גפני נגד הנגיד: "בקדנציה שלו פוגעים בחלשים... הוא נגיד רע"; הבנקים יורדים. איך הגיב הנגיד ?

משה גפני פתח את ועדת הכספים של הכנסת הבוקר בביקורת חריפה נגד נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אשר לדבריו: "הולך עם הבנקים יד ביד" הנגיד בתגובה: "ראוי היה שיו"ר ועדת הכספים יהיה בקיא ביסודות הכלכלה"

 

 
צילום מסך מתוך הדיון הבוקר בוועדת הכספים של הכנסת / אתר הכנסתצילום מסך מתוך הדיון הבוקר בוועדת הכספים של הכנסת / אתר הכנסת
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/11/2023

הדיון בוועדת הכספים של הכנסת שעסק בנושאי הריבית בבנקים, נפתח הבוקר (שני) בביקורת חריפה שהעביר יו"ר הועדה גפני על נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. לדבריו של גפני, בתקופת כהונתו הנגיד פגע בציבור והארכת כהונתו היא החלטה רעה".

גפני פתח את הדברים בעניין תשובתו של סגן החשב הכללי גיל כהן, לנושא ערבות המדינה, והביע מורת רוח מכך שאין במכתבו של כהן התייחסות לריבית הגבוהה - נושא אשר לדברי גפני, הצריך התייחסות רצינית יותר.

גפני והמשיך והטיח ביקורת קשה על נגיד בנק ישראל, פרופ' ירון, בפני חברי הוועדה: "אני מבקש לומר עוד דבר, הריבית של הבנקים. אני אמרתי שאני אזמין לכאן את נגיד בנק ישראל כיוון שזה נושא שאנחנו דנים בו הרבה מאוד זמן, והוא לא משתנה לטובה. המציאות היא, שבן אדם מקבל מעט מאוד על הכסף שיש לו בבנק אבל צריך לשלם הון תועפות, גם על המשכנתאות וגם על האשראי".

"ביקשתי לדון כמה פעמים ורציתי שהוא (הנגיד) יבוא... ואני מבין שהממשלה הולכת למנות אותו לקדנציה נוספת. הקדנציה שלו מאופיינת בזה שפוגעים בחלשים. הוא לא נגיד טוב הוא נגיד רע והממשלה הולכת לקבל החלטה רעה", גפני המשיך ואמר, 
"התקופה שלו מאופיינת בזה שהבנקים מרוויחים הון תועפות. אין עיני צרה בהם, אבל מאיפה הכסף הזה של הבנקים? מהזוגות הצעירים שמשלמים הון תועפות על הריבית על המשכנתא".

עוד המשיך גפני בביקורת שלו כלפי הנגיד ואמר: "הבנקים מתעשרים כי יש נגיד בנק שלוקח אותם יד ביד, ואני אעשה את מה שצריך בעניין הזה".

תגובת בנק ישראל לדברי יו״ר ועדת הכספים: "יציבות מחירים היא תנאי לפעילות תקינה של המשק כולו. העלאות הריבית מנעו מהכלכלה הישראלית גלישה לאינפלציה גואה שפוגעת בראש ובראשונה בשכבות החלשות. בלעדיהן, האינפלציה היתה מכה שורשים עמוקים, ומשפחות רבות, לצד עסקים רבים, היו נפגעים עוד יותר ולאורך זמן. 
ראוי היה שיו"ר ועדת הכספים יראה את טובת המשק כולו, יהיה בקיא ביסודות הכלכלה וגם במה שקורה מחוץ לישראל - אז היה מגלה שפעולות הבנק המרכזי בישראל והנגיד, בהתמודדות עם האינפלציה, הקורונה והמלחמה, זוכות לתשבחות מצד כל גורמי המקצוע הבינלאומיים. וגם, חשוב לא פחות שהדיאלוג בין הכנסת והממשלה לבין מוסדות ציבוריים כמו בנק ישראל, יהיה מקצועי ומכבד, ולא יתאפיין בשיח רעיל ומפלג, שאינו הולם, ודאי בעת הזו״.

 

x