השוק לא הולך למעלה ולא למטה - אז לאן הולכים השווקים אחרי פרסום האינפלציה בארה"ב ?

וול סטריט - החשש הכי גדול של פאוול היה להוריד את הריבית מוקדם מדי, כמעט נגמרו לו התירוצים, ועכשיו הנתון הזה

 

 

 
Photo Fed Hanohiki Dreamstime.comPhoto Fed Hanohiki Dreamstime.com
 

משה מימון, עורך אתר FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/02/2024

כפי שציינו בעבר, ובהרחבה בסקירה הקודמת, פאוול אמנם היה רוצה לראות את הריבית יורדת, אבל החשש הגדול שלו הוא שהריבית תרד מוקדם מדי. הוא הביע את החשש הזה במסיבת העיתונאים, כשאמר שהחשש של הפד הוא לא שאחרי הורדת הריבית האינפלציה תחזור לעלות, שכן החשש הזה יחסית נמוך. החשש האמיתי של פאוול הוא שאחרי שיתחילו להוריד ריבית, האינפלציה תסרב להתכנס ליעד.


בסך הכל מבחינת הנתונים, האינפלציה ירדה. נכון, לא כפי שציפו, אבל ירדה מ-3.4% בקצב שנתי, ל-3.1% בקצב שנתי. המדד הבעייתי הוא מדד הליבה, מנוכה מזון ואנרגיה, שמתעקש להישאר גבוה על 3.9%.


הרצון של הפד להמתין על העלאת הריבית

צריך לזכור, הפד טעה בעבר. הוא לא זיהה את האינפלציה, אחרי שהיא כבר קרתה, הפד חשב שהיא זמנית, וכשהיא בסוף התבררה כעיקשת, הפד נאלץ להגיב במהירות ובחדות, כדי לדכא את האינפלציה. זה המצב שבו אנחנו נמצאים עכשיו, וזה החשש הגדול של הפד – הוא לא רוצה להוריד את הריבית מוקדם מדי.

בהודעת הריבית האחרונה, הפד נאלץ להתמודד עם לא מעט שאלות בנושא, מן הסתם, בעיקר כשהנתון ש-פאוול מצטט כל הזמן, ה-Core PCE, בחצי השנה האחרונה ירד אל מתחת ל-2% במונחים שנתיים. פאוול נאלץ שוב ושוב להסביר שהוא לא רוצה לראות נתון אחד חיובי, זה לא מספיק לו, הוא רוצה לקבל ודאות. נכון להיום, לפד אין ממש וודאות שהאינפלציה תרד. 

רצף שאלות העיתונאים שניסו לבחון מה צריך לקרות כדי שפאוול יוריד את הריבית, לא סייע לפאוול, שמצד אחד רצה להראות כמי שעושה "V" על כל המשבצות הנכונות, מצד שני, לא רוצה להוריד את הריבית מוקדם מדי.

רצף הנתונים האחרון מראה שהדרך להגעה ליעד האינפלציה עוד רחוקה. הנתון הראשון היה נתוני התעסוקה ביום שישי 4/2. מי שציפה שהשוק יגיב כבר באותו יום בירידות התבדה, השוק עלה באותו יום, למרות נתוני התעסוקה החיוביים. היום, אחרי נתתוני האינפלציה, המשקיעים מבינים שעוד ארוכה הדרך להורדת האינפלציה, ולכן הגיבו בירידות.

האם צריך להיות מטרדים ממהלכי הירידות? לא בטוח. אם תסתכלו על ה-S&P500 תראו שהוא כמעט ולא עצר, כמעט ולא ירד. לכן בראש ובראשונה יש כאן טריגר למימוש רווחים, הורדת קצת כסף מהשולחן. לגיטימי וטבעי. אגם גם אם הייתם אומרים לי שהשוק יריד כפי שירד היום, בלי נתוני האינפלציה, הייתי אומר מימוש טבעי, ויתכן שגם יבואו ימים נוספים כאלה.

מאידך, יתכן והמשקיעים מבינים שהורדת הריבית של הפד מתרחקת עוד יותר. בהתחלה סברו שהריבית תרד כבר במרץ, זה היה לא ממש ריאלי, ופרשנים רבים הזהירו שהשוק אופטימי מדי לגבי תחילת וכמות הורדות הריבית השנה. אחרי ההודעה של פאוול, ונתוני התעסוקה, הורדת הריבית נדחתה למאי. התרחיש הסביר מבחינת המשקיעים הוא עדיין הורדת ריבית ראשונה במאי, ותרחיש זה אפילו התחזק לנוכח הנתונים. כלומר מי שעדיין חשב על מרץ, עבר היום למאי. בעצם אם אחרי נתוני התעסוקה, המשקיעים חשבו שזה מעידה חד פעמית, ועד מרץ הנתונים יתיישרו, היום הבינו שלא כך הוא, זה מה שאיכזב אותם.

TARGET RATE

(BPS)

PROBABILITY(%)

NOW *

1 DAY
12-2-
24

1 WEEK
6-2-
24

1 MONTH
12-1-24

425-450

0.0%

0.0%

0.0%

0.4%

450-475

0.0%

0.0%

0.0%

11.5%

475-500

5.8%

8.5%

11.2%

71.0%

500-525

65.5%

52.2%

55.4%

17.0%

525-550 (Current)

28.6%

39.3%

33.4%

0.0%

* Data as of 13 FBR 2024 04:14:21 CT


לאן הולכים מכאן?

צריך להבהיר משהו. מהלך העליות האחרון היה חד מאוד, ומצומצם מאוד. רק 5 מניות השתתפו במהלך העליות הזה. זה לא ממש בריא לשוק. השווי של החברות שמושכות את השווקים עולה, המכפילים עולים, וככל שזה ממשיך צריך להיזהר. רק על NVDA המשקיעים מורווחים כמעט 50%, וזה רק מתחילת השנה.

אמנם סיפור ה-AI מלהיב את המשקיעים, והוא לא באמת ישתנה עם נתון אינפלציה כזה או אחר, אבל המשקיעים אולי מצמצמים מעט את האופטימיות. קצת פחות FOMO, קצת יותר המתנה לוודאות.

אם מסתכלים על זה מרחוק, זה מאוד הגיוני שמשקיעים יכניסו עוד כסף, אחרי שיראו וודאות בנתונים, ומצד הפד. בינתיים הם יכולים לטבול את הרגליים במים, בלי להיכנס "All IN". לכן אם אני צריך להעריך, מדובר בהתחלה של תנועה הצידה, שבה המשקיעים עדיין מבינים שהכיוון הכללי חיובי, ושאפשר להגדיל חשיפה לשווקים, אבל רק בזהירות רבה יותר. כאמור קצת פחות FOMO.

x