לאומי: למרות התנודתיות המגמה במחירי הנפט ממשיכה

מחיר הנפט צפוי להיות תנודתי לנוכח האירועים הביטחוניים במזרח התיכון

 

 

 
Image by Mohamed Aly from PixabayImage by Mohamed Aly from Pixabay
 

ד״ר גיל מיכאל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/02/2024

התפתחות מחיר הנפט

בשבוע החולף מחירי הנפט התאפיינו במגמת עלייה, שנמשכה לאורך כל השבוע. בתחילת השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-78 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-72 דולרים לחבית מסוג WTI. בסוף השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-82 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-77 דולרים לחבית מסוג WTI.


מספר גורמים שונים הובילו לעליית מחירי הנפט בשבוע החולף. הדולר נחלש במעט, לאחר התחזקות משמעותית מאז פורסמו דוחות התעסוקה בארה"ב והחלטת הריבית שם, התפתחות אשר תומכת בעליית מחירי הנפט (יתר הגורמים קבועים). בנוסף, האיומים במזרח התיכון תומכים בקיומה של פרמיית סיכון גבוהה מן הרגיל הגלומה במחירי הנפט; זאת, לאחר שבשבוע החולף צבא ארצות הברית ביצע תקיפות בשטחי עיראק, אשר הינה יצרנית נפט גדולה. מנגד, נראה שהירידה בפעילות הכלכלית בגרמניה קיזזה את העלייה במחירי הנפט, לאחר שנתוני חודש דצמבר 2023 דיווחו על התכווצות של 1.6%, המהווה ירידה חודשית זו הפעם השביעית ברציפות; התכווצות זו הייתה בדגש על ענפים עתירי אנרגיה. 

הביקוש וההיצע הגלובליים

מלאי הנפט המסחרי של ארה"ב עלה בשבוע שהסתיים ב-2 לפברואר 2024 בכ-5.5 מיליון חביות נפט, והוא הגיע לרמה של כ-427.4 מיליון חביות. מלאי הנפט הגולמי המסחרי בארה"ב, עדיין מצוי כ-4% מתחת לממוצע של חמש השנים האחרונות לתקופה זו של השנה. תשומות בתי הזיקוק של נפט בארה"ב, עמדו בממוצע על כ-14.8 מיליון חביות ליום במהלך השבוע שהסתיים ב-2 בפברואר 2024, כשמונת אלפים חביות בלבד ליום פחות מהממוצע של השבוע הקודם. בתי הזיקוק פעלו ב-82.4% מיכולת ההפעלה שלהם. הירידה בשיעורי הנצילות נבעה מהקושי של בתי הזיקוק להחזיר את הפעילות המלאה, שנפגעה כתוצאה ממזג האוויר הקר במהלך התקופה האחרונה, בעיקר באזור חוף המפרץ.


יבוא הנפט הגולמי של ארה"ב עלה בכ-1.3 מיליון חביות, ועמד בממוצע על כ-6.9 מיליון חביות ליום, נכון לשבוע שהסתיים ב-2 לפברואר 2024. לשם השוואה, במהלך ארבעת השבועות האחרונים, יבוא הנפט הגולמי עמד בממוצע על כ-6.4 מיליון חביות ליום, 5.9% פחות מהתקופה המקבילה בשנה הקודמת. במקביל, היצוא של נפט גולמי ירד לרמה של כ-3.6 מיליון חביות ליום, שינוי שלילי של כ-298 אלפי חביות ליום מהשבוע שקדם. כך, היבוא נטו של נפט גולמי של ארה"ב עלה בכ-1.6 מיליון חביות ליום.

יבוא הבנזין לארצות הברית עלה ב-33.7% בשבוע שהסתיים ב-2 לפברואר 2024. נראה כי אחת הסיבות המרכזיות להרחבת היבוא נטו בשבוע האחרון היא ההודעה על הקפאת הפעילות בבית הזיקוק של BP בוויטינג אינדיאנה, אשר נחשב לאחד מבתי הזיקוק הגדולים במערב התיכון של ארצות הברית. ההכרזה על הפסקת הפעילות למשך שלושה שבועות נבעה מהצורך לטפל בתקלות החשמל שהתרחשו במפעל, בעקבות הפסקת חשמל כללית ב-1 לפברואר. בית הזיקוק הנ"ל, בעל יכולת עיבוד של כ-435 אלף חביות נפט ליום, ומשמש כשחקן מכריע באספקת מוצרי הנפט באזור. הפסקת הפעילות מגדילה את הביקוש המקומי ולכן ייצוא הבנזין ירד בשבוע החולף, והופנה לצריכה מקומית.

