העסקים, שמורכב מכמאתיים ראשי החברות מהגדולות במשק המהוות את הרוב המכריע של הכלכלה הישראלית, ושמורכב מאנשים מכל גווני הקשת הפוליטית, מגיב לעניין וקורא לראש הממשלה ולשרי הממשלה להודיע לאלתר על הארכת כהונתו של נגיד בנק ישראל, פרופ אמיר ירון לקדנציה נוספת בת חמש שנים. 

"הכלכלה הישראלית מצויה במצב מאתגר מאוד עוד מלפני המלחמה. מלחמת חרבות ברזל מציבה אתגר עצום לכלכלה, לעסקים בישראל ולמשקי הבית. דירוג האשראי של מדינת ישראל הועבר כבר לאופק שלילי על ידי כל סוכנויות הדירוג הבינלאומיות. בשבועות הראשונים של הלחימה השקל נחלש בצורה דרמטית, דבר שגם השפיע על האינפלציה. למול איומים אלו פעל הנגיד בפרואקטיביות, מקצועיות ונחישות. ירידת שער הדולר בשבועיים האחרונים הינה אחת התוצאות של פעילותו. 

"אנו, שעושים לילות כימים כדי להמשיך את פעילות המשק גם בימים קשים אלו, קוראים לראש הממשלה וחברי הממשלה - קבלו לאלתר החלטה על קדנציה נוספת של הנגיד. הימנעות מהחלטה זו תביא לפגיעה מיידית במשק ולתוצאות קשות, שישפיעו מיידית על כולנו - עסקים ומשקי בית.  האחריות המלאה לתוצאות הקשות הללו שיורגשו היטב אצל כל אזרח בישראל תהיה של כל אחד מכם". כך נמסר מפורום העסקים.

לדברי אודי אלוני, מנכ"ל פאנדר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא המנהיג הכושל ביותר, ביטחונית, בהיסטוריה של מדינת ישראל. הוא עוד עלול להיות המנהיג הכושל ביותר גם בתחום הכלכלי. אי הארכת כהונת הנגיד בעת הזו יחריף את המשבר הכלכלי שישראל נמצאת בו ועלול לקרב מחדל כלכלי נוראי."

להערכת כלכלני פאנדר הלחץ הציבורי יעשה את שלו וכהונת הנגיד תוארך לפחות עד סוף המלחמה שלאחריה סיכוי סביר לבחירות. 

x