מהפך דרמטי בשוק השכירות ירידות מחירים מורגשות בכל הארץ

המלחמה שינתה את המגמה בשוק השכירות והמחירים יורדים

 

 

 
Photo Apartments Qiming Yao Dreamstime.comPhoto Apartments Qiming Yao Dreamstime.com
 

מוטי קפלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/11/2023

רק לפני חודשים ספורים הכותרות היו 'שוק השכירות רותח' עם עליית מחירים תלולה במחירי הדירות להשכרה, באופן גורף כמעט בכל הארץ. מפרוץ המלחמה מדובר במגמה הפוכה מתמשכת, מחירי השכירות יורדים ב-10%-15% ובמקרים מסויימים גם ב-20% ויותר, והשוכרים לא מגיעים.

נגמרו ה'אודישנים' לשוכרים

מתווכים באזור תל אביב מודים כי ההיצע גדל באופן דרמטי, אבל זו תופעה כלל ארצית. "הדירות נשארות ריקות גם במשך חודשיים, במיוחד אם בעלי הדירות לא מתפשרים ולא מפנימים את המצב החדש. מי שחי בעבר בתקופת ביקושי השיא של לפני המלחמה, ולא מבין שהמצב היום שונה לחלוטין, יתקשה מאוד להשכיר את הדירה". 

המצב בו משכירי הדירות היו עושים 'אודישן' לשוכרים פוטנציאלים שהיו מתחננים לשכור את הדירה, התהפך וכיום השוכרים הם בעלי הכוח במו"מ. המחיר והתנאים הרבה יותר נוחים לטובת השוכרים. בדיקה שערכה חברת WeCheck, מראה כי היצע הדירות הפנויות להשכרה בישראל זינק בכ־24%, מכ־16 אלף דירות פנויות באוקטובר 2022, לכ־20 אלף באוקטובר 2023. לפי WeCheck, מאז פרוץ המלחמה מספר הדירות הפנויות באשקלון זינק ב־100%, באשדוד ב־94%, בת"א ב־93%, בירושלים ב־47%, ובחיפה בכ־50%.

מה גרם למהפך בשוק השכירות?

שוק השכירות חווה זינוק במחירים מתחילת 23', אולם כעת יש כמה סיבות מבחינת בעלי הדירות, שמהווה הזדמנות עבור השוכרים. 

ראשית, רבים מהצעירים חזרו לגור עם ההורים, או מחפשים דירות גדולות עם שותפים ומנצלים את ירידת המחירים, חלקם אף גויס למילואים כך שכיום פחות מוטרד מהשכרת דירה בטווח המיידי. בנוסף, 130 א' המפונים שעזבו דירות בחופזה ולא יודעים מה מצפה להם בעתיד מוסיפים לאווירת חוסר הוודאות בדרום וצפון הארץ.

מי שחשבו להשתדרג לדירה גדולה יותר, דוחים את החלטת המעבר, ומסתפקים בדירה הנוכחית עד שהמצב הביטחוני יתבהר. איך אמר לי מתווך ותיק ממרכז הארץ "יש אווירה של אפוקליפסה, אנשים שיכולים עוצרים הכל ודוחים החלטות מעבר מגורים לזמן אחר".

יש לא מעט בעלי דירות שהחליטו לקחת פסק זמן ולהתגורר בחו"ל עד להתבהרות המצב הבטחוני ודירתם ריקה בזמן הזה, והם משכירים את הדירה בזמן זה.

גורם נוסף הוא עניין הממ"דים בדירות שהפך להיות שיקול מרכזי לרבים מהשוכרים. דירות ללא ממ"ד יושכרו במחיר נמוך משמעותית, ויישארו על המדף ללא שוכרים תקופה ארוכה יותר. 

הירידה במחירי הדירות מורגשת כמעט בכל אזורי הארץ, אך באזור המרכז בגוש דן, בחולון, ראשון לציון, וכמובן בתל אביב זה בולט במיוחד.

