כמה כסף הוקצה ל"מניעת נשירה בישיבות"? חידון פוליטיקה קטנה: 20 שאלות לרגל המצב

מי מתקשה לישון בלילות מרוב מחשבות על עתידו הפוליטי? מי הציע "טרנספר מרצון" לתושבי עזה? ומי חבר הכנסת שכפה את עצמו על המיליארדר שנחת כאן השבוע כדי למרק את מצפונו אחרי שורה של התבטאויות אנטישמיות?

 

 

 
Photo Flynt Dreamstime.comPhoto Flynt Dreamstime.com
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/11/2023

 
בשבוע הראשון למלחמת 'חרבות ברזל' נשמעה לא פעם האמירה: "עכשיו נלחמים. תחקירים נעשה בסוף המלחמה. זה לא הזמן לפוליטיקה קטנה". האמנם? הנה 20 שאלות שמתמקדות (ברובן) באנשים שעשו בדיוק את זה – פוליטיקה קטנה ומכוערת תוך המשך הביזה של הקופה הציבורית. בין הפותרים נכונה יוגרל סוף שבוע מפנק בשכונת רימאל כולל כרטיס כניסה משפחתי לפארק השעשועים ומבוך המנהרות הצמודים אליו. 

1. מי צייץ בליל ה-28 באוקטובר את הציוץ הבא (שלאחריו התנצל אמנם, אבל רק אחרי שכולם קראו  ונבעתו): "בניגוד לטענות השקריות, בשום מצב ובשום שלב לא ניתנה התרעה לראש הממשלה נתניהו על כוונות מלחמה מצד החמאס. להיפך, כל גורמי הביטחון, כולל ראש אמ"ן וראש שב"כ, העריכו שחמאס מורתע ופניו להסדרה. זאת ההערכה שהוגשה פעם אחר פעם לראש הממשלה ולקבינט על ידי כל גורמי הביטחון וקהילת המודיעין, כולל עד פרוץ המלחמה".

2. אחד היועצים המשפטיים של משרד האוצר אמר כי הוא מתנגד להקמת צוות ניהול התקציב בעת מלחמה. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' הגיב על כך בביטוי אדנותי ומזלזל במיוחד. מהו הביטוי?

3. איזה שר הציע שהממשלה תפסיק לפרסם בעיתון "הארץ" במטרה לפגוע בו מכיוון שהוא מייצר "תעמולה בשירות האוייב"?

4. כיצד הגיב לכך מו"ל הארץ, עמוס שוקן?

5. מי היא חברת ועדת חוץ וביטחון שהתייחסה לעסקת החזרת מעל 50 חטופים ישראליים במילים אלו: "מדינת ישראל שוב נפלה לקונספציה – כל מי שפעל ופועל מתוך הקונספציה יצטרך לתת את הדין. בעסקת שליט שוחרר יחיא סינוואר. אנחנו אשמים בזה – לא למדנו שום דבר".

6. מי פנה בטון רגיש ואבהי אל נציגי המשפחות החטופים שהגיעו לדיון בכנסת על חוק עונש מוות למחבלים ולחש לעברם: "אין לכם מנדט על הכאב!" 

7. מי השר שכפה את עצמו בתום הדיון על אחד מבני המשפחות וחיבק אותו בניגוד לרצונו?   

8. איזה שר ביקש לשלול את אזרחותו הישראלית של המגן השוודי של מכבי חיפה, דניאל סונדגרן (אף שהוא עדיין לא מחזיק בכזו) וכן הציע לבטל את אשרת העבודה של שחקנים זרים נוספים אשר נמנעו מהחזקת שלט להחזרת החטופים. השר המדובר כתב בבקשה שהגיש לשר הפנים: "אין מנוס משלילת אזרחותו. לא ייתכן שאדם שזכה זה לא מכבר באזרחות ישראלית, יתמוך בעקיפין בארגון טרור רצחני"?

9. איזו שרה גורשה בבושת פנים מביקור אבלים אצל חברי קיבוץ בארי? 

10. ממשלה של איזו מדינה שמצויה במלחמה העבירה השבוע תקציב מעודכן לשנת 2023 שכלל בתוכו כספים קואליציוניים בהיקף של 4.8 מיליון שקל? (רמז – לא אוקראינה).

11. מתקציב מקורי של 48.8 מיליון שקל עבור "חיזוק התרבות היהודית" – כמה אחוזים קוצצו בתקציב המעודכן בעקבות המלחמה?

