רונן מנחם - מה צפוי בשווקים אחרי תום עונת הדוחות?

זרקור על העליות המתמשכות בשוקי המניות בעולם

 

 

 
Image by jcomp on FreepikImage by jcomp on Freepik
 

רונן מנחם, מזרחי טפחות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/02/2024

שוקי המניות בעולם רושמים עליות חזקות. בארצות הברית עלו שלושת המדדים העיקריים בין 19% (דאו ג'ונס) ל-50% (נסד"ק-100) ב-12 החודשים האחרונים, אך גם באירופה עלו שוקי גרמניה, צרפת ואיטליה בין 11% ל-21% בתקופה זו. השוק של יפן גמע 42% ואפילו כאן אצלנו נרשמה עלייה של 11%, בצל המלחמה ואתגרים נוספים. נכון, בבריטניה ובסין נרשמו ירידות של 2% ו-6%, בהתאמה, אך יש  מקום לחשוב שגם שם המצב ישתפר בהמשך.

הביצועים הטובים בדרך כלל מגיעים, בין השאר, הודות נטייה לדוחות כספיים משופרים והמשך השלכות התפתחות ה-AI על חברות טכנולוגיית המידע וחברות אחרות העושות בו שימוש. עם סיום עונת הדוחות, ישובו נתוני המאקרו לקדמת הבמה ויהוו מבחן להמשך המגמה החיובית.

יצוין, כי הריביות בארצות הברית ובגוש האירו יתקשו לרדת בקרוב, נוכח נתונים חזקים, יחסית, על הפעילות הכלכלית והתעסוקתית, וכמו כן היעדר ירידה מספקת של האינפלציה. כך, בגוש האירו נרשמה אינפלציה של 2.8% ב-12 החודשים האחרונים וליבת האינפלציה – בניכוי מזון ואנרגיה, עלתה 3.3%. בארה"ב, המספרים הם, בהתאמה, 3.1% ו-3.9%. בשני המקומות רוצים לראות את האינפלציה מתייצבת על 2% ולכן לא יזדרזו להוריד את הריביות.

אולם, העליות נמשכות על סמך ההנחה כי תקופת הריסון המוניטרי הנוקשה של השנתיים האחרונות חלפה, והורדות הריבית הראשונות, גם אם מועד תחילתן אינו ברור לחלוטין, הן בכל זאת רק שאלה של זמן. זאת משום שקצבי האינפלציה נחתכו במחצית ואף יותר נוכח העלאות הריבית והתמתנות הפעילות הכלכלית. עבור חברות הטכנולוגיה והצמיחה עתירות ההון הזר, לדוגמא, מדובר בחדשות טובות, במבט לטווח הקצר-בינוני.

כמו כן, מתברר כי הריסון המוניטארי הגלובלי התבצע ללא שגרם לנחיתה קשה של הכלכלות. למעשה, הושגה נחיתה רכה, או לכל היותר דשדוש של הפעילות.

כך, תוצר ארצות הברית רשם צמיחה שנתית של 4.9% ברבע השלישי ו-3.3% ברבע האחרון אשתקד. התוצאה האחרונה הייתה גבוהה בהרבה מהערכות השוק, שעמדו על 2% בלבד. בגוש האירו העניינים יגעים יותר – התוצר צמח רק 0.5% בשנה שעברה – אך היו חששות מתוצאות חלשות עוד יותר והתמונה בתוך הגוש אינה אחידה. יש גם כלכלות שצמחו יפה אשתקד.

במבט קדימה, אינדיקציות שונות מצביעות על התאוששות של הפעילות העסקית והיצרנית. כך, מדד מנהלי הרכש העולמי לתעשייה מבית JPMorgan, לדוגמא, מראה כי בחודש שעבר גדלה תפוקת התעשייה בפעם הראשונה זה 8 חודשים. המדד עצמו עבר להצביע על התרחבות וזו פתיחה טובה לשנה החדשה. התייצבות זו, לאחר שבעה חודשים רצופים של התכווצות, מבשרת טובות, מה עוד שהיא נשענת על התאוששות של הזמנות חדשות (הן רשמו את הירידה הקטנה ביותר זה 19 חודשים). זאת ועוד, הציפיות של החברות במבט שנה קדימה הפכו חיוביות יותר והביטחון העסקי עלה לרום של 7 חודשים.

בשורה התחתונה, נוכח העליות החדות האחרונות, ניתן להניח כי התקופה הקרובה תהייה בכל זאת תנודתית יותר, מה עוד שהסביבה הגאו-פוליטית במקומות שונים בעולם עדיין מאתגרת. אולם, אין לשלול כי העליות תימשכנה, נוכח הרוח גבית של ביצועי הכלכלות והמגזר העסקי כאמור.
x