סך מוצרי הנפט שסופקו בארבעת השבועות האחרונים עמד בממוצע על כ-19.9 מיליון חביות ליום, ירידה של 0.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במהלך ארבעת השבועות האחרונים אספקת הבנזין הייתה בממוצע כ-8.3 מיליון חביות ליום, אשר מעט מתחת לממוצע עבור התקופה המקבילה אשתקד. כמות הדלק הסילוני שסופקה ירדה ב-0.4% בהשוואה לתקופה המקבילה של ארבעת השבועות אשתקד. 


תחזית ה-EIA, לטווח הקצר, צופה שהפקת הנפט הגולמי בארה"ב תעמוד בממוצע על כ-13.3 מיליון חביות ליום במהלך חודש פברואר. לטענת ה-EIA, הפקת הנפט הממוצעת בארה"ב, במהלך דצמבר 2023, הגיעה לשיא של כ-13.3 מיליון חביות נפט ליום. אך בניגוד לירידה בהפקת הנפט בחודש ינואר, שעמדה על 12.6 מיליון חביות ליום בממוצע, כתוצאה מסופת החורף, הצפי הוא לעלייה בהמשך חודש פברואר, חזרה אל 13.3 מיליון חביות ליום, ולאחר מכן ירידה מתונה עד לאמצע שנת 2024. בנוסף, קיים צפי לחזרה לשיא הפקת הנפט עד לחודש פברואר 2025. מכאן, שהיציבות היחסית בייצור הנפט בארה"ב, ברמה גבוהה יחסית, אך לא מעבר לכך, יחד עם הקיצוצים בתפוקת הנפט על ידי ארגון OPEC, יכולים לתמוך בעלייה, אך מתונה, של מחירי הנפט בטווח הקצר.

על פי דיווח של ה-IEA, הודו עדיין רחוקה משיא הביקוש שלה לנפט. סוכנות האנרגיה מעריכה שהודו תהיה המניע המוביל לצמיחה בצריכת הנפט עד לשנת 2030. כיום, הודו הינה יבואנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, וההתרחבות המהירה, בנוסף לצמיחה המואצת בעשור האחרון, צפויה להגדיל את הביקוש לנפט בכ-1.2 מיליון חביות ליום. על פי הערכות, הגידול בביקוש ההודי לנפט יהווה יותר משליש מהצמיחה הגלובלית עד לשנת 2030.

לא היו שינויים במדיניות של ארגון OPEC בשבוע החולף. מדיניות הארגון היא שמירה על הקיצוצים בייצור, עליהם הוחלט בנובמבר 2023. מדיניות הקיצוצים תבחן שוב בחודש מרץ הקרוב, אך נראה כי ארגון OPEC לא יוותר על הקיצוצים בתפוקה בטווח הקרוב, זאת במטרה לשמר ככל הניתן את מחירי הנפט. מנגד, יכול להיווצר מצב שחלק מהמדינות החברות בארגון, וביניהן רוסיה, יפעלו בניגוד להחלטות המתקבלות. המצב התקציבי הלחוץ של רוסיה, גם על רקע הוצאות המלחמה באוקראינה, יכול ליצור קושי לשתף פעולה עם החלטות OPEC+ לאורך זמן.

עדיין קיים אי שקט במזרח התיכון וישנן ציפיות להסלמת המצב במזרח התיכון. אלו הגיעו על רקע התקיפות של צבא ארה"ב, אי ההסכמה להפסקת אש על פי המתווה המוצע ועוד. אירועים אלו הובילו לעלייה בפרמיית הסיכון הגלומה במחירי הנפט. בנוסף, הסיכונים המתרחבים במזרח התיכון לא פוסחים על הים האדום, וכתוצאה מכך אוניות רבות בחרו במסלולי שייט אחרים, המאריכים את מסלולי ההפלגה ויכולים ליצור עיכובים במסירת משלוחי הנפט. 


