תתכוננו: בקרוב תחויבו בעמלת ייעוץ השקעות בבנקים

בנק ישראל מבקש להפריד את עלות הייעוץ שכיום מגולמת בעמלת שמירת ניירות ערך

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/01/2024

דמי ניהול ההשקעות הם אחד ממקורות ההכנסה הגדולים של הבנקים בישראל, במציאות שבה כ־95% מהמשקיעים הישראליים מנהלים את תיקי ההשקעות שלהם בבנק. 

דמי ניהול תיקי ההשקעות שגובים כיום הבנקים מלקוחותיהם עומדים על כאחוז מהתיק ועשויים להגיע לסכומים יקרים מאוד בעלויות מסחר בני"ע ועם זאת, הם כוללים מרכיבים שונים שאינם תמיד ברורים ושקופים לציבור, בין היתר, שירות של ייעוץ השקעות אשר ניתן לכאורה כשירות חינמי, אולם ההערכה היא שהוא מייקר את דמי הניהול משמעותית. 

כעת בנק ישראל מבקש לשנות זאת, להגביר את השקיפות בדמי הניהול ולהוזילם באופן משמעותי. לפיכך, הוציא בנק ישראל ביום חמישי האחרון, טיוטה לוועדת בנק לקוח שתאפשר לבנקים לגבות מלקוחותיהם עמלת ייעוץ השקעות נפרדת מדמי הניהול הכלליים. 

הרציונל הוא כי באופן זה, דמי הניהול בבנקים יופחתו במידה ניכרת, כאשר עמלת הייעוץ תופרד מדמי הניהול ותהיה שקופה לציבור. לקוחות שאינם משתמשים בשירות ייעוץ השקעות לא ישלמו עמלה זו כמובן. 

השינויים העיקריים בגביית דמי הניהול בבנקים

על פי הטיוטה שהוציא בנק ישראל, שנמצאת בשלב התייעצויות, יערכו מספר שינויים בדמי הניהול בבנקים. 

דמי ניהול פיקדון ניירות ערך

עמלה בסכום קבוע תיגבה מכל תיקי ההשקעות ללא קשר להיקף התיק.

מנגנון העמלה יגבה כסכום שקלי. 

דמי פיקדון ני"ע ישראליים יגבו על פי שתי המדרגות הבאות: מדרגה ראשונה לפי שווי פיקדון ני"ע עד גובה של 100 אלף, ומדרגה שניה לפי שווי פיקדון מעל 100 אלף שקל. סכום העמלה שיוגדר במדרגה הראשונה לא יעלה על סכום העמלה שיוגדר במדרגה שמעליה. 

העמלה תגבה בתחילת החודש עבור החודש שקדם לו, ולא כעמלה רבעונית כפי הנהוג כיום.

עמלת שירות ייעוץ השקעות 

עמלת שירותי ייעוץ השקעות תיגבה רק מלקוחות שהשתמשו בשירות זה, ותתומחר כאחוז מהיקף התיק.

העמלה עבור שירות ייעוץ השקעות תיגבה בתחילת השירות בגין שנה מלאה, ותחושב לפי שיעור משווי תיק ההשקעות לתחילת השנה. 

 

מבנק ישראל נמסר בתגובה: ״כפי שפורסם, הפיקוח על הבנק מבצע תהליכי חשיבה על אופן גביית העמלות במערכת הבנקאית, לרבות בנושא זה. תהליך הבחינה כולל גם תהליכי היוועצות מקצועית מול הגורמים הרלוונטיים בשוק. בתום התהליך וככל ששינוי במנגנון העמלות יבוצע, יפרסם זאת בנק ישראל לציבור בצורה מסודרת".
 

x