משרד העבודה יטפל בהסדרת מקצועות "עוקפי האדריכלים"

במפגש בין שר העבודה, יואב בן צור וצוות משרדו ובין נציגי התאחדות האדריכלים עלה נושא המחסור באדריכלים מקצועיים בישראל והעיוותים בהכשרתם ובהעסקתם. שר העבודה יואב בן צור לאדריכלים: "יש לכם הרבה חסמים ונעשה את המקסימום כדי להסיר אותם"

 

 

 
מיכל אבגנים (בלבן במרכז) עם נציגי התאחדות האדריכלים, צילום: יח״צמיכל אבגנים (בלבן במרכז) עם נציגי התאחדות האדריכלים, צילום: יח״צ
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/02/2024

אתמול ( שלישי 13 בפברואר ) נערך ביקור היסטורי של שר העבודה, יואב בן צור, בבית התאחדות האדריכלים ביפו. כבוד השר הגיע במיוחד למפגש מצומצם עם יו"ר ההתאחדות, האדריכלית ארנה אנג'ל, עם שורת אדריכליות ואדריכלים, חברי הועד של ההתאחדות ועם יו"ר התאחדות אדריכלי הנוף, איז'י בלנק. 

אדריכלית ארנה אנג'ל פתחה את הביקור בדברי תודה לשר העבודה יואב בן צור, למנכ"ל משרדו ישראל אוזן, ולגברת מיכל אבגנים, מנהלת האגף לאסדרת עיסוקים במשרד העבודה וציינה כי זאת הפעם הראשונה ששר בממשלה מגיע עם צוותו לבית ההתאחדות למפגש כזה שכל מטרתו לשמוע על החסמים בענף ולהציע את הסיוע שלו.

במסגרת המפגש העלו האדריכלים בפני השר וצוותו מספר חסמים איתם מתמודד הענף ובראשם, העיוות המקצועי, שנעוץ במסלול אקדמי ארוך ומייגע של האדריכלים (5 שנות לימודים אקדמיים, 3 שנות התמחות ומבחן הסמכה שנוי במחלוקת), כאשר במקביל מתקיימים מסלולים מקוצרים "עוקפי אדריכלים" שבמסגרתם הנדסאי אדריכלות שלומדים 3 שנים ללא התמחות או מבחן הסמכה ומתכנני ערים שלומדים תואר שני של 4 סמסטרים בלי תואר ראשון רלוונטי לענף, מתחרים עם אדריכלים מוסמכים, על תפקידים משמעותיים בעולמות התכנון ועל מינויים לוועדות התכנון והבנייה.

כתוצאה מכך, מספר האדריכלים הרישויים יורד משנה לשנה נוצר מחסור בענף ובמקביל וועדות התכנון והבנייה נשלטות ע"י אנשים לא מקצועיים, שאין להם את ההכשרה והידע העמוק שמצוי בידי אדריכלים. לשם הדגמה, ציינה ארנה אנג'ל כי לתפקיד ראש מנהל התכנון, תפקיד בכיר שבעבר מונו אליו רק אדריכלים, ב-3 סבבי המינויים האחרונים נבחרו לתפקיד מתכנני ערים ולא אדריכלים. 

נושא נוסף שעלה בפגישה וממתין להסדרה בחקיקה הוא השאלה מי רשאי להגיש תוכנית בניין עיר. בהמשך לעתירה שהוגשה לבג"צ על ידי האדריכלים, בית המשפט המליץ כבר לפני כשנה וחצי למדינה לפעול להסדרת הנושא בחקיקה, אך המדינה, לא פעלה עד היום, ונוצר מצב היפותטי שאדם ללא הכשרה יכול להיות עורך תב"ע לשכונת מגורים בת 3,000 יח"ד.

גם מבחן הרישוי של האדריכלים שמהווה חסם מקצועי בפני בוגרי בתי הספר לאדריכלות וגורם לנטישת המסלול עלה במסגרת המפגש והאדריכלים ציינו שבעזרתה של הגב' מיכל אבגנים כבר החלה בחינה מחדש של מתכונת המבחן.

