רונאלדו מרוויח ביום כמו 40 אלף עזתים - כלכלת עזה במספרים

7 מספרים על כלכלת עזה של לפני ה-7 באוקטובר. התמונות שמגיעות בחודש האחרון מעזה מראות הרס וחורבן חסרי תקדים. מול התמונות הללו אפילו הכלכלה המקרטעת שאפיינה את עזה לפני המלחמה נראית כמו משהו שאפשר להתגעגע אליו. ואיך קשור לכאן כריסטיאנו רונאלדו?

 

 

 
Photo Rrodrickbeiler Dreamstime.comPhoto Rrodrickbeiler Dreamstime.com
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/11/2023

2.2 מיליון איש

מספר התושבים ברצועת עזה בתחילת 2023 עמד על כ-2.2 מיליון – כך לפי נתוני הלשכה הפלסטינית לסטטיסטיקה. בעזה קיימת ילודה גבוהה ושיעור הגידול של האוכלוסיה עומד על כ-2% בשנה. 

שטח הרצועה שאורכה כ-40 קילומטר מתפרש על פני 365 קמ"ר. צפיפות האוכלוסייה ברצועה היא מהגבוהות בעולם: כ-5,154 איש לקמ"ר. 80% מהאוכלוסייה תלויים בסיוע הומניטארי לפי הערכות של האו"ם. חלק ניכר מהסיוע מתקבל באמצעות קצבאות מזון. 

61% מהצעירים מובטלים

שיעור האבטלה הכולל בעזה עמד ערב 7 באוקטובר על כ-45.4%. זאת לעומת שיעור אבטלה של 13.1% בגדה המערבית. אבל בקרב הצעירים ברצועה מצב התעסוקה חמור במיוחד: 61.1% מהצעירים (בגילאים 15-29) היו מובטלים בסוף 2022. מעל 40% מהאוכלוסייה בעזה הינה מתחת לגיל 15. בני 60 ומעלה מהווים פחות מ-5% מהאוכלוסייה. 

1500 דולר בשנה

זהו התמ"ג השנתי לנפש ברצועת עזה. לשם השוואה, התמ"ג לנפש של הפלסטינים הגרים בשטחי הגדה המערבית מגיע לכ-5,500 דולר לנפש – פי שלושה. הפער הגדול בין עזה לבין הגדה תפח בעיקר מאז 2007, כאשר ארגון החמאס השתלט בכוח על השלטון וגירש מהרצועה את נציגי הרשות הפלסטינית. 

75% מועסקים בענף השירותים 

כלכלת עזה מבוססת באופן מובהק על שירותים. 75% מהמועסקים בה עובדים בשירותים שונים. 3% עובדים בחקלאות, ו-21% בתעשייה.

חלק ניכר מענף התעשיה העזתי נשען על אזור התעשיה שליד מחסום ארז. כרגע לא ברור האם ומתי יחזרו המפעלים באזור זה לעבוד, ומי בעצם יפעיל אותם.  

במדינות מתפתחות שיעור המועסקים בחקלאות הוא לרוב גבוה הרבה יותר. אבל בעזה אין הרבה שטחי גידול, ובנוסף, יש לחקלאים קושי לשווק את תוצרתם אל מחוץ לרצועה. השוק הישראלי הוא שוק היצוא העיקרי עבור החקלאים של עזה. 

הסיבה לשיעור הגבוה של המועסקים בענף השירותים – שיעור שדומה למדינות מפותחות – נובע מריבוי ארגוני הסיוע שפועלים ברצועה. כמעט כל בתי החולים למשל ממומנים על ידי מדינות זרות ואפילו מכונים: "בית החולים הקטארי", "האינדונזי". ארגוני הסיוע מעסיקים עובדים מקומיים בחלוקת מזון, תרופות, הוראה, ושירותי דת. 

מה מגדלים בעזה? בעיקר ירקות כמו עגבניות, מלפפונים, תפוחי אדמה, זיתים, חצילים ודלועים. בנוסף מפיקים ברצועה חלב מפרות וכבשים. מפעלי התעשיה של עזה מייצרים טקסטיל, מזון ורהיטים. וכמובן, אמצעי לחימה מסוגים שונים בהיקף שאינו ידוע לארגונים הבינלאומיים שפועלים בעזה.

3,600 דייגים

דיג הוא אחד הענפים הכלכליים הוותיקים והמבוססים בעזה. עם זאת, על הדייגים חלות הגבלות שנאכפות על ידי חיל הים הישראלי. הסכמי אוסלו מ-93' קבעו כי דייגי עזה יורשו להרחיק עד 20 מייל ימי מהחוף, אך סעיף זה של ההחלטה אינו מיושם כבר שנים. אולי משום שעזה בראשות חמאס אינה מכירה בהסכמי אוסלו או בזכותה של ישראל להתקיים. מספר העובדים בענף הדיג ירד מכ-10,000 בשנת 2000 לכ-3,600 בתחילת שנת 2020.

13 אלף עובדים 

זהו מספר העובדים מעזה שהיה להם אישור עבודה בישראל ערב ה-7 באוקטובר. כך לפי סקר שערכו ד''ר חגי אטקס ופאק עדנאן מאבו דאבי. אטקס הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ומתמחה בקשרי הכלכלה בין ישראל, הרשות הפלסטינית ועזה. 

לפי הבדיקה של אטקס ועדנאן, העובדים העזתים בישראל הם בעלי משפחות ומבוגרים יחסית. גילם נע סביב 44 שנים. רק 17% מהם בעלי השכלה על תיכונית. קודם לכן רובם היו מובטלים. נתוני השכר שלהם – כ-6,400 שקל בחודש (250-300 שקל ביום) - מראים שהם משתכרים פי 6 ממה שהשתכרו בעזה. השכר הממוצע של עובד בעזה נע סביב 1,600 שקל בחודש – כ-12% מהשכר הממוצע בישראל.  

סגירת המעברים לישראל צפויה להימשך גם אחרי המלחמה. המשמעות היא אובדן הכנסות לרצועה של כ־3.5–4 מיליון שקל ביום. זה סכום שנראה משמעותי, אבל לא כזה שאי אפשר לדחוס בקלות לתוך כמה מזוודות שיעשו את דרכן לעזה מסעודיה, קטאר או איחוד האמירויות.

40 אלף איש = CR7

השכר יומי הממוצע לעזתי הוא 13 דולר ביום. פועל בגדה המערבית מרוויח כ-32 דולר ביום, ובישראל השכר הממוצע ליום הוא כ-82 דולר.

פלסטינים רבים מצאו לעצמם פרנסה בשנים האחרונות במדינות עתירות נפט וגז כמו סעודיה, קטאר ואיחוד האמירויות. 

העובד הזר בעל השכר הגבוה ביותר בעולם הערבי הוא הכדורגלן, כריסטיאנו רונאלדו. שכרו מוערך בכ-200 מיליון יורו לשנה, שהם כ-520 אלף דולר ביום. במילים אחרות – ביום עבודה אחד מרוויח רונאלדו כמו 40 אלף עזתים. שכרו השנתי של רונאלדו מייצג כ-7% מהתמ"ג השנתי של רצועת עזה שעומד על כ-2.8 מיליארד דולר.  

x