טמיר שפירא: "השוק בישראל הפך להזדמנות הגדולה של שנת 2024" – איך עושים מזה כסף?

מנכ"ל אילים קרנות נאמנות מסביר בראיון ל"פאנדר" מדוע להערכתו השוק המקומי הפך למעניין מאד להשקעה וטומן בחובו הזדמנויות רבות

 

 

 
טמיר שפירא, צילום: פאנדרטמיר שפירא, צילום: פאנדר
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/02/2024

הבורסה בת"א נסחרת בתקופה האחרונה על רקע המלחמה המתמשכת בעזה ואירועים נלווים נוספים כגון הודעת חברת הדירוג מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של ישראל מרמה של A1 לרמה של A2 ולהחלטתה לשנות את תחזית הדירוג מ'יציבה' ל'שלילית'. טמיר שפירא, מנכ"ל אילים קרנות נאמנות מסביר: "הורדת הדירוג הייתה צפויה ומתומחרת בשווקים מאז פרוץ המלחמה כבר בחודש אוקטובר 2023 וניתן היה לחלצה מעקום התשואות לפדיון בשוק האג"ח הממשלתי בישראל ומעקום ה- CDS (מדד לפרמיית הסיכון של החוב של ממשלת ישראל) בחו"ל. למעשה, פרמיית הסיכון של ישראל המשתקפת מהמסחר בשווקים כיום גבוהה אף יותר מזו הנובעת מהדירוג הפורמלי שפורסם ע"י מודיס ומבטאת סיכון של מדינות בעלות דירוג אשראי של  BAA1(דירוג מקביל ל- BBB של חברת הדירוג סטנדרד אנד פורס)."  

בעקבות האירועים האחרונים, השוק המקומי התנהל בתנודתיות גבוהה מהרגיל וסבל מלחץ מכירות אמוציונליות של משקיעים אשר הביאו לירידות שערים רוחביות במדדי המניות המובילים ועליית תשואות במדדי אגרות החוב. שפירא מוסיף: "הכלכלה הישראלית מושתתת על יסודות כלכליים איתנים לרבות קצב גידול אוכלוסין המהיר ביותר מבין המדינות המפותחות ומהווה מובילה עולמית בתחומי הטכנולוגיה, תעשיות ביטחוניות ויצוא של גז טבעי. כמו כן, ישראל ידעה להתאושש בעבר מתקופות קשות ומאתגרות ולחזור לשגשג במהרה ויש לה את החוסן הכלכלי להבטיח שכך יהיה גם הפעם. אינדיקציה נוספת לחוסנה של הכלכלה הישראלית ניתן לשאוב מביקושי השיא לאגרות החוב של ממשלת ישראל שגייס משרד האוצר בשלושת החודשים האחרונים בסך כולל של כ – 70 מיליארד שקלים נטו.  שפירא סבור ש: "שוק המניות בישראל הפך להזדמנות הגדולה של שנת 2024, כאשר חלק מהחברות האיכותיות בו, שמחירן ירד בצורה רוחבית עם כל השוק כמו בכל גל מימושים והינן בעלות פעילות עסקית מצוינת, נסחרות כיום בתמחורים אטרקטיביים במיוחד." 

בניהול תיק ההשקעות מציין שפירא: "חשוב להקפיד על פיזור גאוגרפי וסקטוריאלי כאשר השווקים העיקריים להשקעה הם ישראל וארה"ב. בשוק המקומי המיקוד שלנו בחברות איכותיות הנבחרות סלקטיבית מסקטורים אשר ייהנו מתמונת המאקרו והנתונים הכלכליים החיוביים של המשק הישראלי." בין הסקטורים המעניינים בארץ שפירא מסמן את: "סקטור הבנקים - אשר הציגו דוחות כספיים נהדרים ונסחרים במכפילי הון אטרקטיביים במיוחד וימשיכו ליהנות מסביבת הריבית הגבוהה, האינפלציה החיובית ותהליכי ההתייעלות התורמים לרווחיותם. סקטור התשתיות -  שייהנה מהקצאת תקציבים משמעותיים לפיתוח וקידום פרויקטים לאומיים לרבות שיקום הדרום והצפון עקב המלחמה הנוכחית. סקטור הנדל"ן למגורים – בדגש על חברות התחדשות עירונית (פינוי בינוי) שייהנה מהגידול הטבעי באוכלוסיית ישראל וסביבת ריבית יורדת. סקטור הגז הטבעי - הצפוי ליהנות בשנים הקרובות מביקושים הולכים וגוברים באירופה. סקטור התעשיות הביטחוניות – הצורך בבניית צבאות והתחמשות מדינות בכל רחבי העולם מביא לפריחתו וישראל הינה שחקנית משמעותית בתחום זה. סקטור קמעונאות המזון – ענף שנהנה מרכישות יתר עקב המלחמה ואף יזם העלאת מחירים."