האדריכלים העלו את נושא שיטת המכרזים הדוגלת בבחירת האדריכלים המציעים את המחיר הנמוך ביותר ללא פרמטרים של איכות והתוצאה היא תכנון לא איכותי שמייצר תוספת של עלויות בשלב הביצוע. כמו כן הם העלו את  הבעייתיות ברשויות שדורשות תשלום של אלפי שקלים עבור רכישת מסמכי מכרז וציינו כי זה פוגע פגיעה חמורה במשרדים קטנים ובינוניים שמנסים להתמודד במקביל במספר מכרזים. הם ציינו את בעיית תנאי הסף המביאה לכך שרק המשרדים הגדולים זוכים שוב ושוב במכרזים וציינו כי אותם משרדים מעסיקים אדריכלים לא רשויים מחו"ל במיקור חוץ וכך חוסכים בהוצאות וממשיכים לזכות באותם מכרזים.

ארנה אנג'ל ציינה כי מדינת ישראל נמצאת בשעה גורלית לפני אתגר אדיר של שיקום בצפון ובדרום. "משימה לאומית בסדר הגודל הזה דורשת עבודה מקצועית ומרחיקת ראות. תכנון ובנייה בימים האלה חייבים להתבצע תוך הקפדה על איכות, תשתיות ואסתטיקה, ואת זה יכולים לעשות אדריכלים מוסמכים שמבינים את ההשלכות ארוכות הטווח. אולם כאשר ניסינו לדוגמא להיכנס למנהלת תקומה ולהציע את העזרה שלנו חסמו בפנינו את הדרך. אין מכרזים לאדריכלים ואין תחרות אדריכלים".

"עבודת התכנון כבר הובטחה ל"מקורבים" וייתכן שמי שיתכנן בפועל את שיקום עוטף עזה במסגרת תקומה יהיו אדריכלים ממולדובה המועסקים באמצעות המשרדים הגדולים" ציינה אחת מחברות הועד.

במהלך הפגישה הוצעו פתרונות בהשראה למוסדות אקדמיים בעולם שבהם תואר האדריכל מחולק ל-3+2 - קבלת תואר ראשון ב"לימודי האדריכלות" לאחר 3 שנות לימודים. 3 שנים אלו הן הבסיס לתואר שני באדריכלות שמתמקד בתחומים אלו – תכנון עירוני, בנייה ירוקה, שיקום אזורי אסון, אדריכלות שימור, אדריכלות פרמטרית וכו'. התואר השני וסמכויותיו מתקבלות לאחר שנתיים בדומה לרוב המקצועות הנלמדים במוסדות להשכלה גבוהה.

השר יואב בן צור אמר לאדריכלים: "אני שמח שהגעתי לפה, אני שומע דברים אבסורדיים, אתם קבוצה לוחמת ויש לכם הרבה חסמים שצריך למצוא להם פתרון ואני מבטיח שנעשה את המקסימום כדי לעזור. מה שקשור באחריות המשרד שלנו יתבצע ונבחן את הדברים גם מול משרדים אחרים כמו משרד הפנים ומול מנהל התכנון את כל מה שנוגע לסמכויות מתכנני הערים"

במסגרת הביקור , ביקרו השר וצוות משרדו בתערוכת "וואט?WATT: מחווה לתחנות הכוח הראשונות בארץ" המוצגת בגלריה בבית האדריכל. אוצרת התערוכה, האדריכלית לימור יוסיפון גולדמן הציגה להם את העבודות בתערוכה.

מפגש מרגש נרשם בין השר ובין אדריכל ויקטור אבקסיס חבר ועד התאחדות האדריכלים שהגיע במיוחד למפגש רגע לפני שחזר לחאן יונס במסגרת שירות המילואים אליו התגייס בצו 8 החל מ – 7 באוקטובר. ויקטור אבקסיס הוא חבר במועצת ההנדסה והאדריכלות של מדינת ישראל  והוא תורם רבות לנושא הסדרת המקצוע. 

ויקטור אבקסיס עם שר העובדה יואב בן צור ומנכ״ל משרדו ישראל אוזן, צילום: יח״צ


x