קרן נאמנות במוקד || קסם אקטיב אירופה || קרן מנוהלת מיוחדת למבט על היבשת העתיקה

הרכב תיקה המיוחד היה המאפיין המיוחד לרצון המעקב אחרי הקרן הזו

 

 

 
Dreamstime ImagesDreamstime Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/11/2023

הפעם, אני מביא לכם קרן גיאוגרפית. קרן מנוהלת העוסקת במניות באירופה. נתחיל בשאלה כללית: האם יש היגיון בגיוון גיאוגרפי בכלל? ובמיוחד, כאשר מדובר בחלק המפותח של העולם כמו אירופה? הרי קיימת ההנחה שישנה קורלציה די הדוקה בין וול-סטריט ואותם שווקים מפותחים.

עקרונית, נכון שהכיווניות קורלטיבית, אבל ישנם שני גורמי יסוד המקנים לגיוון הזה ערך מסוים: מכיוון שאין כאן גידור מטבעי, שינוי היורו מול הדולר, כחלק מהיחסים בין הכלכלות, פעילות הבנקים המרכזיים השונים, המקרו והאינפלציה, וכו... כל אלו נותנים בסיס ערכי לאותו גיוון גיאוגרפי, וזאת כאשר אנו נחשוב שיש ליורו יתרון מגמתי.

בנוסף, מכיוון שיש כאן ניהול אקטיבי, אנו מקבלים את שיקול הדעת של המנהלים לגבי מדדים, ומניות אירופאיות בודדות, מתוך הנמצא בחלק הזה של שוקי ההון הגלובליים. ואחרי שאמרנו זאת, אם נחפש היטב בעולם קרנות הנאמנות הישראלי המנוהל, וננסה למצוא קרנות מנייתיות אירופיות, ההיצע לא יהיה גדול.

בינתיים, מצאתי בודדות, כאשר לקרן המוצגת כאן יש שוני ביחס לאחרות: היא החליטה לעשות זאת על ידי הרבה מאוד חשיפה למדדים, וקרנות סל, והרבה פחות על ידי מניות בודדות. יתר על כן, ובניגוד לאחרות, אין הטיה כלפי גרמניה דווקא, אלא מבט מעניין על צרפת. ראו חלק מהרכב התיק, מעודכן ל-31-08-2023:



כמו שניתן לראות, כ-89% מהקרן אינם במניות בודדות, ויש 23.36% באג"ח מדינתי צרפתי. אנו נראה שיש לחשיפות האלו השלכה על ביצועי הקרן אבל ייחודה, בהרכב תיקה, מכניס אותה לכדאיות מעקב. זאת, במידה ונרצה לתת לתיק שלנו משקל קצת יותר מאוזן בין גרמניה וצרפת. עכשיו, שאירופה מתמודדת עם בעיות כלכליות קשות, ייתכן שדווקא מבט כולל, מדדי, ומפוזר יותר ביבשת, עדיף.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית קסם, והיא מאוד וותיקה, עם תאריך הקמה בסוף 2004. אבל, היא שינתה מדיניות השקעה בסוף 2018, וזה מקצר בהרבה את ההיסטוריה שלה למבחן השוואתי. עדיין, לענייננו, זה מספיק טוב, וסוף 2018 מספיק רחוק מכדי שנטיל על הקרן כתם בגלל אותו שינוי במדיניות ההשקעה. בכל הקרנות הגיאוגרפיות, ההון המנוהל קטן יחסית, ובמיוחד כאשר הן לא עוסקות בארה"ב. לכן, לא נתפלא שיש כאן רק 11 מיליוני שקלים, הממקמים אותה במקום ה-8 מבין 15 הקרנות שבקטגוריה שלה.

גם בחזית דמי הניהול אין הרבה הפתעות: 1.40% יכול להיחשב גבוה, אבל, זה די רגיל, כאשר מדובר בקרן מנייתית. דמי הניהול האלו ממקמים אותה במקום ה-5 מבין ה-15 (מהזולה ליקרה). סטיית התקן, כסמן של תנודתיות, גם הוא על הצד הגבוה, עם 1.76%. אבל, שוב, מדובר בקרן מנייתית, וזה מובן. התשואה השנתית של 19.22% קצת מפצה על אותה תנודתיות שציבור המשקיעים הישראלי שונא כל כך.

לבסוף, נאמר על החשיפות: ה-98.22% מניות אינו מפתיע כלל, אבל, ה-8.94% אג"ח, ברמת דירוג AAA, קצת כן. למה כל כך הרבה? במיוחד לאור העובדה שעניין הצורך בנזילות מופחת, כאשר בתיק יש כל כך הרבה רכיבים כמו חוזים על מדדים, וקרנות סל.

ביצועי הקרן



הגרף השנתי של הקרן מראה את מה שקרה באירופה מאז סוף 2022. עלייה די דרמטית, ודשדוש אופקי ממושך ורחב. כל הקרנות האירופיות מראות צורה קורלטיבית כזו, אבל, יש בהחלט נואנסים על פי הרכבי התיקים, ובמיוחד, כאשר מחזיקים חוזים על מדדים, וקרנות סל, במקום במניות בודדות. נתחיל בהשוואה בין הקרן של קסם, והמדד הכללי, סטוקס 600, ומדד המניות הגרמני DAX, המיוצגים על ידי קרנות מחקות מפסגות וממגדל. הטווחים הם של שלוש שנים, ושנה:




עכשיו, נראה השוואה בין הקרן שלפניכם, וקרנות דומות לה, דהיינו מנוהלות על אירופה. קרנות מסיגמא, פסגות, וטרגט. גם לשלוש שנים, ושנה:



בסה"כ, אנו רואים שהקרן אינה המובילה, אבל, גם אינה העוקבת האחרונה. יש לציין, שהקרן של פסגות מראה כאן ביצועי יתר. כנראה בגלל שתיקה מורכב כולו ממניות בודדות מוצלחות למדי. אבל, השאלה היא: האם זה רצוי, כאשר יש מגמות יורדות? לעיתים חשיפה מדדית, ופיזור בין גרמניה וצרפת, מהווה גידור לא רע. בכל אופן, כמו תמיד, יש לקחת בחשבון שפיזור בין קרנות, בנושא ספציפי, תמיד עדיף על פני התרכזות באחת.

גיוסים ופדיונות



תצוגת הגיוסים אינה חיובית כל כך. לא רק לאחרונה, אלא בכלל. יש תחושה של התפרצויות די אקראיות, ולא של רצף של החלטה השקעתית מגמתית. אינני יודע אם זו תכונה הנובעת ממאפייני הקרן, הסקטור, או החזית הגיאוגרפית. אבל, אין ספק שהזירה הזו אינה נמצאת בחזית תשומת הלב של הציבור. גם לא עבור אלו הרוצים לגוון. יש תחושה של הבלחות, על פי ידיעות פתאומיות. מנהלי הקרן, וכל מי שעוסק בחזית האירופית, חייבים לעניין יותר את המשקיעים לאפשרויות הקיימות ביבשת העתיקה.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5104948
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/302

המון הצלחה לכולם!

 
x