אתם תממנו את המלחמה - אחרים יקבלו תוספת - ביטול הטבות מס יזרימו לממשלה מיליארדי שקלים על חשבון הציבור

הפתרון של האוצר: הציבור יממן את הוצאות המלחמה והמפלגות החרדיות ימשיכו ליהנות מתקציבי ענק - בניגוד להבטחותיו של שר האוצר, רק מיליארד שקל מתוך 6 יוסטו מהכספים הקואליציוניים עבור צרכי המלחמה והמשק. המפלגות החרדיות יחגגו על תקציבי ענק מיותרים, ואת הגירעון? הציבור ישלם

 

 

 
שר האוצר בצלאל סמוטריץ` / צילום: מתוך סרטון מסיבת העיתונאים בפייסבוק משרד האוצרשר האוצר בצלאל סמוטריץ` / צילום: מתוך סרטון מסיבת העיתונאים בפייסבוק משרד האוצר
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/11/2023

המחדלים המקוממים שוברים שיאים בזמן מלחמה, לא פחות מאשר בשגרה, כשמדובר בממשלה הנוכחית, ובכל פעם שנדמה כי הביזיון שבר את רף השיאים המקסימלי, הוא מגיח שוב ומכה בנו בעורמה פעם נוספת.

הנה למשל, נושא הכספים הקואליציוניים שטרם חולקו, אשר רק לפני קצת יותר מחודש לקח עליהם שר האוצר סמוטריץ' את מלוא האחריות לכאורה, תוך שהוא מיישיר מבטו האמפתי למצלמה ומתחייב, קבל עם ועדה, כי הורה על עצירתם וניתובם למטרה אחת בלבד: צרכי המלחמה והמשק, שיקום הניצולים, העסקים, העצמאיים וכלל אזרחי ישראל.

"במסגרת זו נבחנים כלל התקציבים שטרם שולמו וחויבו וביניהם כמובן גם התקציבים הקואליציוניים לשנים 2023-2024, חלק מהתקציבים כבר הוסטו והיתר יוסטו בהתאם למיפוי ולצורך. כבר בשבוע שעבר הוריתי על עצירת התקציבים כולם וניתובם לדבר אחד בלבד: ניצחון ישראל בעורף ובחזית. אני מתכוון לפקח על כך ולטפל בכך באופן אישי". כך אמר שר האוצר, בצלאל סמוטריץ,' מבלי למצמץ. היום הוא כבר נשמע אחרת. 

תקציב המדינה ששר האוצר העביר אמש (שני) בממשלה כולל את כלל הכספים הקואליציוניים שהממשלה תכננה להעביר במקור, מלבד כמה תוספות שלא אושרו עוד קודם למלחמה. בתקציב שהועבר לאישור הממשלה אמש, רק מיליארד שקל מתוך 6 מיליארד, הוסטו מהכספים הקואליציוניים לטובת צרכי המלחמה והמשק.
 

כשהביזיון חוגג: המפלגות החרדיות חוגגות על הכספים הקואליציוניים 

שר האוצר, סמוטריץ', לא הסיט כל תוספת תקציב שיועדה לחינוך הדתי, פרט לתוספת זניחה של מלגות שכר לימוד בפנימיות הדתיות. המפלגות החרדיות שאינן מניחות דעתן ל"זוטות" מלחמה ושיקום יישובים, חוגגות על התקציב המקורי בשווי מיליארדי שקלים שיועד להם כבר מהתחלה, מלבד תקציבים שוליים שהממשלה לא הצליחה לאשר במקור, ללא קשר למלחמה. בחלק מהמקרים הם אפילו הצליחו להגדיל תקציבים באופן תמוה ובזוי. 

כך למשל, תקציב הישיבות יעמוד על שיא של כל הזמנים - 1.75 מיליארד שקל. חצי מיליארד שקל יותר מאשר בשנה שעברה. תקציב התרבות היהודית יעמוד על כ-150 מיליון שקל. הגדלת התקציבים לתנועות הנוער כוללת ארגוני נוער חרדים כגון נוער חב"ד, בנות בתיה וצבאות השם. בנוסף, הממשלה תצביע על חלוקת תקציבים למניעת שילוב בני ישיבה בתעסוקה, תקצוב מורשת הרב דרוקמן, וסבסוד תשלומי הורים בצהרונים חרדיים במוסדות הפטור שאינם כוללים לימודי ליבה.

