בעקבות מזג האוויר הסוער: כך נשמור על בטיחות העובדים

 

 

 
Image by Mariakray from PixabayImage by Mariakray from Pixabay
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/02/2024

חשיפה לחומרים מסוכנים ומזהמים, סכנות נשימתיות, סכנת התחשמלות, נפילה מגובה ועוד. אלו הם חלק מהסכנות הצפויות לצוותי החירום, הניקוי והשיקום בעת טיפול בנזקי שיטפון קטלני בישראל. המרכז המטרואולוגי מתריע מפני מזג אוויר סוער ורוחות חזקות כבר בימים הקרובים. המוסד לבטיחות ולגיהות מציג: ככה נשמור על עובדי החירום בזמן שיטפונות

בשנים האחרונות מתרבים מקרי השיטפונות וההצפות בישראל כתוצאה מעלייה בתכיפות אירועי הגשם החריגים, בעקבות משבר האקלים. המרכז המטרואולוגי מתריע מפני מזג אוויר סוער ורוחות חזקות בימים הקרובים: בצפון, במרכז הארץ, בים התיכון, בצפון הנגב ובהר הנגב. בנוסף יצאה התראה מוקדמת על הצפות במישור החוף הצפוני ובמישור החוף המרכזי והדרומי. לאור הדיווחים, המוסד לבטיחות ולגיהות מציג: ככה נשמור על עובדי החירום בזמן שיטפונות.

שינויי האקלים משפיעים על ההיערכות לסיכונים כתוצאה מאירוע סביבתי, עלינו להיערך בכל רגע לניהול הסיכונים מיד עם התחלת האירוע  הפתאומי, תוך כדי ובסיומו עד להחזרה לשגרה. אירוע פתאומי תמיד יפתיע אותנו ועל כן אנו נדרשים להיערך ולהיות מוכנים לפעולת מזעור הנזקים ומזעור חשיפת צוותי החילוץ והסיוע לשמירה על בטיחותם ובריאותם התעסוקתית. על מקומות העבודה השונים להיערך בהתאם לסוג העבודה, התהליכים והתנאים המשתנים של מזג האוויר. 

המוסד לבטיחות מציג: כך מקומות העבודה ייערכו לקראת השיטפון הבא

הכנת מקום העבודה לקראת שיטפונות ומזג אוויר סוער

יש לבדוק את אטימות הגגות ולנקות אותם מחפצים המונחים עליהם, עלים וענפי הנוגעים בהם וכד'.

כמו כן יש לחזק לוחות גג רופפים.

יש לנקות את המרזבים ולוודא שהמים זורמים בהם בקלות.

יש לבדוק ענפי עצים יבשים (במיוחד בעצי אקליפטוס).

יש לחזק מבני מתכת ועץ כגון פרגולות וסוככים.

יש להימנע ככל האפשר מביצוע עבודה בגובה.

יש לנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי למנוע נפילה של חפצים. יש לעגן היטב כל חפץ או מיתקן שהרוח עלולה להזיזו או להעיף אותו.

אין להפעיל עגורני צריח, להרכיב או לפרק אותם בתנאי רוח חזקה.

שמירה על עובדי החירום והשיקום בזמן שיטפונות ומזג אוויר סוער.

ברגע שהסכנה העיקרית חולפת, צוותי הניקוי והשיקום נכנסים לפעולה לטיפול באתר. בעת שיטפון צוותי הניקוי והשיקום עלולים להיחשף לסכנות נשימתיות הנגרמות מהשתחררות והצטברות של חומרים וגזים רעילים בחללים פתוחים או מוקפים. בכדי להתמודד עם הסיכונים הללו, על הרשות ועל המנהלים במקומות העבודה לבצע הערכת סיכונים ולנהל אותם, בכדי למזער את הפגיעה בעובדים, בסובבים, ברכוש ובתשתיות. 

על מנהל האירוע לוודא שכל העובדים משתמשים בציוד מגן אישי, באמצעי הגנה הנדרשים למזעור הפגיעה כמו חשיפה לקווי חשמל חיים בעת שיטפון, היפגעות משימוש ותפעול לקוי ולא מקצועי של גנרטורים ניידים, מסורים וסולמות. 

חשוב לוודא שאזורי העבודה מוארים, סימון דרכי תנועה ומעבר, מכשולים ובורות. ניהול סיכונים מתמיד במשך כל זמן העבודה יאפשר לבצע את העבודה בבטיחות ויאפשר הגנה על חיי צוותי השיקום בזמן השיטפונות. 

לאור ההערכה כי תחול החמרה באירועי מזג אוויר קיצוניים, ישנה חשיבות מכרעת לשמור על היערכות בשגרה של צוותי החירום. זה כולל תרגול ואימון הצוותים, עדכון נהלים והנחיות, אחזקת ציוד העבודה והחילוץ ושמירה על כשירותו שתאפשר התמודדות מהירה עם אירוע מפתיע והשתלטות עליו בזמן הקצר ביותר, תוך מזעור הנזק ומספר הנפגעים.

ד״ר מיקי וינקלר, מנכ״ל המוסד לבטיחות וגיהות, צילום: באדיבות המוסד לבטיחות ולגיהות


ד"ר מיקי וינקלר, מנכ"ל המוס"ל סיכם: " מזג האויר והסביבה בישראל כמו בעולם משתנים ומידרדרים כתוצאה מהשפעות שינויי האקלים, לשינויים אלו יהיו השלכות על חיינו ועל בטיחות ובריאות העובדים. צוותי ההתערבות, החירום והניקיון המטפלים במפגיעים ובנזקים והחזרה לשגרה נכנסים לפעולה והם נמצאים בסכנה בריאותית חמורה. על מנת למזער את הפגיעות, על מנהלים במקומות העבודה לבצע ניהול סיכונים ולפעול למזער את הסיכונים. מדריכי המוס"ל עומדים לרשותכם, יסייעו לכל הפונים, יחנכו את המנהלים לזהות את הסיכונים ובדרכים למזעורם, לשם שמירה על חיי אדם ודאגה לבטיחות בעבודה ולבריאות העובדים גם בעונת החורף הקרובה".

x