מודיס Moody`s - למה מודיס הורידה את הדירוג של ישראל ?

Moody`s הורידה את דירוג האשראי של ישראל - מה שאמרה בדוח היה חשוב מהדירוג עצמו. דירוג האשראי ירד מ-1A ל-2A אופק הדירוג היא שלילית, כלומר תיתכן הורדת דירוג נוספת בהמשך. חוששת מחזרה למחלוקות הפוליטיות וממלחמה בצפון.

 

 
איור: FUNDERאיור: FUNDER
 

משה מימון, עורך אתר FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/02/2024

תקציר ההודעה של Moody's

הנימוק העיקרי להורדת דירוג האשראי של ישראל הוא הערכת Moody's לגבי השלכות הסכסוך הצבאי המתמשך עם חמאס, על השלכותיו הרחבות, שמעלות באופן מהותי סיכון לישראל ומחלישי את המוסדות השונים, המחוקקים ועוצמתה הפיסקאלית. של ישראל, בעתיד הנראה לעין.

העובדה שהלחימה מתקיימת ללא כיוון לסיום, לרבות בהיעדר תוכנית ארוכת טווח שתשקם ובסופו של דבר תחזק את הביטחון לישראל. הדבר מטיל נטל על תקציב המדינה ועשוי לשנות את מגמת צמצום החוב הלאומי של ישראל.

Moody's ציינו את החוזקות בטווח הארוך של הכלכלה הישראלית. כלכלה מגוונת, הכנסה גבוהה ועמידות. אפקטיביות גבוהה מאוד של מדיניות מוניטארית, ומצב נזילות וגישה גבוהה לשווקים, של הממשלה.

התחזית השלילית משקפת את תפיסת Moody's  לפיה יש סיכון גבוה שהסכסוך יתגבר או יתפשט לצפון ישראל, וישפיע באופן קשה יותר על הכלכלה והתקציב של ישראל. בתרחיש הבסיס, Moody's צופה הכפלה של הוצאות הבטחון מהרמה שהייתה ב-2022, והמשך גידול ההוצאה בכל אחת מהשנים הקרובות.

סוכנות הדירוג מציינת כי גם אם תוסכם תוכנית  בסופו של דבר, עדיין רמת אי הוודאות בכל הקשור להיבטים הביטחוניים בישראל תישאר גבוהה בטווח הבינוני-ארוך.

Moody's מביעים חשש מחוסר שקט וטלטלה פוליטית פנימית יחד עם קיטוב מוגבר, ברגע שהממשלה הנוכחית, והקבינט הקיים יפוזר.

Moody's ציינה כי תייצב את התחזית הכלכלית אם יהיו ראיות לכך שהממשלה מסוגלת לגבש מדיניות התומכת בהתאוששות כלכלית, תוך החזרת הביטחון והתמודדויות עם מגוון סדרי עדיפויות מדיניים. במידה והמצב בצפון יסלים, Moody's תוריד את הדירוג, נכון לעכשיו ב-Moody's מציינים כי זהו התרחיש הסביר.

Moody's סיפקו לקובעי המדיניות לא מעט קווים מנחים

הודעת הדירוג מציינת בין השורות כמה תובנות שניתן להשתמש בהם כקווים מנחים להמשך.

  1. המדיניות המוניטארית של בנק ישראל. אין זה סוד, שבנק ישראל מנהל מדיניות מוניטארית מוצלחת, ושעד כה היה כמעט הגוף היחיד שסיפק ביטחון ויציבות לשווקים הפיננסיים. Moody's מציינים לחיוב את המדיניות של בנק ישראל, ואין ספק כי מתן כהונה נוספת לנגיד הייתה החלטה טובה, גם אם נעשתה באופן עקום.
  2. חוסר השקט הפוליטי. Moody's מודעים לעובדה שישראל נכנסה למלחמה משוסעת לגמרי, ומביעים חשש שמא אחרי שממשלת האחדות תתפרק, תיקלע המדינה לחוסר שקט, שיפגע ביציבות הפוליטית בישראל ואף חמור מכך, יביא לשיתוק המוסדות ואולי יפגע בכלכלת ישראל.
  3. מדיניות פיסקאלית. Moody's מספקים לממשלה קווים ומנחים ואומרים, אם תיקחו את המשבר הנורא הזה ותשתמשו בו כדי לחולל רפורמות שיסייעו בתחום הפיסקאלי, זה ישפיע לחיוב. כלומר ימנע הורדת דירוג נוספת.

לסיכום, שווה מאוד, שקובעי המדיניות יקראו את עיקרי הדוח הקצר, מספר בודד של עמודים, יסתכלו מעבר למילים, ולאופק, ויבצעו את הדרוש כדי למנוע הורדת דירוג נוספת למשק הישראלי.

x