הביקושים בכלכלה הסינית מתרחבים, האצת הפעילות בסין במהלך חודש ינואר נובעת מהתאוששות בייצור, ובמיוחד בענף הבניה. שיעורי הניצולת של בתי הזיקוק בסין עלו בחודש ינואר, אך עדיין מצויים מתחת לרמה הממוצעת טרום מגפת הקורונה. אך בניגוד לכלכלה הסינית הצומחת, חודש דצמבר 2023 סימן את החודש השביעי ברציפות של ירידה בתפוקת התעשייה הגרמנית. במהלך חודש דצמבר נרשמה ירידה של 1.6% בייצור התעשייתי, נמוכה בהרבה מהצפוי. עיקר הירידה בפעילות התעשייתית נבעה כתוצאה מירידה בתעשיות עתירות אנרגיה, זאת למרות הירידה במחיר הגז הטבעי (פירוט בהמשך). 

המגבלות על רוסיה מתהדקות; ארצות הברית מקשיחה את הסנקציות כנגד סוחרים וחברות ספנות המעבירות את הנפט הרוסי. על פי דיווח של בלומברג, מספר האוניות היווניות אשר העמיסו את הנפט הרוסי ירד מלמעלה מ-40 אוניות בחודש מרץ אל 8 אוניות בלבד במהלך חודש ינואר. הסנקציות האמריקאיות מקשות על רוסיה, שמתמקדת כעת בשווקים בסין ובהודו, ומתמודדת עם מסלולי שילוח ארוכים יותר.

יצוא הנפט באירן עמד על פחות מ-500 אלף חביות ליום בממוצע מהלך שנת 2020. אך בעקבות התרופפות אכיפת הסנקציות, שהוטלו על ידי דונלד טראמפ, יצוא הנפט האיראני הגיע לכמעט 1.5 מיליון חביות ליום. על פי הערכות של ה-EIA, ההכנסות של אירן מנפט עומדות על כ-62 מיליארד דולר, דבר שיכול לאפשר את התבססות כוחה הגלובלי. על אותו רקע, קיים החשש שאירן תחסום את מייצרי הורמוז, המהווים את הגישה היחידה בין המפרץ הפרסי לבין הים הערבי. מהלך קיצוני כזה יכול לסכן 21 מיליון חביות נפט בים, יותר מחמישית מהצריכה העולמית, אשר יוביל לעליית מחירי הנפט אל מעבר ל-100 דולר לחבית. כאמור, מהלך זה אינו בעל הסתברות גבוהה למימוש, אך במצב שבו אכיפת הסנקציות תחזור, כתוצאה מהבחירות בארה"ב, והאפשרות לשינוי בממשל, אירן תנסה להפעיל לחץ על מדינות אחרות על מנת לקבל את תמיכתם הבינלאומית.

גורמים רבים הפריעו להתאוששות מגזר האנרגיה של ונצואלה, במיוחד ניהול ממשלתי לקוי, סנקציות בינלאומיות והמשבר הכלכלי הגדול של המדינה. כתוצאה מאלה, נוצר מחסור בהשקעות ותחזוקה במגזרי האנרגיה, אשר הוביל להרעה בתשתיות. כתוצאה מכך ייצור האנרגיה הכולל של ונצואלה ירד בממוצע שנתי של 8.2% מ-2011 עד לשנת 2021.  בשנת 2005 ארצות הברית הטילה סנקציות על ונצואלה, אך בשנת 2022 שיחררה נתח גדול מאלה, וכתוצאה מכך יצוא הנפט הגולמי במדינה התחדש. 

עתודות הנפט הגולמי של ונצואלה הן מהגדולות בעולם, רוב העתודות הן נפט כבד (Heavy Oil), הנחוצות לארה"ב. על מנת להפיק נפט גולמי כבד דרושה מומחיות טכנית ברמה גבוהה, אשר קיימת אצל חברות הנפט הבינלאומיות, אך מעורבותן בפעילות של וונצואלה הוגבלה על ידי סנקציות בינלאומיות, שלא שוחררו במלואן עד כה. למרות כל האתגרים, ונצואלה רשמה עלייה בייצור הנפט בשנתיים האחרונות, זאת לנוכח סיוע ממדינות כמו איראן, סין ורוסיה.