סכומים נוספים בכספים הקואליציוניים שנשארו בידי המפלגות החרדיות, כוללים: 44 מיליון שקל עבור סיוע ייחודי לחינוך הממלכתי דתי, 9.7 מיליון שקל עבור מיזמים משותפים בחינוך הממלכתי דתי ומורשת הרב דרוקמן,  75 מיליון שקל לטובת תמרוץ וטיפוח בבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים, 46 מיליון שקל עבור מוסדות הפטור.  255 מיליון שקל עבור התעצמות וכוננות של יהודה ושומרון, 1.95 מיליון שקל עבור "בירור יהדות", 2.9 מיליון שקל עבור המרכז למורשת גנדי, 2.5 מיליון שקל עבור תחזוקת מנהרות הכותל, 1.5 מיליון שקל עבור "משפט עברי", 11.7, ועוד ועוד. 

הסעיף החשוב ביותר למפלגות החרדיות אשר יעגן את התקציב

תקציב תוספות השכר של 'אופק חדש' למורות החרדיות הוא הסעיף החשוב ביותר למפלגות החרדיות מבין הכספים הקואלציוניים כיוון שמדובר ב"עיגון נושא השכר", וכך זה עובד: החל מהשנה הבאה, הכיוון הוא להגדיל תקציב זה ל- 900 מיליון שקלים שיועברו בשכר למורות ולגננות, מתוך הבנה ברורה שבשכר שנקבע ושולם לא ניתן יהיה לגעת, לקצץ או להוריד. 

תקציב ענק של כ- 30 מיליארד שקל לטובת כל צורכי המלחמה - "הציבור ישלם"

תקציב המלחמה שהועבר לממשלה אמש על ידי שר האוצר, סמוטריץ', כולל תוספת של 17 מיליארד ש"ח להוצאות המלחמה הצבאיות ו-13.3 מיליארד ש"ח להוצאות המלחמה האזרחיות.

התקציב כולל  3.5 מיליארד ש"ח לתקצוב המפונים במלונות, כשני מיליארד שקלים תוספת למשרד לביטחון לאומי להקמת מאות כיתות כוננות בכל רחבי הארץ ולחמשן, וכן על מנת לחמש את המשטרה. עוד התקציב כולל  תוספת של כמיליארד שקלים למשרד הרווחה ולביטוח הלאומי לצורך ליווי המפונים והניצולים. למעלה ממיליארד שקלים תוספת מזומן למערכת הבריאות, כמעט שבע מאות אלף שקלים למשרד החינוך, כמעט מיליארד שקלים מענקים לרשויות המקומיות בצפון ובדרום על מנת שיוכלו לתת מענה לתושבים שלהם שפונו, לרשויות הקולטות בכל הארץ ולצורך היערכות ביטחונית חריגה בכל הארץ וביהודה ושומרון. כמו כן, מיליארד שקלים לשיקום יישובי העוטף במסגרת מנהלת תקומה, מהם שש מאות מיליון במזומן, עשרות מיליוני שקלים לחיזוק החקלאות, וכן מאות מיליונים מענקים לעידוד תעסוקה בענפי הבניה והחקלאות, מאות מיליונים לתמיכה בענפי התרבות והספורט בתקופת המלחמה, עשרות מיליוני שקלים להסברה ישראלית בעולם, לתמיכה בארגוני מגזר שלישי שנרתמו מהיום הראשון של המלחמה, מאות מיליוני שקלים להגדלת מאגרי החירום של מדינת ישראל, ועוד. 

סה"כ, למעלה מ- 30 מיליארד שקלים שלא ינותבו מהכספים הקואליציוניים, אבל לממשלה שלנו יש פתרונות יצירתיים.

ביטול הטבות מס יזרימו לממשלה מיליארדי שקלים על חשבון הציבור

ביטול הטבות מס היא אחת הדרכים הקלות ביותר להשית חיסכון של מיליארדי שקלים. לכן, אין זה מפתיע שבימים האחרונים ברקע המלחמה, פורסמו שמועות על כך שבאוצר שוקלים ביטול חלק מהטבות המס הקיימות היום, כגון: ביטול פטור ממס ירושה, ביטול פטור ממע"מ ברכישות מחו"ל, ואף פטור ממס רווחי הון בקרנות ההשתלמות. 

מיותר לציין, עד כמה ביטול הטבות המס הללו יעצימו את יוקר המחייה ויקשו על הקיום של כולנו, וכל זאת, על רקע הקשיים הקיימים במשק דווקא בזמן במלחמה. מן הראוי שהממשלה תתעשת ותבצע סדרי עדיפויות נכונים. לכל הפחות, תעמוד בהבטחות הלגיטימיות. 

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה. 

x