א. 80% ב. 50% ג. 30% ד. 0%  

12. כמה כסף הוקצה בתקציב המעודכן ל"מניעת נשירה בישיבות"? א. אין סעיף כזה ב. חצי מיליון שקל ג. מיליון שקל. ד. 27 מיליון שקל

13. כמה כסף הוקצה ל"תוכניות ויוזמות חינוכיות ייחודיות לעיר ירושלים שבמקור עמד על 34 מיליון שקל?   א. לא הוקצה כל סכום. השרים הסכימו להעבירו לתקציב 2024 ב. כמחצית מהסכום. ג. הסכום נותר כפי שהוא. ד. 63 מיליון שקל.

14. כן או לא? האם אכן הוקצו 15.6 מיליון שקל עבור "תוכנית להעצמת הסולידריות עם מדינת ישראל, הזהות היהודית והעלאת מודעות להתבוללות"? 

15. מיהו ה"טרול" בתמונה?

16. מיהו חבר הכנסת מהליכוד שהצטלם השבוע עם אילון מאסק וניצל את ההזדמנות כדי לתהות מדוע נחסם מרשת טוויטר (כיום X) שבבעלותו? בזמן הצילום יועצו של מאסק לחש לו משהו שגרם לו לעזוב את המקום. לפי דיווח בחדשות כאן, היועץ אמר למאסק כי זה הוא חבר הכנסת שקרא "לשרוף את עזה" (ולכן גם נחסם בטוויטר). חשבונו של חבר הכנסת שב לפעול, והציוץ הראשון בו הוא התמונה שצולמה עם מאסק. חבר הכנסת אף הוסיף את הכיתוב באנגלית "פגישת פיוס ללא מסכה" (משחק מילים על שמו של מאסק). 

17. באלו תפקידים ציבוריים מחזיק האיש שאמר את הדברים הבאים: 

"פינוי של העזתים צריך להיות לכיוון מערב. לשים שם ספינות ולהעלות אותם. לשלוח אותם למדינות שרוצות לקלוט אותם. אנחנו הטיפשים היחידים בעולם שמוכנים להחזיק אותם עדיין. לא צריך לחשוב על היום שאחרי בצורה כזו. אני מוכן לשים אותם על ספינות, שיצאו. טרנספר מרצון. זו לא בושה להגיד את זה. היו כאלה לפניי כמו גנדי, שצדקו ואמרו טרנספר מרצון. זה לטובתם".

"טרנספר מרצון לתושבי רצועת עזה כולל יהודה ושומרון. כל מי שמסית, שרוצה לשרוף את המדינה, להעיף אותו מכאן. אנחנו לא צריכים להיות הבייביסיטר של האנשים הנתעבים בעולם. המקום הכי רע בידיים של ישראל ואנחנו הבייביסיטר שלהם. אנחנו נותנים לתינוקות של ישראל לישון מאה מטר ליד רוצחים תאבי דם שרוצים לרצוח אותם. צריך להעיף אותם מכאן, אנחנו לא צריכים להיות המדינה החבולה של העולם שנמצאת בשכנות עם האנשים הנתעבים בעולם. למה אנחנו צריכים להיות הבייביסיטר של העולם? כל כך רוצים אותם? אז קחו אותם. שים אותם בצלופן עם סרט ירוק של חמאס. קחו אותם. תהנו".

18. מיהו הח"כ שמונה ליו"ר ועדת המשנה מטעם ועדת חוץ וביטחון לענייני יהודה ושומרון, ומהי דרגתו הצבאית? 

19. שער השקל עומד היום (28 בנובמבר) על 3.70 שקל לדולר. ב-6 באוקטובר הוא עמד על 3.86 שקל לדולר. והשאלה בתמצית – WTF?

20. בין מי למי התנהל השבוע הדו שיח הבא? 

פלוני: "אני מבין שהממשלה מתכוונת למנות אותו לקדנציה נוספת. הקדנציה שלו מאופיינת בזה שפוגעים בחלשים. הריבית עולה כל הזמן. העול על הציבור נורא ואיום הוא לא (תפקיד) טוב, הוא (תפקיד) רע".

אלמוני בתגובה: "יציבות מחירים היא תנאי לפעילות תקינה של המשק כולו. העלאות הריבית מנעו מהכלכלה הישראלית גלישה לאינפלציה גואה שפוגעת בראש ובראשונה בשכבות החלשות. בלעדיהן, האינפלציה היתה מכה שורשים עמוקים, ומשפחות רבות, לצד עסקים רבים, היו נפגעים עוד יותר ולאורך זמן. ראוי היה ש(תפקיד) יראה את טובת המשק כולו, יהיה בקיא ביסודות הכלכלה וגם במה שקורה מחוץ לישראל. אז היה מגלה שפעולות הבנק המרכזי בישראל ו(תפקיד), בהתמודדות עם האינפלציה, הקורונה והמלחמה, זוכות לתשבחות מצד כל גורמי המקצוע הבינלאומיים".
 
 
x