לעומת השוק המקומי בהתייחסו לשוק האמריקאי מסביר שפירא: "מדדי המניות בארה"ב זינקו מתחילת השנה בהמשך ישיר לעליות שהציגו לאורך שנת 2023, לרבות מדד ה-500SP שחצה לאחרונה את שיא כל הזמנים. השוק האמריקאי שיסחר על רקע שנת בחירות לנשיאות, ימשיך לקבל רוח גבית מחברות ה- AI שבולטות מתחילת השנה, מושכות את תשואות המדדים מעלה לשבור שיאים וממשיכות להשקיע סכומי עתק בפיתוחים חדשים בתחום הבינה המלאכותית, מגמה העשויה להערכתנו להימשך ולצבור תאוצה בשנת 2024 ובכלל. כמו כן, בשוק האמריקאי נתמקד בנוסף בחברות שייהנו מהוצאה לפועל של תכניות השקעה בתשתיות לאומיות והשקעות משמעותיות הצפויות להימשך בסקטור הטכנולוגיה ובשרשראות האספקה. כפועל יוצא, השוק האמריקאי עשוי לצלוח את השנה עם נחיתה רכה יותר בהשוואה לשאר מדינות העולם ולכן את החשיפה הגלובלית נמקד שם ונגדיל אותה במקביל לשינוי המדיניות והפעולות של הבנק המרכזי."

שפירא מסמן גם חברות מהן כדאי להיזהר בתקופה זו: "סקטור האשראי החוץ בנקאי - החברות בו עלולות לספוג הפסדים ניכרים עקב חדלות פירעון של לווים שיתקשו להחזיר את חובם עקב הריביות הגבוהות. סקטור חברות נדל"ן בארה"ב (BVI) שגייסו חוב בישראל -  חברות אלו עלולות להיקלע לקשיי נזילות כשחלקן מציגות כבר כעת מאזנים חלשים וקושי עתידי במיחזור החוב. בנוסף, יתכנו אירועי אשראי ברכיב האג"ח בחברות צמיחה ממונפות לרבות חברות נדל"ן משרדים, בעלות תזרים מזומנים חלש וללא שעבודים שיתקשו בגיוס או מחזור חוב ברמות הריבית הגבוהות הקיימות ויתקשו מאוד בהמשך פעילותם העסקית.

לסיכום, במבט קדימה שנת 2024 בהחלט עשויה להיות שנת מפנה בשוק הישראלי הטומנת בחובה הזדמנויות השקעה רבות אך יחד עם זאת גם שנה מאתגרת עבור סקטורים וחברות שיתקשו מאד בהמשך פעילותם העסקית לאור המלחמה וסביבת הריביות הגבוהה שיובילו את חלקן להאטה כלכלית ופגיעה בהכנסות. אקלים ההשקעות בישראל עשוי להשתנות עם תהליך הורדות הריבית שכבר החל ועשוי להמשיך בקצב מואץ אף יותר על רקע התמתנות האינפלציה בישראל והרצון של בנק ישראל לתמוך בכלכלה ובמשק הישראלי עקב המלחמה. אנו מצויים בעולם שונה של דה-גלובליזציה ולכן צריך לזכור שיחד עם התמתנות האינפלציה ותהליך הורדות הריבית, לא נחזור לרמות של ריבית אפסית, לפחות לא בעתיד הנראה לעין.

x