משק הגז הטבעי 


מחירי הגז הטבעי בארה"ב ירדו בשבוע האחרון, ככל הנראה בעקבות חורף חם מהצפוי, שמפחית את הביקוש לחימום. זו הפעם הראשונה מזה כמעט 11 חודשים, שמחירי הגז הטבעי בארה"ב יורדים אל מתחת ל-2 דולרים ל-MMBtu. לירידת המחירים, תרמו גם הידיעות שפורסמו בשבוע שעבר, על השבתה צפויה באחד משלושת מתקני הנזלת הגז ב-FREEPORT, שלחופי מפרץ מקסיקו, מה שיפחית ככל הנראה את יצוא הגז וישאיר היצע רב יותר בשוק המקומי. עד כה, החל מחודש ינואר, כל אחד משלושת מתקני הנזלת הגז הושבת מסיבות שונות לפחות חמש פעמים. על פי דיווחי החברה, מדובר באירוע האחרון בסדרת תקלות לאחר השבתה של שמונה חודשים, אשר נבעה כתוצאה משריפה ופיצוץ במפעל. ההשבתה הנוכחית, צפויה להקטין זמנית את יצוא הגז של ארה"ב ולהגדיל את ההיצע לשוק המקומי. כך, נכון ליום 09/02/2024, מחיר הגז הטבעי (Henry Hub) ירד לכ-1.9 דולר ל-MMBtu , זאת לעומת מחירים של 2.7-3.0 דולרים מוקדם יותר בחודש ינואר. הצריכה הכוללת של גז טבעי בארה"ב עלתה ב-1.4% בשבוע המסתיים ב-07/02/2024, ביחס לקודמו. צריכת הגז במגזרי המגורים והמסחר עלתה ב-4.9% בשבוע שהסתיים ב-07/02/2024, ביחס לשבוע שקדם, שבו הירידה בצריכת המגורים הייתה כ-33%.  

נכון לשבוע שהסתיים ב-07/02/2024, המשיכות נטו במלאי הגז הטבעי עמדו על 75 Bcf, נתון אשר נמוך מהממוצע החמש שנתי, שעומד על 193  Bcf לאותו שבוע. מלאי הגז הטבעי הסתכם ב-2,584  Bcf שהם 11% יותר מהממוצע של חמש השנים האחרונות, ו-8% יותר מאשר השבוע המקביל אשתקד. 


באירופה, מחיר הגז הטבעי, TTF, היה תנודתי תוך כדי מגמת ירידה לכ-26.8 אירו למגה-וואט/שעה בסוף השבוע החולף. נראה כי הירידה נבעה מצפי לשינויים במזג האוויר החורפי והקר, אשר הוביל לירידת הביקוש לחימום. מנגד, מגמת ירידת מלאי הגז במדינות נבחרות באירופה ממשיכה. באיטליה מלאי הגז ירד אל מתחת לכ-62% ובגרמניה ירד גם לכ-73% מסך האחסון הכולל. 

מחירי הגז הטבעי בארה"ב צפויים להישאר נמוכים יחסית, זאת עקב היצע מקומי רב ומדיניות הממשל האמריקאי בנושא מתקני ייצוא חדשים. לפי חוזי הפרוורד, מחיר Henry Hub  יהיה סביב 3 דולרים ל-MMBtu לקראת סוף שנת 2024. גם מחירי הגז הטבעי באירופה צפויים להישאר בטווח מחירים הנוכחי בחודשים הקרובים. לפי חוזי הפרוורד, מחיר הגז הטבעי, TTF, יהיה סביב 30 אירו למגה-וואט/שעה לקראת סוף שנת 2024.

הביקוש לגז טבעי, בארצות הברית, גדל ב-43% משנת 2012 עד לשנת 2022. בפרט, הביקוש במדינות חוף המפרץ של לואיזיאנה וטקסס גדל ב-116%. עיקר העלייה בביקוש נובעת מביקוש לגז טבעי כחומר גלם לייצור LNG. גם המעבר לייצור חשמל באמצעות גז טבעי היווה גורם משמעותי לצמיחה בביקוש לגז. צמיחת הביקוש לגז טבעי מעודדת יצירת פרויקטים בתחום האנרגיה בכלל ובגז הטבעי בפרט.  Venture Globalיצרנית גז טבעי נוזלי בארה"ב סיכמה על מכירת 3 מיליון טון LNG בבריטניה, החל משנת 2029 למשך 16 שנים. הסכם זה, הנובע מזכיה במכרז, מתחרש תוך הפסקה באישורי רישיונות חדשים על ידי ממשל ביידן, שמטרתם להעריך את השפעות שינויי האקלים. העסקה הזו מדגישה את החשיבות ההולכת וגוברת שלLNG  בתמהיל האנרגיה העולמי, במיוחד כאשר היא מתחילה להחליף את צינורות הגז הרוסי באירופה.

