וול סטריט פותחת את השבוע בעליות – AI חוזר לקדמת הבמה

מיקרוסופט מזנקת 2.4% על רקע סיפור העסקתו של סם אלטמן – ניתוח המהלך (הגאוני) של העסקת אלטמן במיקרוסופט והמשמעות של זה מבחינת חברות הביג-טק, ועולם ה-AI

 

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/11/2023

וול סטריט פותחת שבוע רביעי ברציפות, אחרי שלושה שבועות שבהם השוק עלה. בעצם כשמסתכלים על גורמי הסיכון, הרי שיותר ויותר אינדיקציות מגיעות לכך שהכלכלה מצד אחד מתקררת, מאידך, נתוני התעסוקה אמנם מתקררים, אבל לא מצביעים על מיתון, מה שאומר שהגורמים הם שהפד יפסיק את העלאות הריבית, כך שהסיכון הזה, שהיה אחראי למהלך הירידות בין ה-18-27 באוקטובר ירד מהשולחן.

נכון לעכשיו נראה שהשפל שנוצר ב-27/10 אכן סימן את סיום מהלך הירידות, מאז, ה-S&P500 עלה מעל 10%. הנאסד"ק עלה מאז מעל 14%, כשהמניות המכונות MAG-7 (Magnificent 7) מובילות שוב את מהלכי העליות.

הפעם נראה אבל שעוד מניות משתתפות בחגיגה כשמניות מדד הראסל 2000 עלה כמעט 11% מאז ה-27 באוקטובר, ומדד ה-S&P500 במשקל שווה עלה גם כן כמעט 10%. כלומר הפעם חברות נוספות משתתפות במהלך העליות.

מיקרוסופט מנצחת וזוכה בקופה
סם אלטמן
 היזם והמנכ"ל של Open AI הודיע בתחילת הסופ"ש על עזיבת חברת Open AI. עזיבת החברה, מגיעה לאור סכסוך בין סם אלטמן לדירקטוריון החברה. לאחר הודעת אלטמן, בוצעו נסיונות לשכנע את אלטמן לחזור ל-Open AI, אולם אלטמן הציב דרישה לרה-ארגון בחברה, דרישה שלא התקבלה אצל דירקטוריון החברה.

מה שהפתיע הוא שדי בקרוב להודעת אלטמן על עזיבת החברה, הודיעה חברת מיקרוסופט, כי אלטמן יחד עם היזם הנוסף של חברת Open AI, יצטרפו כשכירים לחברה, וינהלו את פעילות ה-AI של חברת מיקרוסופט.
סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, אמר שמיקרוסופט עדיין מחויבת לחברת Open AI, אולם די ברור שהחברה ללא שני היזמים שלה, זה לא אותו דבר. עכשיו, אם הייתי אדם חשדן, הייתי אומר שנאדלה רקח את כל הסיפור הזה יחד עם אלטמן, גרר אותו לעזיבת Open AI, כדי להתחבר למיקרוסופט. זה אם אני אדם חשדן...

הסיפור כאן הוא בהחלט סיפור ענק, לא ברור בכלל איך זה אפשרי שאלטמן יכול לעבור להקים פעילות מחרה במיקרוסופט, בעלת המניות המרכזית של החברה. די ברור האינטרס של מיקרוסופט, ושל אלטמן, אבל יש כאן לא מעט דברים שלא מסתדרים מבחינת Open AI, והעזיבה של אלטמן. 

נציין עוד כי 500 מתוך 700 עובדי Open AI הביעו רצון לעזוב את החברה, לטובת מיקרוסופט. אם אני אדם חשדן, בעצם מיקרוסופט עשתה כאן תרגיל גאוני. היא בעצם קנתה את ה'מח' של Open AI, בלי לשלם על כל הגוף המיותר. היא בעצם לא רכשה את החברה, אלא פשוט השקיעה בה, עד שהחברה הגיעה לבשלות ואז פשוט לקחה לחברה את ה'מח' שלה, וזאת מבלי לקנות את החברה כולה, מבלי לשלם לבעלי המניות הקיימים, ובמחיר של כמה משכורות, גבוהות אמנם, אבל לא קרובות בכלל למה שמיקרוסופט היתה משלמת אם היתה רוכשת שליטה מלאה ב-Open AI. זה אם אני אדם חשדן...

גוגל הפסידה במשחק הפוקר
גוגל נמצאת בתחרות קשה עם מיקרוסופט על ההובלה של תחום ה-AI, והנה עכשיו, השם החם של התחום עבר למיקרוסופט. גוגל אולי נרדמה בשמירה, היא היתה יכולה לבצע מהלך משל עצמה, אבל לא ביצעה אותו. טעות קשה מצידה.

רק נזכיר שבדוחות רבעון 3, מיקרוסופט זינקה מעל 3%, וגוגל ירדה מעל 3%, לאור העובדה שנתח השוק בפעילות ה-AI גדל, לעומת זה של גוגל שירד. אם יש שחקן שנמצא קצת בנחיתות (קצת, לא הרבה) זו גוגל, ואם יש חברה שהיתה צריכה להתאמץ כדי להביא אליה את אלטמן, זו גוגל. לא קרה, אאוץ'.

עוד דבר ששווה להזכיר הוא שסאטיה נאדלה אמר בעבר שמיקרוסופט לעולם לא תצליח לנצח את מנוע החיפוש של גוגל, כלומר לא תצליח לייצר מנוע ששואלים אותו שאלה, והוא מפיק 10 לינקים כחולים כתשובה. לכן מיקרוסופט עם ChatGPT, ששולב בתוך Bing, עוקפת את גוגל, על ידי כך שהיא מפיקה את התשובה שהמחפש מבקש, ולא שולחת אותו לרשימה של לינקים כחולים, כדי שימצא את התשובה בעצמו.

כלומר, לא רק שגוגל הגיעה טיפה מאוחר (טיפה מאוחר, יכול להיות בעל משמעות רבה מבחינת שווי, ונתח שוק) למשחק ה-AI, לא רק ש-ChatGPT נכון להיום מהווה איום על הפרה החולבת העיקרית של גוגל – מנוע החיפוש של החברה, אלא שבהזדמנות היחידה אולי שהיתה לה לגנוב את היהלום שבכתר, היא לא עשתה את המהלך הנועז.

מניות גוגל אמנם עולות היום, אבל רק 0.8%, ביחס למיקרוסופט שעולה פי-3. 

x