"המתווכים רודפים אחרי"

בדקנו עם מחפשי דירות להשכרה באזור ת"א, שבהחלט מאשרים את המגמה הברורה של ירידת מחירים דרסטית באזור ת"א והסביבה. הסיפור של רינה יכול להמחיש את מצב שוק השכירות שהתהפך ונותן יתרון משמעותי לשוכרים כיום. רינה, בת 48 מתגוררת בעבר הירקון, מחפשת דירה באותו אזור עקב פרוייקט תמ"א שמתבצע בבניין בו היא מתגוררת כיום. "לפני המלחמה כבר הרגשתי בירידה קלה של מחירים, חיפשתי דירות ברשתות ובאתרים השונים, ואם פעם דירות 4 ח' באזור שאני מחפשת עלו בסביבות 11-12 א' שקלים, המחיר כיום נמוך בלפחות 20% ועוד גמיש. במשך השבועיים האחרונים אני מסתובבת עם מתווכים, בבניינים חדשים יחסית, המתווכים די 'רודפים' אחרי, מה שמאוד מעניין וניראה לי חריג בהשוואה לעבר. מה גם שהדירות ריקות ולא מאוכלסות בשוכרים, מה שמוכיח כי קשה להשכיר דירה באזור".

הדירות ריקות, ללא שוכרים

לידור, סטודנט בן 27 מת"א: "אני כמו הרבה חבר'ה שאני מכיר ולומדים בתל אביב, מחפש דירה במרכז ת"א כבר תקופה ארוכה. אבל עכשיו אני מוצא הרבה יותר הזדמנויות. המחיר ירד באופן משמעותי להערכתי ב-15% לפחות מהמחירים הקודמים, במקרים מסוימים אפילו יותר. בעלי הדירות מוכנים להוריד במחיר ולהתגמש. מאוד מורגש שבעלי הדירות מחזרים אחרינו ולא להיפך כפי שהיה בתחילת השנה וממש עד למלחמה. זה בהחלט מקל על מציאת דירה עכשיו ואני מקווה שאצליח בקרוב, ראיתי 2 דירות שמצאו חן בעיני באזור נחמד במרכז ת"א, ואני צריך להחליט באיזה דירה לבחור".

סער, 25 סטודנט מת"א: "האמת שחשבתי לשכור דירת שותפים כי הייתי בטוח שלא תהיה לי אפשרות לשכור לבד דירה במחירים של ת"א, אבל הופתעתי לראות במהלך חיפוש דירה בחודשיים האחרונים ובמיוחד החודש, שהמחירים ירדו באופן משמעותי, ויש לי אפשרות לשכור דירה קטנה לבד. דירות 2-3 חדרים, שלפני המלחמה לא היה סיכוי למצוא בפחות מ-6,500- 7,500 שקלים, אפשר למצוא היום ב-4,800 שקלים ואפילו פחות. כשביקרתי בדירות להתרשמות ראיתי לא מעט דירות שהיו ריקות משוכרים, מחזה שלא היה אפשר למצוא קודם כשכל דירה שיצאה לשוק היתה מושכרת כשהשוכרים הקודמים בדירה, אני אופטימי שאמצא דירה בקרוב".

אדווה, 23 סטודנטית: חשבתי שייקח לי המון זמן למצוא דירה אחרי שעזבתי דירת שותפים, להפתעתי מצאתי תוך שבועיים דירה במחיר שפוי בתל אביב".

מחירי דירות להשכרה בתל אביב

נציג כאן מחירי דירות להשכרה לדוגמא בתל אביב, כולל המחיר הקודם של הדירות. הנתונים מגיעים מאתר יד-2 ומאתר מדלן.

דירת 3 ח' חדשה מקבלן, רח' שתולים, ק' 18, 79 מ"ר, מחיר קודם 10,700 שקלים מחיר כיום 7,500 שקלים, ירידה של כ-30%.

דירת 3 ח' ברוטשילד בבניין בוטיק חדש, מעלית, ק' 2, 80 מ"ר, מחיר קודם 9,000 שקלים, מחיר כיום 7,790 שקלים.

דירה יוקרתית 4 ח' בלב ת"א רוטשילד, מעלית, ק' 2, 130 מ"ר, מחיר קודם 10,900 שקלים מחיר כיום 8,800 שקלים.

דירת 4 ח' בדיזנגוף (יתכן תמ"א בעתיד), ק' 1, 85 מ"ר, מרפסת גדולה, 6,000 שקלים.

דירת 3 ח' ביהושוע בן נון, קומת קרקע, חצר גדולה, 70 מ"ר, 6,000 שקלים.

דירת 2 ח' בז'בוטינסקי, ק"ק, 44 מ"ר, בבניין מטופח, מחיר קודם 5,200 שקלים, כיום 4,500 שקלים.

דירת 2 ח' בקרית שלום רח' השופר, קומת קרקע, מרפסת, 60 מ"ר, 4,500 שקלים.


x