על רקע התרחבות הביקוש לגז באירופה, באפריל האחרון סגרה גרמניה שלוש תחנות כוח גרעיניות, וסימנה את סוף עידן האנרגיה הגרעינית של גרמניה. את המקום של האנרגיה הגרעינית עתיד למלא הגז הטבעי. ממשלת גרמניה חשפה תוכנית בעלות של 16 מיליארד אירו עבור רשת תחנות גז, בעלות כושר ייצור של 10 ג'יגה וואט. גם ענקית האנרגיה הצרפתית, Engie, הודיעה לאחרונה על תוכנית להקמת מפעל גז בהספק של 500 מגה וואט בהולנד, תוכנית זו מיועדת להחליף את הפחם, ובעתיד תוכל לייצר אנרגיה גם ממימן. כל השינויים האלו הם חלק ממעבר גלובלי לאנרגיה ירוקה. המצבורים של גז טבעי בארצות הברית בהחלט עוזרת לאירופאים לעבור לאנרגיה מזהמת פחות, והצפי לעתיד הוא שמגמת הדה-קרבוניזציה תצבור תאוצה נוספת.


מנגד, המגמה היפנית הנוכחית הפוכה מהמגמה האירופאית. החל משנת 2011, יפן צמצמה את ייצור החשמל באמצעות אנרגיה גרעינית, ואת מקומה של אנרגיה זו תפס הגז הטבעי. משאבי האנרגיה ביפן דלים, והיא מייבאת את רוב הדלקים המאובנים. בשנת 2022 דלקים מאובנים היוו כ-71% מהייצור, כאשר הגז הטבעי היווה 35% מנתח זה. יבוא הגז הטבעי ירד בהדרגה ככל שיפן הפעילה יותר כורים גרעיניים, חמישה בשנת 2018, כך שייבוא הגז ירד ב-7% בשנת 2019 ובעוד 7% בין 2019 לשנת 2022. לנוכח המעבר הגלובלי לדה-קרבוניזציה, סביר שמדינות נוספות יסגלו מקורות אנרגיה חלופיים, המזהמים פחות. אך ייתכן כי בעקבות מקרי עבר בתחום האנרגיה הגרעינית ייתכן שייצור אנרגיה בעזרת אורניום וכורים גרעיניים יובילו להקשחת הרגולציות הבינלאומיות בתחום, ויהוו קשיים תפעוליים בייצור והפקת האנרגיה. בכל מקרה, לאחרונה, ככל הנראה על רקע מגמת העלייה בהיקף ההסתמכות על כורים פעלים נוכחיים, מסתמנת עלייה ברורה במחיר האורניום. עלייה זו קשורה גם לסנקציות על יבוא אורניום מרוסיה, שהוטלו על ידי מדינות שונות.

הצפי לטווח הקצר והבינוני

מידת התנודתיות של מחיר הנפט צפויה להישמר ברמה גבוהה יחסית, זאת לנוכח הארועים הביטחוניים במזרח התיכון. בטווח הקצר, תמונת המאקרו החיובית בארצות הברית עקבית עם שמירה על רמה גבוהה של ביקוש לאנרגיה. הירידה במלאי הנפט בארצות הברית, ביחד עם ההאטה בייצור הנפט והצמצום בהיצע של ארגון OPEC, יכולים להוביל לעליית מחירי הנפט בטווח הקצר. אך יתכן כי התחדשות היצוא של אירן וונצואלה יתמכו במיתון עליית מחירי הנפט. בנוסף לכך, הביקוש לרכבים חשמליים והיברידיים מצוי במגמת צמיחה, אשר יכולה להוביל, בטווח הרחוק יותר, לירידת הביקוש לתזקיקי נפט. עם זאת, נראה כי המעבר לאנרגיות ירוקות צובר תאוצה, וייתכן כי מעבר זה יוביל לעליית מחירי הגז הטבעי, בטווח הבינוני, כתוצאה מעליית הביקוש.

x