לאן נעלמה האינפלציה ומה תהיה החלטת הריבית של בנק ישראל ? תחזית הראל

תגובות למדד המחירים לצרכן - ינואר 2024

 

 
Photo Nataliia Mysik Dreamstime.comPhoto Nataliia Mysik Dreamstime.com
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/02/2024

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות למדד המחירים לצרכן:
 
מדד ינואר נשאר ללא שינוי, בחלק התחתון של קונצנזוס האנליסטים

בניגוד בולט לארה"ב, ההשפעות המקומיות מסייעות לאינפלציה המקומית להתמתן כמצופה, לרמת 2.6%  - שפל חדש מאז נוב' 21'. כתוצאה מכך, בעוד שאינפלציה של 3%, כפי שזו נרשמה בחודש שעבר, עמדה על קצהו העליון של תחום היעד של בנק ישראל, אפשר לומר שהרמה הנוכחית כבר נמצאת באופן בולט בתוך היעד.
 
מעבר לזה, הנתון היום מפיג הרבה חששות לעלייה מחודשת של האינפלציה המקומית. הרבה מאלה הצטברו בסביבות סוף ינואר, על רקע הדיווחים על העלאות מחירים בענף המזון. על אלה נוספו כמובן חששות שנוצרו מההפתעה כלפי מעלה במדד המחירים, בארה"ב, באמצע השבוע. את עליית מחירי המזון אנחנו כן מצפים שנראה בהמשך, אבל בעיקר במדד פברואר. ולא מן הנמנע שהרבה ממנה יקוזז על ידי המשך ההתמתנות באינפלציה במחירי השכירות.
 
מעבר לזה, המדד היום מוכיח כי גם עליית מחירי התובלה הימית, בעקבות מתקפות החות'ים איננה מחייבת את חזרתה של האינפלציה למגמה שראינו במהלך השנתיים האחרונות. כנ"ל, הנתון של היום מסכם תקופה ארוכה מאוד שבה האינפלציה השנתית מבטאת פיחות בשקל, ביחס לרמתו בשנה הקודמת. בפברואר יישאר עוד קצת מזה, כאשר השער הנוכחי מבטא פיחות של קרוב ל-2% לעומת רמתו הממוצעת בפברואר אשתקד. אבל הדינמיקה לאחר מכן, והרמה הנוכחית מצביעות על תוואי דיי ניטרלי בהמשך. במובן זה, המדדים הקרובים צפויים לבטא קריאה 'נקייה' יותר של האינפלציה המקומית, לפחות מבחינת המוצרים הסחירים. ככל שנמשיך לראות התמתנות לכיוון מרכז היעד של בנק ישראל, זה יתיישב עם הטענה שהאינפלציה המקומית נבעה בעיקר מגורמי היצע.
 
בהתחשב בדינמיקה של השקל לאחר הורדת הריבית האחרונה, אנחנו סבורים כי בנק ישראל יעדיף להתמקד ביציבות המשקית בהחלטת הריבית הקרובה, קרי, יימנע מהורדת ריבית בהחלטה בעוד שבוע וחצי.
 
אנחנו מעריכים כי גם בתקופה הקרובה עיניו של בנק ישראל ימשיכו להיות מרוכזות יותר ביציבות המשקית, כפי שזו באה לידי ביטוי באותו שער השקל, ובמידה מסוימת בפרמיית ה-CDS של ישראל. וחודשיים הם הרבה זמן במהלך מלחמות. אבל להערכתנו, בהתחשב בנתון היום, היעדר דרמה גדולה מדי בשני אלה תסלול את הדרך להורדת ריבית נוספת בישראל, למרות פער הריביות האפקטיבי של מעל לאחוז שזו תגרור.

עדי ניניו, מנכ"ל אלדר משכנתאות, למדד המחירים לצרכן ומדד מחירי הדיור:
 
"מדד המחירים לצרכן של חודש ינואר שומר על המגמה של החודשים האחרונים עם קצב אינפלציה של 2.6%.  

לצד זאת, מדד המחירים הנוגע למחירי הדיור, מושפע רבות מהמלחמה והוא נותן אינדיקציה טובה למצב שוק הנדל"ן. העלייה במחירי הדיור בכמעט 1% מצביעה על מגמת ההתאוששות של שוק הנדל"ן, הדבר נובע ממבצעי המימון של הקבלנים אשר גורמים לעליות מחירי הדיור.  אנו מקווים, כי הירידה בריבית בנק ישראל תגרום להתאוששות שוק הנדל"ן והתחלת מגמת עליה בביקושים, כאשר הדבר יביא לגידול בעסקאות וכפועל יוצא גם במשכנתאות הנלוות. אנו צופים כי המשך מגמת השמירה על גובה האינפלציה, תפתח פתח להורדת ריבית נוספת, מה שיוביל להקלה על בעלי המשכנתאות הקיימות".

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן לפרסום מדד המחירים לצרכן ומחירי הדיור:

"מדד המחירים לצרכן, הראשון בשנת 2024, נותר ללא שינוי ומעמיד את קצב  האינפלציה על 2.6%, מה שיאפשר ככל הנראה לנגיד בנק ישראל לבצע הורדות ריבית נוספות במהלך השנה הקרובה, שכן מצבם של עסקים ומשקי בית רבים אינו טוב בגלל המלחמה וההשפעות הנלוות שלה. עליית מחירי הדיור בכמעט 1% היא תחילה של שינוי מגמה עליו דיברנו וצפינו אותו בהשפעת הורדת הריבית. כעת, אנחנו מרגישים שהביקושים חוזרים לשוק ופוגשים היצע נמוך יחסית אשר יוצר לחץ של מחירים כלפי מעלה. הדבר מורגש במשרדי המכירות בחודשים ינואר-פברואר אשר התאפיינו בביקושים גדלים ואנו צופים שהמגמה הזאת תלך ותתחזק במהלך 2024. כל זאת כמובן בתנאי שלא תיפתח מערכה בחזית הצפונית".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים:

לאחר 26 חודשים האינפלציה חוזרת לתוך גבולות היעד וצפויה להישאר בחלק העליון של היעד בשנה הקרובה.

מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר נותר ללא שינוי את התחזית ל-12 המדדים הבאים העלנו ל-3.0 אחוזים, בשל עליית המע"מ המתוכננת לינואר 2025.

מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר נותר ללא שינוי 0.0 (מעט נמוך מהצפי המוקדם לעלייה של 0.1). עלייה במחירי הדלק המזון והבריאות קוזזו עם ירידה גדולה מהצפי במחירי הנופש והטיסות לחו"ל. בעקבות המדד האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה ל-2.6 אחוזים, חזרה לתוך גבולות יעד בנק ישראל (1% עד 3%) ובשער החליפין הנוכחי היא צפויה להערכתנו הישאר שם עד לסוף השנה.
 
במבט קדימה, בחודשים הקרובים אנחנו נכנסים לרצף של מדדים חיוביים (פברואר עד מאי). התחזית הראשונית לפברואר עומדת על 0.3 אחוז לאור העלייה במחירי החשמל, המזון והפירות-ירקות ועלייה דומה גם במדד מרץ. את התחזית ל-12 המדדים הבאים העלנו ל-3.0 אחוזים, בשל עליית המע"מ המתוכננת לינואר 2025 (כ-2.5% ללא עליית המע"מ).
 
המדד לא משנה את ההערכה שלנו שבנק ישראל ישאיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה הקרובה בעוד כשבוע וחצי (26 בפברואר), גם בשל הורדת דירוג האשראי בסופ"ש האחרון והסיכון שחברות דירוג נוספות יפעלו כך. להערכתנו הריבית תרד השנה בקצב מתון מהצפוי בשוק (בעולם ובארץ).
 
עוד השבוע בארה"ב - האינפלציה לא אמרה את המילה האחרונה

האינפלציה בארה"ב אמנם ירדה בינואר אך פחות מהערכות המוקדמות ל-3.1 אחוזים, תרמו לכך המשך עלייה מהירה מהצפוי במחירי הדיור ושירותי התחבורה (ביטוחים וטיסות). אינפלציית הליבה (ללא מחירי המזון והאנרגיה) נותרה גבוהה על 3.9 אחוזים. הנתון לא משנה את הציפיות המוקדמות שלנו שהבנק המרכזי ישאיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה הבאה ומוריד את הסיכויים שנראה את הריבית יורדת עוד במחצית הראשונה של השנה. דחיית מועד הפחתת הריבית בארה"ב יחלחל להחלטות הבנקים המרכזיים האחרים בעולם, כולל בישראל.

x